Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kysyä mieheltä ei kai hänellä ollut mitään sukupuolitautia?

Vierailija
07.08.2016 |

Kumi on ollut käytössä, mutta voihan siitä huolimatta tarttua jokin joten? Tuskin tulemme enää tapaamaan, joten viestillä meinasin kysyä...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vaan menet testeihin?

Vierailija
2/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ette muutenkaan enää tapaa, niin mene testeihin sen kummemmin kyselemättä ja tulokset saatuasi joko kerrot löydöksestä miehelle tai iloitset puhtaista tuloksista.

Vierailija
4/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ni se kai ei lohduta, menkää testiin, sillä se selviää.

Mutta jos haluat ohjeen siihen kai kysymiseen, niin:

"Ei kai sinulla ole sukupuolitauteja". Jotenkin tuohon tyyliin.

Ole hyvä vaan.

Vierailija
5/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ette muutenkaan enää tapaa, niin mene testeihin sen kummemmin kyselemättä ja tulokset saatuasi joko kerrot löydöksestä miehelle tai iloitset puhtaista tuloksista.

Hän on sanonut pari vuotta sitten ettei hänellä olisi, mutta haluisin varmistaa vielä mielenrauhani takia eikä kaikki näy vielä testeissä pitkään aikaan. Oireita minulla ei ole, mutta hänellä on ollut vilkas seksielämä joskus eikä hän ole koskaan oirehtinut, mutta sehän voi olla piilevä. Voiko esim. korkeakoulun terveydenhoitajalta saada lähetteen testeihin? - Ap

Vierailija
6/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstiviesti "Oliko sinulla sukupuolitauteja?"

Vierailija
7/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän on sanonut pari vuotta sitten ettei hänellä olisi, mutta haluisin varmistaa vielä mielenrauhani takia eikä kaikki näy vielä testeissä pitkään aikaan. Oireita minulla ei ole, mutta hänellä on ollut vilkas seksielämä joskus eikä hän ole koskaan oirehtinut, mutta sehän voi olla piilevä. Voiko esim. korkeakoulun terveydenhoitajalta saada lähetteen testeihin? - Ap"

Tällaisen ohjeistuksen löysin 

Testaus

Sukupuolitauteja voidaan testata verestä, virtsasta, ottaa näyte rakkulasta tai todeta silmämääräisesti. Sukupuolitautitesteihin kannattaa hakeutua noin viikon tai kahden sisällä suojaamattomasta yhdynnästä, jos on syytä epäillä tartuntaa. Jotkin sukupuolitaudit tarvitsevat pidemmän ajan ennen testin suorittamista: kuppa havaitaan noin kahden kuukauden kuluttua ja HIVvasta kolmen kuukauden kuluttua tartunnan saamisesta.

Sukupuolitautitesteihin hakeudutaan ensisijaisesti omalle terveysasemalle. Eri terveysasemien välillä on kuitenkin suuria eroja, ja joissain pienemmillä paikkakunnilla saatetaan oireettomille potilaille tarjota vain esimerkiksi klamydiatestejä. Joillain suurilla paikkakunnilla (Helsinki, Turku, Tampere ja Oulu) on erillinen sukupuolitautien poliklinikka, jonka kautta testit voidaan järjestää.

Opiskelijoiden kannattaa ottaa yhteyttä opiskelijaterveydenhuoltoon, ja yliopisto-opiskelijoiden sukupuolitautitestit on järjestetty kattavasti YTHS:n kautta. Lisäksi testin HIV-tartunnan varalta voi erikseen tehdä Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Turussa Hiv-tukikeskuksessa sekä Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Seinäjoella Suomen Punaisen Ristin toimitiloissa.

Jos kunnallinen terveydenhuolto ei jostain syystä pysty tarjoamaan kunnollisia testejä vaatimuksista huolimatta, kannattaa hakeutua yksityiselle terveysasemalle. Tätä kautta tehdyt testit ovat maksullisia, mutta tarjoavat usein paremmat testausmahdollisuudet.

Testien tulokset valmistuvat yleensä noin viikon kuluessa, ja sukupuolitautitestin tulokset varmistetaan esimerkiksi soittamalla testin suorittaneelle taholle.

Sukupuolitautitestejä on myös edistyneen teknologian mahdollista tehdä suoraan kotona. Ainakin klamydiaa varten on tehty kotitesti, jonka avulla naiset pystyvät tekemään klamydiatestin suoraan kotona. Viola-klamydiatestiä  myy ainakinApteekkituotteet.fi.

Lähde http://www.sukupuolitauti.info/testaus

Vierailija
8/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoiiiiii , veli,

Ethän sieee ole molottanut väärään koloon? Ettei pukkaa tippa tai kuppari?"

Vierailija
9/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se mies itse tietää. Jos olisi oireita, hän olisi kertonut. Valitettavasti monista taudeista ei tule oireita, joten niitä ei tule ajatelleeksi. Kumin kanssa ainakaan pahimmat taudit eivät tartu. 

Vierailija
10/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei tiedä sukupuolitaudeistaan mitään. Juu, puhun mututuntumalta ja oman kokemuksen pohjalta mutta itse en luottaisi miehen sanaan. Esimerkkejä käydyistä keskusteluista:

Minä: Onko sulla kumia? Mä en oo varma onko mulla.

Yhdenillantoivo: Ei mut ei me tarvita kun ei mulla oo tauteja.

Minä: Aijaa, koska oot käyny testeissä?

Mies: En oo käyny koskaan mut ei mun vehkeessä näytä olevan mitään.

Minä: Odota kaivan kumin tuolta jostain.

Yhdenillantoivo2: Ei tarvita kun ei mulla oo mitään tauteja.

Minä: Jaa. No, mä en tiedä onko mulla. (Ei ollut ja tiesin sen kyllä, käyn säännöllisesti testeissä ja käytän aina suojausta).

Yhdenillantoivo2: Aijaa, no, sitä mä en tullu kyllä edes ajatelleeks.

Niimpä, ei varmaan tullut niiden aikasempienkaan kohdalla.

Ap, käy siis testeissä ja ilmota miehelle jos sulla on tartunta. Mieheltä turha kysyä, se ei yksinkertaisesti todennäköisesti tiedä.

Ps. Yllämainitut tilanteet johtivat siihen, että opastin miehen ulos. En tiedä mitään sen suurempaa turn offia kuin kumin käytön tarpeellisuudesta kinaaminen.

Vierailija
11/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin asiaa ja aion mennä huomenna käymään terveysasemalla.. mietin vain, että tuskin tuota hiviä ja kuppaa vielä pystyisi toteamaan, mutta haluaisin jo saada mielenrauhan tässä asiassa. Ja tosiaan minulla ei ole oireita joten suostuvatko he ottamaan edes kaikkien yleisimpien tautien testit tai mitä jos onkin joku harvinaisempi... Viestiä ei ilmeisesti kannata laittaa kun menen itse testeihin tässä? -Ap

Vierailija
12/12 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up