Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhepedistä kysymys...

Vierailija
02.07.2008 |

Hei!

Jos olette nukuttaneet lastanne vastasyntyneestä lähtien kainalossanne, onko hän oppinut myöhemmin nukkumaan omassa sängyssään? MIssä iässä? Oliko vaikeaa saada omaan sänkyyn nukkumaan?

Meillä vauva nukkuu minun vieressäni. Olen miettinyt, että minun puolestani saa siinä nukkuakin niin kauan kun vielä heräilee öisin rinnalle. Mutta onko se sitten myöhemmin kamalan hankalaa saada lasta nukkumaan omaan sänkyyn?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi nukkui, sitä paremmin yö meni, vaikka alussa oli aina vieressä ja myöhemmin vaihtelevasti (eli nukahti monesti omaansa, mutta siirtyi yön aikana meidän sänkyyn tms.) Eli kävi vähän kuin itsestään

Vierailija
2/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä monta yötä mennyt kun oppivat nukkumaan omassa sängyssä, n vuoden - puolentoista ikäisenä.

t. viisi vauvaa vieressä nukuttanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta toistaseksi vasta kahdesta lapsesta.

Nukutettiin sänkyyn ja pinnasänkyynkin päiväunille. Yöt perhepedissä. Ei ollut ongelmaa kun lapsi nukkui monessa paikassa sujuvasti.

Toisen lapsen kohdalla perhepeti loppui laakista kun tippui sängystä aamulla mieheni jo lähdettyä töihin ja nukuin siinä kahden vauvan kanssa. Oli oppinu kääntyilemään ympäri.. :(

Vierailija
4/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on siirtynyt omaan sänkyyn siinä vaiheessa, kun on syystä tai toisesta tuntunut hyvältä. Mitään ongelmia ei ole ollut.

Vierailija
5/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää... Itsekin näin ajattelin olevan, mutta moni on ilkkunut että olen myöhemmin pulassa kun opetan lapsen liikaan läheisyyteen. En kyllä usko että lapselleen voi liikaa läheisyyttä antaa...

Vierailija
6/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vajaa kolmevuotiaana ja ihan hyvin se meni, oli innoissaan ja motivoitunut ihan omasta sängystään. Esikoinen nyt 4v, nukkuu hyvin omassa sängyssään mutta ei halua siirtyä eri huoneeseen nukkumaan ja se on meistä aivan ok.

Kuopus nyt 2,5v ja kainalossa nukkuu edelleen, tai ei siis varsinaisesti kainalossa mutta perhepedissä kuitenkin, mutta mielellään vähän kauempana omassa rauhassaan.

Vierailija
7/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakotettu olemaan erillään. En ottaisi stressiä vieressä nukuttamisesta.

Vierailija
8/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ymmärrä tätä nykyajan ajatustapaa, että vauvoja ei saisi totuttaa mihinkään ja kaikkeen pitää karaista jo ihan pienenä.

Läheisyyttä EI_VOI antaa liikaa!!!!! Se on pienen vauvan elinehto.

Googleta varhainen vuorovaikutus jos aihen kiinnostaa enemmänkin...

Hyvä tietää... Itsekin näin ajattelin olevan, mutta moni on ilkkunut että olen myöhemmin pulassa kun opetan lapsen liikaan läheisyyteen. En kyllä usko että lapselleen voi liikaa läheisyyttä antaa...

Vierailija
9/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolantäti oikein kehui sitä, kun vauvamme nukkui vieressä. Mutta esikoinen syntyikin "pehmeässä" Ruotsissa, täällä Suomessa voi olla eri meininki ja kovempi linja?

Vierailija
10/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtyi omaan sänkyynsä 10 kuukauden iässä.

Olen lukenut tutkimuksia joiden mukaan perhepedissä nukkuminen lapsen ollessa pieni pikemminkin rauhoittaisi niitä tulevia omassa sängyssä nukuttuja öitä, keskimääräistä vankemman perusturvallisuuden tunteen kautta.

Vierailija
11/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pidetään jotenkin vääränä lapsen ja vanhempien välistä läheisyyttä! Täällä länsimaissa lapset "koulitaan" vanhemmista erilleen jo syntymästä lähtien. Miettikää vaikkapa afrikkalaisia lapsia: he ovat koko ajan äitinsä lähellä (kannetaan) yöt ja päivät. Oletko koskaan nähnyt esim. telkkarissa itkevää afrikkalaista pikkulasta?

Itse ainakin haluan pitää lapseni lähelläni, koska he ovat minulla vain lainassa. Tällä hetkellä perhepedissä nukkuu ½-vuotias vauvani ja 4-vuotias nukkuu sitten meidän sängyn vieressä omassa sängyssään (oli myös ennen perhepedissä noin 3v. ikään asti). Koululainen nukkuu makkarimme vieressä omassa huoneessaan. Hänellä ei ole ikinä ollut mitään pelkoja kun siirtyi omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn. Sai tankattua pienenä läheisyyttä. Eikä todellakaan ole mikään äidissä roikkuja vaan omatoiminen, omilla aivoillaan ajatteleva, fiksu 10-vuotias :)

Kannatan siis ehdottomasti läheisyyttä!

Vierailija
12/12 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapseni pian nukkumaan.. 2- ja 3- vuotiaat. Nukkuu kyllä ihan hyvin omissa sängyissään vaikka on nukkunu kehdossa, pinniksessä ja nuorten sängyssä..

Perhepedissä ei ole mitään vikaa. Toiset ei jaksa sitä kun lapsi on vieressä ja itse liian herkkä nukkumaan, toisilla taas vauva ei isompana nukahda viereen.

Ei ole paha jos ei nukuta perhepedissä, kyllä lapselle voi antaa läheisyyttä muullakin tavoin!

Ja lapselle on mielestäni ihan tervettä oppia että omakin sänky on turvallinen paikka nukkua.

Itse odotan kolmannen syntymää ja sitä että pääsee taas sujauttamaan lasta nukkumaan milloin mihinkin petiin. Ei lapsi siitä hätkähdä kun oppii ajoissa turvallisuutta, sama juttuhan on esim. nukuttamisessa. Jos opettaa lapsen heilumisella saamaan unen, lapsi vaatii sitä ja muut tavat on lapsesta ikäviä.

Ei tässä sitten muuta tällä erää.