Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyi että! Mökillä kyykäärmeitä!!

Vierailija
07.08.2016 |

Kesämökkimme läheisyydessä on viihtynyt aina reippaanlaisesti kyykäärmeitä. Olen päättänyt, että jokainen kyy, jonka tontilta tapaan, saa siirtyä autuaammille metsästysmaille. Siskon lapset eivät toistaiseksi ole saaneet puremia, ihme kyllä.

Lauantaina kävelin tontin takaosissa..Rinnetontti, jossa kivilouhikkoa. Jalkani vieressä sihisi kyy, ja minulla lenkkarit jalassa. Huusin avopuolisolleni, että tuo rautalapion, täällä on kyy. Kumarruin ottamaan oksaa maasta, ja näin toisen kyyn.Keskitin huomion ensin näkemääni, ja iskin pään seutuville. Niskat katkesivat. Avopuolisoni toi lapion, jolla vapautin toisen käärmeen olemisen tuskasta. Kolmas kyy oli kerällä ison juuren alla, n.10cm korkeassa tilassa. Hitaasti siirsin lapion lähelle kyytä, ja iskin. Kolmas kyy kohtasi loppunsa.

Tarkkailin hetken maastoa ympärilläni. Mukavia pikku onkaloita siellä täällä. Neljäs kyy oli kerällä kannon juuressa pää koholla. Iso jötkäle. Täytyy myöntää, että jännitys kasvoi, kun lähestyin neljättä kyytä, rautalapio pistoasennossa. Mutta ilmeisesti tämä neljäs, suurin yksilö oli viisastunut seuratessaan lajitoveriensa kohtaloa..olin vielä usean askeleen päässä, kun kyy sujahti uskomattoman nopeasti onkaloonsa. Pian tämän jälkeen sää huononi, ja sunnuntaina satoi vettä, lähes koko päivän. Kyytä ei näkynyt.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Kiva kun jaoit.

Vierailija
2/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas ihminen siirtää kyyt pois tontilta. Tappamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko siinä talvipesä? Yöks.

Vierailija
4/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasti ne kesämökkiläiset, joiden tonteilla kyyt eivät liiku, neuvovat närkästyneenä hätistelemään kyyn pois. Olen havainnut, ettei se tepsi. Kesämökkimme rakennettiin v. 1997. Tähän kevääseen mennessä olen tappanut pihapiiristä 7 kyytä.Useita näköhavaintoja, jotka eivät ole johtaneet kaivattuun lopputulokseen. Perheeseemme kuuluu lukuisia koiria, (pieniä valitettavasti) ja muutama läheltä piti tilanne on ollut.

Pari kesää sitten olimme avopuolisoni kanssa olleet viikon päivät mökillä, tontilla touhuten ja mekastaen. Kun lähdimme kuistilta uimaan, rantaan päin, luikerteli kyy samaan suuntaan polun vieressä, n 2 metrin päässä meistä. Vaikka olimme viikon tontilla touhunneet, puutöitä tehden, ei käärme ollut siirtynyt muille maille. Naapurimökkiläiset valittavat myös käärmeongelmasta. 

Joko emme vain yksinkertaisesti osaa pitää tarpeeksi kovaa meteliä, esim. moottorisahaa käyttäessämme, tai sitten muutamat "viisaat" mökkiläiset neuvovat kuulopuheiden perusteella, ja sanovat jotta minä tiedän: kyy lähtee muualle, kun maa tärisee.

Toivoisin itsekkin, että kyyt siirtyisivät muualle, mutta pätevää karkotuskeinoa ei ole. Muurahaisista kyyt eivät ole moksiskaan. M

Vierailija
5/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitä on oikein paljon, niitä ei oikein voi kuskata muuallekaan. Yhden tai pari voi.

Vai mitä konsteja kakkosella olikaan hihassaan?

Meillä on mökillä myös näkynyt silloin tällöin kyitä, mutta olen pitänyt asiaa hyvänä, koska ne pitävät myyräkannan aisoissa.

