Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pco+metformin

02.03.2006 |

Hei,

Kaipailisin kokemuksia Metforminista. Onko kukaan saanut kokonaan poisjäänyttä kiertoa takaisin niiden avulla? Itselläni ei ole ilman Teroluteja, Clomifeneja tai Puregonia minkäänlaista kiertoa. Tarkoituksena olisi alkaa Metforminit kevään aikana. Takana usean vuoden lapsettomuus ja kaksi hormoneilla alkanutta raskautta, jotka päättyneet aikaisessa vaiheessa.

Kertokaahan kokemuksianne.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin 4kk metuja ja plussa! nyt RV15 menossa. Mulle meidän lääkäri Väestöliitosta neuvoi lopettamaan lääkkeen heti plussaan. Samaa sanoi neuvolalääkäri kun kerroin, että söin metuja. Sanoi, hyvä, että lopetit sillä niistä voi kuulemma olla plussan jälkeen jotain haittaakin en muista nyt enää mitä, et sitäkin on tutkittu nyt tarkemmin. Mutta siis suosittelen lääketää, kivasti painokin tippui niiden avulla=) Mutta kannattaa noudattaa oman lääkärin ohjeita lääkkeen käytössä. Niin ja siis mulla on PCO todettu..

Tiiukka

Vierailija
2/13 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta söin metuja RV 14 asti oman lääkärin kehoituksesta (vaikka sokerit eivät ole sekaisin) Ihmettelin itsekkin tätä sillä olen kuullut että niitä syödään rv 12 asti ehkäisemään km.

Tarkistin asian myös kysymällä toiselta asiantuntijalta NOVON diabetespalvelusta:

http://www.novodiabetespalvelu.fi/view.asp?ID=892

Mulla ei pelkät metut tuoneet plussaa eikä tasanneet kiertoakaan.

PCo-Piippuli ja PAS + (18+0) (tarjoaa lettuja ja hilloa tasurin kunniaksi)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kovin on näköjään erilaisia käytäntöjä ja mielipiteitä lääkäreillä kuin neuvoloissakin(tosin jättäisin neuvolan kommentit omaan arvoonsa) Itse uskon kyllä tasan tarkkaan tuohon Novon diabetespalvelun asiantuntijoiden komentteihin. Heillä on taatusti viimeisin tieto ja taito asiasta.

Niin ja niistä metujen oireista: metforem aiheutti hirveitä ripulikohtauksia mutta vaihdeetiin merkkiä ja diformin ei aiheuttanut mitään.

Vierailija
4/13 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alotettiin metut ja kärsin lievästä pco:sta ne auttoi annoksella 2+2 tapahtui selvä ovulaatio mitä en ikinä ennen ole tunnistanut ja raskaus alkoi mutta meni kesken rv9..clomeilla taasen ei mulla tapahtunut yhtään mitään..nyt taas aloin syömään metuja ja niitähän pitää syödä rv 14 asti jos ja kun raskaus alkaa:) minä ainakin uskon näihin lääkkeisiin! Nythän näistä on paraikaan tutkimuksia menossa ..

Vierailija
5/13 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut jo pitkään metujen puolestapuhuja niiden monista hyvistä puolista johtuen (halpa, ei vaadi seurantaa jne.). Itselläni kierto ei ollut täysin kadoksissa, mutta venyi kuitenkin 40 kp paremmalle puolelle, välillä reilusti enemmänkin, eikä ovista selvästi ollut. Kokeilimme hoitojen alussa pari kiertoa clomeja, joihin minulla oli hyvä vaste. Sitten lääkärini ehdotti metuja, joihin suhtauduin hyvin epäillen, olimmehan juuri saaneet " edistystä" aikaiseksi yhdellä lääkkeellä. Suostuin kuitenkin kokeilemaan yhden kierron verran, jossa heti tikkujen mukaan ovuloin ja kierto oli muutenkin mallikas pituudeltaan jne. Jatkoin siis metuja (välillä kokeiltiin pari kiertoa metu+clomi yhdistelmällä) ja niiden avulla pieni ihmeemme sai alkunsa. Parhaat tulokset metuista on tutkimusten mukaan saatu 6 kk käytön jälkeen ja meillä tämä piti paikkansa.

Tsemppiä ja pikaista plussaa toivottaen,

bisous rv22

Vierailija
6/13 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva saada lukee positiivisia kokemuksia, nyt varmasti ihan hyvillä mielin odottelen noiden aloitusta. Vielä yksi Puregonkierto olisi tarkoitus kokeilla ennen metuja.

