Minkä ikäisen on pakko lähteä juhlimaan?
Pohdin tätä yksikseni,koska olemme menossa minun sukuni juhliin parin viikon päästä ja mieheni 12vuotias on protestoinut asiaa vastaan. Tai siis on kysellyt isältään miksi hänen on pakko lähteä sinne.
Perustelee haluttomuuttaan kaiketi sillä ettei oikein tunne ketään. No ei voikaan tuntea, jos ei ikinä tule minnekään eikä koskaan osallistu silloinkaan mitenkään, jos minun sukulaisiani on paikalla meillä. Vertaan ihan siihen, että vaikka omat lapsenikaan ei mieheni sukulaisia sen paremmin tunne niin he kuitenkin ovat läsnä kyläilytilanteissa eivätkä pakene huoneeseen piiloon.
Itselleni on periaatteessa ihan sama tuleeko tyttö tuonne juhliin vai ei. Olen hankkinut hänelle sinne kuitenkin vaatteet ja kengät. Mies sanoo, että ei jätä tyttöä yksin kotiin,kun muut menemme juhliin. Sitäkään perustetta en välttämättä ymmärrä, jos kerran itse ei tahdo osallistua niin silloin valitsee mielestäni yksin jäämisen ja muut saa ihan rauhassa mennä. Eri asia olisi, jos sanottaisiin, että me muut mennään ja sun täytyy nyt odottaa kotona.
Mutta miten te muut ajattelette? Pitääkö tuossa tilanteessa aikuisen vain päättää, että se 12v tulee juhliin,kun niin on päätetty ja sillä sipuli vai pitäisikö antaa itse päättää?
Kommentit (5)
No joo en minäkään haluisi mennä minnekään juhliin missä en tunne ketään ja jos ei ole varsinkaan sukulaisia keskenään. Antaisin tytön päättää.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset juhlat ovat huonoja hetkiä tutustua kehenkään, kun ihmiset tuppaavat jakaantumaan omiksi kuppikunnikseen. En veisi väkisin tyttöä tylsistymään ja tuntemaan oloaan kiusaantuneeksi ja vieraaksi tilaisuudessa, jossa kaikki muut tuntevat toisensa vuosien ajalta. 12-vuotias pärjää kyllä kotona yksin sen aikaa.
Niin siis tyttö on nähnyt nämä ihmiset kyllä jo useasti. Hän itse vetäytyy aina huoneeseen eikä ota osaa, vaikka on ollut ihan riittävän epävirallisiakin kohtaamisia. Eli siis vain normaali arkinen kahvivierailu esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
No joo en minäkään haluisi mennä minnekään juhliin missä en tunne ketään ja jos ei ole varsinkaan sukulaisia keskenään. Antaisin tytön päättää.
Ihmettelen tässä asiassa sitä, että muuten kyllä lähtee isänsä mukana tuiki tuntemattomien ihmisten keskelle töröttämään vaikka koko päiväksi niin ettei hänellä ole siellä mitään tekemistä kuin korkeintaan tuijottaa oma kännykkää. Mutta ihan rennot juhlat on muka hirveää pakkopullaa.
Itse katson,että se on enemmän sitä, että alunperin isänsä ilmaisi asian niin, että jospas hän jäisikin kotiin lastensa kanssa. Lähinnä siis tätä tälläistä,kun miehet usein mielellään kiertää juhlat, jos mahdollista.
Mutta siis minä en ole päättänyt vaan isänsä päätti, että tytön on osallistuttava ja piste.
No kyllä minä tai lasten isä meillä tuollaiset päättää vielä 15 vuotiaankin kohdalla. Jos ei voi jäädä kotiin (isän mielestä), niin sitten lähtee mukaan. Aika yksinkertaista, eikös?
Tuollaiset juhlat ovat huonoja hetkiä tutustua kehenkään, kun ihmiset tuppaavat jakaantumaan omiksi kuppikunnikseen. En veisi väkisin tyttöä tylsistymään ja tuntemaan oloaan kiusaantuneeksi ja vieraaksi tilaisuudessa, jossa kaikki muut tuntevat toisensa vuosien ajalta. 12-vuotias pärjää kyllä kotona yksin sen aikaa.