Mutta voisin kyllä kuvitella, että jos kyitä on kuhisemalla, pakko niitä on hävittää.

Vierailija
6/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyt ovat hyötyeläimiä, pitävät myyrä- ja punkkikannan kurissa. Käyttäkää saappaita.

Lisäksi jos tapat kyitä katkomalla kaulan/niskan olet eläinrääkkääjä. Käärmeet pystyvät tuntemaan kipua pitkän aikaa sen jälkeen kun pää on erotettu ruumiista.

Vierailija
7/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottorisahan meteli ei kyllä kyitä hetkauta suuntaan tai toiseen, sillä kyyt ovat kuuroja.

Maan tärähtely sen sijaan saattaa saadakin kyihin liikettä ja yleensä saakin.

Olen silti jopa metsässä törmännyt oikeaan kyyryteikköön, jossa huomasin kyyn kerällä. Minulla oli ns. maastokengät jalassa ja shortsit, joten päätin ottaa varman päälle enkä jatkaa enää kyseiseen suuntaan vaan palailin takasin päin. Samaan aikaan tietysti katse kiinnostuneena jalkoihin ja näin vielä 4 kyykäärmettä sillä reitillä, jota olin juuri äsken varomattomasti ja reippaasti painellut menemään. Mikään näistä 4:stä ei pakoon luikerrellut ja olivat ehkä noin metrin päässä siltä reitiltäni.

Joten aina kyyt eivät ole niin arkoja, mutta toisaalta eivätpä kyllä näyttäneet minkäänlaisia agressiivisuuden merkkejäkään. Ikäänkuin yrittivät olla mahdollisimman paikoillaan, jotta eivät tulisi nähdyiksi.

Mutta koska arkuudessa on eroja, niin varmasti on eroja agressiivisuudessakin. Silti erittäin harvoin kyy edes yrittää purra. Se vaatii kyllä jo jotain sen suuntaista, että ollaan lähes astumassa päälle, minkä kyy todennäköisesti tulkitsee hyökkäykseksi.

Mitään muuta järkevää syytä ei kyyllä ole hyökätä sanotaan metrin päästä ihmisen jalkaan eikä mihinkään sellaiseen eläimeenkään mikä on niiden ravinnoksi liian suurta.

Vierailija
8/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kyyn tappaa?

Kyyn saa tappaa. Kyytä ei Suomessa ole rauhoitettu. Euroopan luonnonsuojelusopimus edellyttää kaikkien matelijoiden rauhoittamista, mutta Suomi on tehnyt varauman liittyessään sopimukseen.

Mutta jos kyyn tappaa, se on tehtävä tuottamatta tarpeetonta kärsimystä kyylle; ei pidä ruveta hommaan, ellei osaa tehdä sitä oikein. Luonnonsuojelulaki ei estä kyyn tappamista, mutta eläinsuojelulain säädökset koskevat rauhoittamattomiakin eläimiä; sen 32 § säätää: "Eläimen lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti". Asetuksella on tarkemmin säädetty mm. siitä, että joidenkin eläinten tappamisen saa tehdä vain erikseen luetelluilla keinoilla, mutta tuo yleissäädös koskee kaikkia eläimiä.

Lisäksi mm. rantakäärme on rauhoitettu, joten pitää osata erottaa käärmelajit toisistaan. Puhumattakaan kyyn ja vaskitsan erottamisesta toisistaan! (Kyyn selässä on yleensä selvä sahajuova. Jos sellaista ei näy, kyseessä voi olla muu, rauhoitettu laji, joten jos ei osaa tarkempia tunnistuskeinoja, on syytä antaa eläimen olla rauhassa.)

