Miksi miehen pitää auttaa kotitöissä?
Mitä sillä tarkoitetaan että mies auttaa?
Tarkoittaako se sitä että kotityöt on naisen velvollisuus ja mies sitten vähän auttaneet, helpottaa naisen taakkaa, tekee naisen työtä?
Vai tarkoittaako se sitä että koti on naisen koti ja mies on siellä vain avustajan roolissa?
Mitä tämä kertoo yhteiskunnan asenteista?
Ainakin sen että kotia pidetään naisen velvollisuutena. Jos siisteystaso ei ole tiptop niin naista paheksutaan, vaikka mies olisi se joka on siivonnut. Onko siis ihme jos nainen stressaa siitä miten mies siivoaa, ja neuvoo ja nalkuttaa vääristä tavoista ja huonosta tasosta?
Itse olen tätä yrittänyt välttää ja antanut miehen tehdä tavallaan. Palautetta olen sitten saanut suvun naisilta, eikä se ole ollut hyvää palautetta. Mutta ei se pelkästään naisten ylläpitämä asenne ole. Ihan yhtä lailla moni mies pitää kodinhoitoa naisen velvollisuutena ja moittii kodin epäjärjestyksestä naista, ihan kuin se ei kuuluisi miehelle millään tavalla.
Näitä asioita on yksittäisen ihmisen vaikea lähteä muuttamaan. Ei kukaan voi muuttaa kuin omia asenteitaan.
Itse olen omassa perheessä tehnyt sen minkä pystyn, ja saanut ulkopuolelta lokaa niskaan. Perhe sentään on tyytyväinen. Onneksi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen ei tule "auttaa" kotitöissä, vaan tehdä osansa niistä.
Naisen paikka on hellan ja jääkaapin välissä, ja piste.😜
Siinä se olisi tiellä kun minä haen kahvia ja ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ulkopuoliset voivat tietää kuka siivoaa ja miten jos ei itse kerro. Suu kiinni siis.
Ei ulkopuolisen tarvitsekaan tietää kuka siivoaa. Ulkopuolisen ei myöskään tarvitse paheksua naista jos siivouksen taso ei kelpaa. Jos jotakin välttämättä täytyy paheksua niin miksi ei koko perhettä? Vaikka oikeasti ketään ei tulisi paheksua.
Hiljenemään sinä et minua saa vaikka kuinka tylysti kehottaisit laittamaan suun kiinni.
Ota sitten iloisesti vastaan kaikki paheksunta mitä kertomistasi asioista saat. Outoja ystäviä sulla kyllä.
En puhu ystävistä vaan yhteiskunnan asenteista ja siitä miten sukulaiset tai naapurit suhtautuvat siihen jos yhteiskunnan asettamia normeja ei noudata. Nämä koskevat useimpia perheitä, sillä useimmat ihmiset pyrkivät sopeutumaan ja elämään ympäristön odotusten mukaisesti.
Jos yhteiskunta kohtelee naisia paskasti niin miksi koitat vetää meidät miehet siihen mukaan , etkä tule hauskaan kaljoittelu pizza kulttuuriin jossa siivotaan kerran talvella ja kerran kesällä?
En yritä vetää ketään mukaan tähän, vaan löysäämään asenteita. Ja ehkä ymmärtämään miksi niistä kotitöistä tulee niin paljon riitoja.
Meillä lapset auttaa sekä isää että äitiä kotitöissä. Me vanhemmat vain teemme kotitöitä ja joskus pyydetään toista auttamaan jossain hankalassa kohdassa johon tarvitaan enemmän käsiä.
Vuonna 1980 silloisen poikaystävän sisko taivasteli " kyllä on maailma mennyt mallilleen kun mies joutuu siivoamaan". Minulle kun oli itsestään selvää, että en minä ollut miehen palvelija ja mies siivosi omaa huonettaan. En tänäkään päivänä käsitä, millä järjellä hänen huoneensa siivoaminen olisi kuulunut minulle.
Vuonna 2012 tulin kotiin pitemmän poissaolon jälkeen, ja kyllä minua risoi kun ensimmäiseksi piti aloittaa keittiön raivaus, että pääsin edes keittämään itselleni kahvit. Silloin olin suorastaan vihainen itselleni, miten olenkaan päästänyt tilanteen tällaiseksi. Kyseessä oli minunkin kotini, mutta olenpa kasvattanut lapseni huonosti ja ymmärränhän minä, että miehellä on oikeasti paljon muutakin työtä kuin kotityöt, siis nimenomaan kotona. Tai ainakin yritän ymmärtää... Kyllä minun oli silloin tunnustettava itselleni, että ei minua odoteta tähän taloon kuin kuin kotiorjaksi.
