Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valistivatko sinun vanhempasi sukupuoliasiosta aikanaan?

Vierailija
07.08.2016 |

Vai vaikenivatko asioista?
Oletko vapautuneempi puhumaan asiasta omien lapsiesi kanssa kuin mitä sinulle puhuttiin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä ei puhuttu sanaakaan, mutta en ole kaivannutkaan sitä. Kuitenkin otin asioista selvää 8-vuotiaana omatoimisesti lukemalla erilaisia seksioppaita. Vanhempani tiesivät myös minun katsovan niin paljon elokuvia, että varmaan ajattelivat, ettei minulle voi olla seksiasiatkaan epäselviä. Omia lapsia ei ole eikä tule. N. 12-vuotiaana muistelen heidän varoitelleen minua nettipedofiileista mutta siinä se.

Vierailija
2/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valistettu mitenkään. Onneksi. Olisin kokenut sen todella ahdistavana. Omia lapsia ei ole eikä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvun lapsi eikä sukupuoli- ja seksiasioista kotona pukahdettu mitenkään. En muista että menkoistakaan olisi kaiheasti puhuttu äidin kanssa.

Omalle tyttöni kanssa olen jo puhunut menkoista ja rintojen kasvamisesta. Itseäni ei asia nolota.

Vierailija
4/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti työnsi mulle naama punaisena jonkin vihkosen, missä puhuttiin tytön kasvamisesta naiseksi. Luin sen mutta ei siellä mitään uutta ollut. Koulu oli ehtinyt ennen äitiä. Olin tuolloin yläasteikäinen, ehkä 13-vuotias.

Siinä oli mun kotoa saamani sukupuolivalistus.

Vierailija
5/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuttu, mutta isän patjan alla oli nelivärijulkaisuja, joista selvisi kaikki oleellinen.

Vierailija
6/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerrottu mitenkään. Kaikki seksuaalisuus ja naiseuteen kasvaminen kuukautisineen ja rintaliiveineen oli hävettävää. Jopa teini-iän finneistä huomauteltiin vähän pilkalliseen sävyyn. Omia lapsia ei ole eikä tule.

Vierailija
7/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuttu meilläkään kotona, en muista mistä olen tietoni hankkinut. Kirjoista varmaan, olen ollut aina kova lukemaan.

Itseäni ei hävetä ollenkaan puhuminen mistä tahansa lasteni kanssa. Olen selvittänyt vauvan syntymät ja kuukautiset ihan asiallisesti sekä tytöille että pojille kun ovat tulleet esille.

Vierailija
8/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä valistettu mitenkään, ja sellainen kuva tuli muutenkin että kaikki sukupuolisuuteen liittyvä on noloa. Olen 80-luvun alun lapsi.

Vierailija
9/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli yksinhuoltaja. Ei kertonut mulle sukupuoliasioista mitään ja hyvä niin, koska olisin nolostunut kamalasti. Hyvin pääsin kärryille kuitenkin sen verran kuin oli tarvis :)

Itselläni ei ole tyttöjä ja poikani eivät ole noista asioista kyselleet minulta eivätkä mieheltä. Itse ovat hekin tietonsa hankkineet. Mutta jos olisivat kysyneet, olisin ilman muuta kertonut heidän ikätasoonsa sopivasti. Esikoinen on jo niin vanha, että hänen kanssaan olemme joskus jutelleet esim. homoudesta jo ihan yleisellä tasolla niin kuin aikuinen aikuiselle.

Vierailija
10/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, paitsi kerran isäni totesi nähdessään tv:ssä suutelevan parin että yök, toisessa päässä on paskaa.

Omia lapsia ei ole.

N40

Vierailija
11/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60 luvun lapsi ja vanhemmat selittivät asiat jo ala-asteen alussa, tai siis sen miten vauvoja tehdään.

Muistan kun muut tytöt tiesivät että vauvan tekoon tarvitaan kortsu, jonne mies kusee, niin yritin selittää miten asiat oikeesti on niin mut naurettiin pihalle. Tai johonkin me taidettiin pihalla näitä jutella.

Koulukirjassa oli aika kattavat selitykset kuudennella luokalla, mutta ope nikotellen skippasi ne sivut yli.

Terkkari kävi puhumassa tytöille kuukautisista ja muusta pojat olivat ulkona luokasta ja sitten puhui myös erikseen pojille kai siemensyöksyistä tai jostain.

Jotenkin tuntuu nyt ääliömäiseltä luokan jakaminen, kyllä pojillekin olisi ollut hyväkin tietää kuukautisista ja tyttöjen niistä yöllisistä siemensyöksyistä.

Ehkäisystä en muista juuri mitään puhutun, enkä tiennyt ala-asteella kuin kondomin ja pillerit.

Seksielämän aloitin samana syksynä kuin yläaste alkoi.

Vierailija
12/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, naama punaisena mutsi heitti paketin terveyssiteitä laukkuun kun olin menossa kuukaudeksi mummolaan. Olin 14v, menkat alkoivat 10v. 

Itse olen ehkä tuosta traumatisoituna ollut liian tyrkky, tyttöni ainakin on nauranut minulle että relaa vähän mutsi, hän kyllä jo tietää kaiken menkoista, seksistä ja ehkäisystä. No, ainakin se "tositilanne" kun olin juuri lähdössä töihin, ja tyttö sanoi että pikkkareissa on verta, hoitui sujuvasti. Näytin, miten side (joita on esillä kylppärin hyllyllä) pannaan pikkareihin, näytin, että näissä on siivet ja näissä ei, ja kipuun otetaan burana. 

Koululaukkuun pari varasidettä ja tsekkaus vaihtamistarpeesta välitunnilla. 

Hyvin pärjäsi ja on pärjännyt edelleen tuo pieni tyttövauvani  :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi