Ketä teidän lapsuudessa kutsuttiin synttäreille? 80-luku ja sitä ennen
Meillä ihan vain parhaat kaverit. Omasta luokasta se oli usein vain 1-2, tai ei jopa ehkä ketään. Koko luokkaa ei kutsunut kukaan koskaan. Päiväkodissa en ollutkaan, olin kotihoidossa ja päiväkerhossa 2 kertaa viikossa. Päiväkerhossa oli yksi kaveri, joka asui sen verran kauemapana, ettei kutsuttu, ei vaan ollut tapana siihen aikaan. Naapurin lapset kutsuttiin. Olin ala-asteella 70-luvulla.
Kommentit (6)
Kaikki.
Alle kouluikäisenä kaikki naapuruston lapset.
Kouluikäisenä kaikki saman sukupuolen edustajat.
(+ yläasteikäisenä kiinnostavimmat vastakkaisen sukupuolen edustajat)
Useimmiten lähes koko luokka, koska koko koulussa oli yhteensä 30 oppilasta.
Meillä kutsuttiin 70/80-luvun taitteessa noin 8-10 parasta kaveria.
Noin kymmenen kaveria. Osa luokalta ja osa naapurustosta. Ihan samoin omat lapset kutsuu nyt. Meilläpäin ei oo tapana kutsua koko luokkaa. Huomenna lapsen synttärit johon on kutsuttu luokalta neljä, serkkuja kolme ja 6 lasta naapuristosta.
Parhaat kaverit pihasta ja omalta luokalta, ehkä 10 yhteensä. Isä kyllä opetti, että kaveriporukasta ei jätetä esim. yhtä kutsumatta. Ja kavereiden sisaruksia oli juhlissa joskus samasta syystä. Mutta siis kivahan se vaan oli, mitä enemmän vieraita. Sisarukset joskus kutsui mun synttäreille yhden parhaan kaverinsa myös. Eli sitten oli jo aika isot lastenkutsut.
Tulee hyviä muistoja mieleen. Kakkua, kavereita, karkkia,hassuja leikkejä ja isä tietysti seremoniamestarina...
Minä kutsuin 80- luvulla 3- 4 luokkalaista ja suunnilleen saman verran naapurustossa asuvia lapsia. Ei tosiaan silloin kutsuttu koko luokkaa, vain ne joiden kanssa oikeasti vietti aikaa.