Oikeasti olen ihmetellyt sitä, että olenko minä tosiaan se sama 1980-luvun nuori nainen, jolle oli itsestään selvää, että kummallakin puolisolla on yhtä suuri vastuu kodista. No, nuori en enää ole ja tiedän, että elämä on erilaista maatilalla kuin kerrostaloasunnossa, kun maalla on edelleen niitä ns. miestentöitä eikä maalaismiehillä ole yhtä paljon aikaa kotitöihin kuin kaupunkilaisilla edes silloin, kun nainenkin kengittää hevosia ja korjaa traktoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan, että sinulla ei taida naista olla, ja tuskinpa tuolla asenteella tuleekaan. Minulla sen sijaan takana hyvä ja antoisa melkein 20 vuoden pituinen parisuhde. Edelleen paljon hellyyttä ja hyvää seksiä. Mitenkäs sinulla? Kyllikki ja viisi ystäväänsä?
Juu, kyllikki ja viisi hyvää ystävää mulla on, ei ole pitkään aikaan makoisaan lämpimään kosteaan pimpuliin pääsyt pikkuystävä vierailulle.😂
Oikeasti en minä noin huonosti naisia arvosta, tykkään ihan kamasti semmosesta tavallisesta hiukan pyöreähköstä pehmoisesta kodin hengettärestä, kotityöt tehdään tasan tai minä voin tehdä enemmänkin että rakas on hyvällä mielellä, mitä hyvä mies ei tekisi rakkaansa vuoksi, eikö näin ole.
Minä nyt provosin tuossa edellisessä viestissä, älkäämsitä todesta ottako, oli joku kiusaus härnätä teitä, en enää tee niin.😘
Ei miehen kuulu edes auttaa kotitöissä. Ne ovat naisten töitä, siksi naisen velvollisuus on ne hoitaa.
Miksi tällaisia idioottimaisia aloituksia edes tehdään, ei mies joka on mies edes suostu kuuntelemaan, saatikka keskustelemaan koko asiasta.
Piste.
Uskoisin, että tää on osittain asenteesta sekä vanhoista perinteistä kiinni. Ehkä jopa luonteista, siitä mitä asioita kaksi eri ihmistä arvostavat. Kyllähän tuo lauseen asettelukin jo antaa luvan suhteen toiselle osapuolelle vain "auttaa" kotitöissä.
Nyt lomalla ollessani hoidan lapset sekä kodin päiväsaikaan, mutta kun puoliso tulee töistä, iltaisin hommat menee ns. puoliksi. Kummankaan harvoin tarvitsee valittaa tai vaatia mitään. Asiaa tietenkin auttaa myös se, että perheenä suunnittelimme viikko-ohjelman, missä jokaiselle on päivittäinen tehtävänsä. Tuo helpottaa tosi paljon asioita. Varsinkin kun lapsetkin osallistuu. Meillä onneksi kumpikin antaa toisen olla sellainen kuin on, kuitenkin yhdessä mieheni kanssa ollaan sitä mieltä et kotona on kivempaa kun on siistiä. Ärsyttäähän se joskus, jos vessaa ei ole kunnolla siivottu, tai imuroinnin jälki on mielestäni surkeaa. Niissä tilanteissa olisi helppo vaan tuhahtaa ja tehdä itse perässä. Olen kuitenkin päättänyt kunnioittaa mieheni panosta asioihin. Kaikkea ei kuitenkaan voi osata kukaan täydellisesti ;)
Tunnen pariskuntia joissa mies on se, kuka siivoaa pikkutarkasti ja ärsyyntyy jos kotona on sotkuista. Myös niitä, missä nainen hallitsee kodinhoidollisia tehtäviä. SIksi uskonkin, että omia asenteitaan pohtimalla voisi asioita kuka tahansa muuttaa, sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ulkopuoliset voivat tietää kuka siivoaa ja miten jos ei itse kerro. Suu kiinni siis.