Eikä kyytä muuten ole syytä tappaa kuin harvinaisissa poikkeustilanteissa, lähinnä pihapiirissä, jossa oleilee pieniä lapsia. Jos kyy on pahoin loukkaantunut, se on myös syytä lopettaa, jos osaa tehdä sen. Lakikin vaatii: "Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan. Jos eläin on kuitenkin sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, eläin on lopetettava tai on huolehdittava siitä, että se lopetetaan." (eläinsuojelulain 14 §).

Yleisesti on syytä lisätä, että huomattavan suuri osa Suomen eläimistä on suojeltu luonnonsuojelulain nojalla, muun muassa kaikki matelijat paitsi kyy.

On syytä lopettaa paskan puhuminen kyyn rauhoituksesta. Tappaa saa ja pitää. Vain elinkelvoton degeneroitunut tietämätön ja typerä ihminen ei kykene kyytä tappamaan ja valehtelee sen rauhoitetuksi.

TAPPAKAA KYY AINA KUN KYKENETTE. (Autola en viitsinyt ajaa yli, väistin refleksinä, kun en ollut varma lajista)

Vierailija
9/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyitä oikeasti noin paljon, niin en välttämättä itse viitsisi siellä mökkeillä. Tuo on nimittäin aika harvinaisen kyinen maasto.

Vierailija
10/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuotta olen asunu täälä kairassa ja kyitä tapan aina kun nään,,,,kuuluu luontoon jotta vahvin se määrää ja mie kuulun luonthoon ko asun sielä, teen parkkikasoja ja ku pakkaset tullee niin sielähän net luikerot on ja eiku tuli pensiinin kera parkkiläjjään ,niin kymmenistä pääsee erroon. ja äläkää te taajamatontut puuttuko meittin tekosiin ku met olemma ikäpolovikauvet täälä asuneet ja tiijämmä luonnon jutut.sama ku mie tulisin sanomhaan että tuo katu pitäs sulukia ku siinä meni myyrä tien yli.koittakaahan ymmärtää että met tiijämmä luonnosta niin palijo ettei se tejän kalloihin mahu..jaa mutta tuo kissan rotku pittää vielä nylykiä ku tarvin kissannahkalakin ja kärvennetty kissan raato on muuten hyvä ketunsyötti...isävainaa opetti ja mie opetan pojille ja pojan poijalle

Vierailija
11/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesämökkimme läheisyydessä on viihtynyt aina reippaanlaisesti kyykäärmeitä. Olen päättänyt, että jokainen kyy, jonka tontilta tapaan, saa siirtyä autuaammille metsästysmaille. Siskon lapset eivät toistaiseksi ole saaneet puremia, ihme kyllä.

Lauantaina kävelin tontin takaosissa..Rinnetontti, jossa kivilouhikkoa. Jalkani vieressä sihisi kyy, ja minulla lenkkarit jalassa. Huusin avopuolisolleni, että tuo rautalapion, täällä on kyy. Kumarruin ottamaan oksaa maasta, ja näin toisen kyyn.Keskitin huomion ensin näkemääni, ja iskin pään seutuville. Niskat katkesivat. Avopuolisoni toi lapion, jolla vapautin toisen käärmeen olemisen tuskasta. Kolmas kyy oli kerällä ison juuren alla, n.10cm korkeassa tilassa. Hitaasti siirsin lapion lähelle kyytä, ja iskin. Kolmas kyy kohtasi loppunsa.

Tarkkailin hetken maastoa ympärilläni. Mukavia pikku onkaloita siellä täällä. Neljäs kyy oli kerällä kannon juuressa pää koholla. Iso jötkäle. Täytyy myöntää, että jännitys kasvoi, kun lähestyin neljättä kyytä, rautalapio pistoasennossa. Mutta ilmeisesti tämä neljäs, suurin yksilö oli viisastunut seuratessaan lajitoveriensa kohtaloa..olin vielä usean askeleen päässä, kun kyy sujahti uskomattoman nopeasti onkaloonsa. Pian tämän jälkeen sää huononi, ja sunnuntaina satoi vettä, lähes koko päivän. Kyytä ei näkynyt.

