Down riskistä sanottiin että
85% todennäköisyydellä downin riskiä ei ole. Kävin pari viikkoa sitten 1.ultrassa siis. Miksei varmuus oo enemmän. Onko tuo hyvä tulos? Rv 12. Äiti kolmekymppiä ja risat. Täällä pohjoisessa ei oikein selitetä
Kommentit (11)
Kuulostaa isolta riskiltä. En osaa sen enempää sanoa. Kävitkö siis niskapoimu-ultrassa jo?
on siis 15 % mahdollisuus että on down. Se on 1/6.. Kohonnut riski, mutta sulla on kuitenkin 5/6 mahikset ettei ole down. Noilla prosenteilla itse ainakin suhtautuisin niin, että olen henkisesti valmistautunut että down voi tulla.
Lapsivesitutkimuksiin sitten vaan. T: 2, joka abortoinut downin.
Meneekö tässä nyt joku sekaisin .luin että testin varmuus on 85%?
Mistä saisi luotettavaa tietoa
Itselläni ultran ja veriseulan perusteella riskiluku oli downiin 1:13747... t. melkein 30v
Tuollahan prosentilla olisi sinulle tarjottu jo varmasti lisätutkimuksia. ("Seulontatulos on "positiivinen" ja merkitsee kohonnutta riskiä, kun riski on suurempi tai yhtä suuri kuin 1: 250".)
Mutta tarkoitit siis kai ylipäätään testin luotettavuutta. "Riskilaskennalla löydetään noin 85 - 90% niistä raskauksista, joissa sikiöllä on 21-trisomia." (Huslabin sivuilta lainaukset.)
"Jos yhdistetään nämä PAPP-A ja hCG-B -V-määritysten tulokset, NT -mitta ja otetaan lisäksi huomioon äidin ikä ja paino sekä raskauden kesto, voidaan laskea riskiluku ja löytää noin 85 % kaikista 21-trisomiaraskauksista. Riskiluku lasketaan erityisesti tätä varten kehitetyn tietokoneohjelman avulla." HUS
aapee luki lisää: ymmärsin ultraajan puheesta varmaan tämän 85% väärin koskemaan omaa down riskiäni vaikka merkitys on selitetty yllä.Ultrauksessa ultraaja sanoi että sikiö on kunnossa. Miksei hän sitten sanonut mitään niskapoimunpaksuudesta tai nenäluun puuttumisesta?
Downriskihän ilmoitetaan jonain suhdelukuna. Tämä 85 % on eri asia. Sorry.
Minä olen aina saanut ultraajalta paperin, jossa on niskapoimun suuruus ihan lukuna (tyyliin 1.1 mm).
Sitten ultran (ja joidenkin verikokeiden?) jälkeen on tullut kirje, jossa on sanottu, että kohonnutta Down-riskiä ei ole, ei tarvetta jatkotutkimuksiin (=lapsivesipunktio).
Juu tuo 85% on varmasti se, kuinka luotettava tulos on eli jos sanotaan, että Down-riski ei ole kohonnut, niin näin on 85% varmuudella.
Olisin huolissani. Pyydä päästä lapsivesitutkimukseen, niin selviää kromosomien määrä. Jos on poikkeamia niin ei muuta kuin abortti ja uutta yritystä.