Meillä on lapsettomuutta takana jo niin kauan, että toisaalta haluaisin jatkaa Puregonia niin kauan, että saataisiin toivottu lopputulos (Puregon toimii mulla hyvin). Mutta toisaalta olisihan se aivan ihanaa, jos joskus ovuloisin ihan ilman mitään todella kalliita ja epämukavia piikkejä!

-Elvira-

Vierailija
7/13 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet hoidossa, kun käsketään jatkamaan metuja rv 14 asti?? Itse olen TAYSissa ja käsky oli, että metut heti pois plussatestistä. Olen nimittäin itse vähän ollut sillä kannalla, että jatkaisin mielelläni, koska ne tasoittaa tosi mukavasti verensokeria. Meillä plussa ei tullut pelkillä metuilla vaan ekasta ivf:stä, mutta mulla ei olekaan puhdasta pco:ta vaan vain pco-tyyppiset munasarjat ja muuten sukurasitetta kakkostyypin diabetekseen (mikä siis osasyynä metujen määräämiselle).

-Osse

Vierailija
8/13 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei asiaa minulta kysyttykään ;)

Mulle on kaksi eri lääkäriä suositellut metujen jatkamista rv 13 asti. Felicitaksen lääkäri ja sitten toinen julkisen puolen lääkäri. Kuulemma auttavat alussa, kunnes istukka toimii täysillä. Ei ole kuulemma todettu haittaa vaikka olisi jatkettu koko raskauskin, mutta ei kyllä hyötyäkään. Eli hyöty nimenomaan noissa ekoissa viikoissa. Itse jatkoin tuonne vko 13 asti.

bisous

Vierailija
9/13 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisköhän mun sitten vielä kuitenkin syödä niitä... :o

Tiedän, että Ruotsissakin on normaali käytäntö syödä metuja, mutta TAYSin lääkärit ovat vahvasti sitä mieltä, ettei vielä ole tarpeeksi näyttöjä. Sanoivat kyllä, että luultavasti tulevaisuudessa niitä käytetään, mutta he eivät halua ottaa riskiä. Kyllä on vaikeaa... Pakko kai tässä on vaan uskoa omaa lääkäriä. Kun vaan ei siihen kaatuis tääkin yritys!

Vierailija
10/13 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on hyvä kuunnella omaa lääkäriä, muuten voi olla vaikeaa.

Pidän sulle kovasti peukkuja, että kaikki menee hyvin (etkös plussannut juuri?)!

bisous

Vierailija
11/13 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä eri käytäntöjä eri lääkäreillä minun käskettiin viimeksi lopettaa metut heti kun tulin raskaaksi.. mutta sitten muistin että gyne sanoi eka neuvola käynnillä että metforminia syödään monesti ettei raskaus tulisi kesken ja minä olin heti lopettanut syönnin toisen lääkärin käskystä.. nyt ajattelin että varmasti syön ensi keralla rv14 jos onnistun raskautumaan sano lääkärit mitä hyvänsä.. eihän se välttämättä siitä johtunu mutta mene ja tiedä.

Vierailija
12/13 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös pco. ( Ylipainoa ei ole. Hiuksista lähtynyt oikeasti 1/3 parin viime vuoden aikana. Huono iho. Kuukautiskierto ei toimi.)

Mulla aloitellaan juuri metformin kokeilu lapsettomuuden hoitoon.

Ensin 1 tabletti joka toinen päivä ja siitä pitäisi nostaa 3 kertaa päivässä.

Jännityksellä odotan alkaako kierto toimimaan...

Mua hirvittää syödä näitä, tuleekohan niistä pahoinvointia???

Lisää kokemuksia olisi todella mukava lukea!

Vierailija
13/13 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

plussattu on kokonaista kolme päivää sitten (kyllä se eilenkin plussaa näytti iltapäivällä :)) Kiitos peukutuksista, niitä otan mielelläni vastaan, kun omatkin mielialat vaihtelee päivänaikana vakaasta uskosta täyteen epäluuloisuuteen...

Mullahan oli marraskuussa luomuplussa ja ihan luomukeskenmenokin heti samantien, silloin kyllä söin koko ajan metuja, kun en tosiaan tiennyt olevani raskaana. Eli ei ne varmaan suuntaan tai toiseen voi ratkaisevasti vaikuttaa.

tockalle: metuista voi tulla alkuun maha kipeäksi ja ripulia, mutta se meni mulla ainakin muutamassa viikossa ohi, kun elimistö tottuu lääkkeeseen. Lääkärisi varmaan määräsikin aloittamaan lääkkeen vähitellen annosta lisäämällä, niin sivuvaikutuksetkaan eivät ole niin suuret. Pidempään käytettynä mä en ainakaan huomannut enää mitään sivuvaikutuksia.

Lisää käyttökokemuksia löydät hakemalla lapsettomuus-palstalta esim. hakusanalla metformin.