Ei ulkopuolisen tarvitsekaan tietää kuka siivoaa. Ulkopuolisen ei myöskään tarvitse paheksua naista jos siivouksen taso ei kelpaa. Jos jotakin välttämättä täytyy paheksua niin miksi ei koko perhettä? Vaikka oikeasti ketään ei tulisi paheksua.
Hiljenemään sinä et minua saa vaikka kuinka tylysti kehottaisit laittamaan suun kiinni.
Ota sitten iloisesti vastaan kaikki paheksunta mitä kertomistasi asioista saat. Outoja ystäviä sulla kyllä.
En puhu ystävistä vaan yhteiskunnan asenteista ja siitä miten sukulaiset tai naapurit suhtautuvat siihen jos yhteiskunnan asettamia normeja ei noudata. Nämä koskevat useimpia perheitä, sillä useimmat ihmiset pyrkivät sopeutumaan ja elämään ympäristön odotusten mukaisesti.
Jos yhteiskunta kohtelee naisia paskasti niin miksi koitat vetää meidät miehet siihen mukaan , etkä tule hauskaan kaljoittelu pizza kulttuuriin jossa siivotaan kerran talvella ja kerran kesällä?
Niin mukavalta kuin tuo kuulostaakin niin taloudessa, jossa on lapsia, tuo on mahdottomuus. Jos tietenkin haluaa ne lastensuojelun tyypit ovelle niin siitä vain.
Itse pyrin pitämään kämpän siistinä mutta teen sen vain lasten takia. Kunhan pääsen jotenkin kulkemaan jääkaapille, vessaan ja takaisin tietokoneelle niin se riittäisi minulle.
Olen mies ja minulla oli aikanaan tyttöystävä, joka ei paljon välittänyt siisteydestä, pikemminkin halusi "boheemia" sotkuisuutta ympärilleen. Hän ei varsinkaan tykännyt, jos siivosin hänen sotkujaan ja kerrankin hermostui oikein kunnolla, kun olin omassa kodissani kerännyt lattioilta hänen ympäriinsä levittämät vaatteet :-D
Lapset auttaa, mies tekee. Lapset auttaa esim. kattamaan pöydän tms. Sitten kun lapset on tarpeeksi isoja, eivät hekään enää auta, vaan tekevät, auttaminen on sitä, että on mukana samassa työssä, mitä toinen tekee. Lapselle se auttaminen on jonkinlainen kunnia.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa yleensä olla perheen äippä joka kokee että hän määrää kotitöistä ja muut auttaa kun hän käskee.
Näinhän se on, mutta itse olen kasvanut nyt täysin yli suomalaisnaisista, ei minulle enää ikinä suominaista.
On niitä muitakin tapoja hoitaa kotityöt ja silti molemmat ovat tyytyväisiä. Suominainen taas ei ole koskaan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydässä?
Miehet kestävät sotkua naisia paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Miehet kestävät sotkua naisia paremmin.
Tunnen sen verran erilaisia ihmisiä, että minun on mahdotonta nähdä tätä sukupuolikysymyksenä. Tunnen siistetysfanaatikkoja, joista suurin osa on miehiä ja tunnen ihmisiä, joita sotkut eivät haittaa ja tiedän ihmisiä, joiden talossa jopa saavat jopa pilaantuvat roskat aika vapaasti olla.
Saattaa toki olla, että naiset ovat keskimäärin siistimpiä ja siksi monet vuokraavat asunnon mielummin naiselle.
Veljenikin teki näin ja kun vihdoin pääsi vuokralaisestaan eroon myi asunnon pois eikä edes harkitse sijoitusasuntoja enää.
Vierailija kirjoitti:
Mies auttaa kotitöissä parhaiten poistumalla siivouksen ajaksi joko liikuntaharrastuksen pariin tai vaikka parille pitkälle sopivaan kuppilaan kamujen kanssa.
Minäkin aina mielelläni poistuikin kun on aika tehdä kotitöitä, vaikka nainen olenkin. Ehkäpä olen jotenkin kieroon kasvanut (kasvatettu?) kun en viihdy luutu kädessä.
Sulle hei oikeesti tekisi hyvää käydä välillä vaikka lenkillä ja ajatella jotain muutakin kuin naisia, femakoita, uhriulinaa ja lompakkoloisia. Mullehan olet aivan semiviihdyttävää palstahupia, ei siinä, mutta ihan itsesi takia kuule.