Oliskohan käärmeitten talvehtimispaikka siinä louhikossa, loppukesästä ne kerääntyy vähitellen sinne.

Vierailija
12/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyy on paholainen se pitää tappaa.kyystä ei ole luonnolle vitunvertaa hyötyä,se syö yhden hiiren sulattelee sitä seuraavat 2 kuukautta jonkka aikana noita hiiriä on poikinut jo monta tusinaa. kyyn tapan metsässä ja pihassa aina jos sattuu tielle pää irti ja muurahaispesään loput.

Vierailija
13/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuitä on oikein paljon, niitä ei oikein voi kuskata muuallekaan. Yhden tai pari voi.

Vai mitä konsteja kakkosella olikaan hihassaan?

Meillä on mökillä myös näkynyt silloin tällöin kyitä, mutta olen pitänyt asiaa hyvänä, koska ne pitävät myyräkannan aisoissa.

Mutta voisin kyllä kuvitella, että jos kyitä on kuhisemalla, pakko niitä on hävittää.

Ihan tavalliseen laatikkoon mahtuu tusinoittain kyitä. Sitten viet ne pitkälle metsään. Ei ne sieltä ihan kohta takaisin tule.

Kyyt oli siellä ennen mökkeilijöitä, että vähän kunnioitusta alueen eläimistöä kohtaan, kiitos.

Vierailija
14/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas ihminen siirtää kyyt pois tontilta. Tappamatta.

Eipä tuokaan kovin viisasta ole. Käärmeiden poistamiseen auttaa vain ympäristön muokkaaminen kääemeille sopimattomaksi. 

Vierailija
15/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain radio-ohjelmassa, jossa haastateltiin kahta kyyvalokuvaajaa, sanottiin, ettei maan tärisyttäminenkään auta. Käyn reviiri on n 2 km, eli jos sen ulkopuolelle kuskaa, ei kuulemma tule takaisin. Itse olen kyllä pihalle tulleet kyyt tappanut. Kyyhän ei ole rauhoitettu. Jotkut pyydystävät kyitä pulloon esim maidolla.

Vierailija
16/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyitä on täälläkin päin ollut huomattavasti enemmän kuin ennen, tai oikeastaan  nyt parin vuoden sisällä ovat lisääntyneet ja niitä on tavattu sellaisillakin pihoilla joissa ei ikinä ennen ole kyytä nähty. Henkensä menettää jokainen kyy, joka meidänkin pihaan ilmestyy...kerran on tänä kesänä jo tehty visiitti eläinlääkäriin kun koira otti osumaa.

Vierailija
17/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 vuotta olen asunu täälä kairassa ja kyitä tapan aina kun nään,,,,kuuluu luontoon jotta vahvin se määrää ja mie kuulun luonthoon ko asun sielä, teen parkkikasoja ja ku pakkaset tullee niin sielähän net luikerot on ja eiku tuli pensiinin kera parkkiläjjään ,niin kymmenistä pääsee erroon. ja äläkää te taajamatontut puuttuko meittin tekosiin ku met olemma ikäpolovikauvet täälä asuneet ja tiijämmä luonnon jutut.sama ku mie tulisin sanomhaan että tuo katu pitäs sulukia ku siinä meni myyrä tien yli.koittakaahan ymmärtää että met tiijämmä luonnosta niin palijo ettei se tejän kalloihin mahu..jaa mutta tuo kissan rotku pittää vielä nylykiä ku tarvin kissannahkalakin ja kärvennetty kissan raato on muuten hyvä ketunsyötti...isävainaa opetti ja mie opetan pojille ja pojan poijalle

Sanoi superjuntti.

Vierailija
18/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pullea kyy saattaa kohta ulos varmaankin paljon lisää pikku-kyitä.

Vierailija
19/19 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alue on sopiva käärmeille niin sinne muuttaa aina uusia vaikka vanhat tappaisikin.