Osaako joku auttaa sukunimen vaihdon kanssa?
Haluan vaihtaa sukunimeni. Haluaisin erään ulkomaalaisen sukunimen, jota ei kuitenkaan ole Suomen väestörekisterissä. Nimi on siis jo olemassaoleva, ulkomaalainen sukunimi, mutta sitä ei ole Suomessa kenelläkään toisella ja nimi on kirjoitettu suomalaisen aakkoston mukaisilla kirjaimilla. Minun suvussani kyseistä nimeä ei ole ollut. Luuletteko, että minun olisi mahdollista saada kyseinen sukunimi?
Sukunimenhän saa ottaa itselleen, jos se mm. sopii suomeen ja sitä ei ole vielä nimirekisterissä. Tarkoittaako tämä sitä, että saan ottaa nimen, jota Suomessa ei ole kenelläkään, vaikka se on jo ulkomailla joidenkin sukujen käytössä? Vai pitääkö minun keksiä ihan uusi nimi?
Kommentit (26)
Kyllä minä nimilain olen itsekin osannut lukea, mutta en ymmärrä, mitä nuo asiat käytännössä tarkoittavat. Mikä on muodoltaan tai kirjoitustavaltaan kotimaisen nimikäytännön vastainen? Jos nimi on kirjoitettu pelkästään suomen kielen aakkostoa (a-ö) käyttäen ja nimen kykenee suomalainen ääntämään, mutta nimi on kuitenkin ulkomailta lähtöisin, niin mahtaisikohan mennä läpi vai ei? Kiitos avusta :)
Jos ei ole sun suvussa valmiiks haluamasi nimi ni no chance.Et voi tuosta vaan ottaa ramdom ulkomaalaista nimeä. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole sun suvussa valmiiks haluamasi nimi ni no chance.Et voi tuosta vaan ottaa ramdom ulkomaalaista nimeä. Sorry.
Kyllä on mahdollista ottaa sukunimekseen nimi, joka ei ole omassa suvussa. Ei ole kuitenkaan mahdollista ottaa mitä tahansa nimeä, ja siksi tulin tänne kysymään, että missä se raja kulkee.
en tiedä, miten lakia tämän asian kanssa sovelletaan, mutta en ainakaan itse haluaisi ottaa sellaista jossain päin käytössä olevaa sukunimeä itselleni, jos en ole heille mitään sukua. voit asiaa tiedustella, joltain sellaiselta viranomaiselta, joka työkseen hoitelee tällaisia asioita. voisi olettaa että virkansa puolesta osaisi neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nimilain olen itsekin osannut lukea, mutta en ymmärrä, mitä nuo asiat käytännössä tarkoittavat. Mikä on muodoltaan tai kirjoitustavaltaan kotimaisen nimikäytännön vastainen? Jos nimi on kirjoitettu pelkästään suomen kielen aakkostoa (a-ö) käyttäen ja nimen kykenee suomalainen ääntämään, mutta nimi on kuitenkin ulkomailta lähtöisin, niin mahtaisikohan mennä läpi vai ei? Kiitos avusta :)
Vaikea sanoa nimeä näkemättä. Ruotsinkielinen nimi menee läpi, koska ruotsinkieliset nimet ovat suomen nimikäytännön mukaisia. Jonkun muun maalainen voi mennä, jos se on riittävästi suomen tai ruotsinkielistä nimeä muistuttava. Se tarkoittanee sitä, että nimi on "suomalaiseen suuhun sopiva" eli että äänneyhdistelmät eivät ole kovin vieraita ja että se "lausutaan kuten kirjoitetaan". Ratkaisun tekee viime kädessä nimilautakunta.
Laita hakemus sisään niin siinähän se selviää, Mitään siinä ei menetä paitsi kai pikkusumman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mahdollista ottaa sukunimekseen nimi, joka ei ole omassa suvussa. Ei ole kuitenkaan mahdollista ottaa mitä tahansa nimeä, ja siksi tulin tänne kysymään, että missä se raja kulkee.
Ja tämä palsta on mielestäsi hyvä ja luotettava tietolähde? Tuliko edes mieleesi käyttää mitään muuta tietolähdettä? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä palsta on mielestäsi hyvä ja luotettava tietolähde? Tuliko edes mieleesi käyttää mitään muuta tietolähdettä? :)
Anteeksi. Lupaan tästä lähtien selata netissä vain niitä paikkoja, jotka ovat sinun mielestäsi soveliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä voi ottaa nimen joka ei ole omassa suvussa ollut käytössä, kunhan se ei ole jonkun toisen suvussa käytössä. Siis voi ottaa keksityn nimen joka ei ole kenelläkään Suomessa käytössä.
Ap halusikin ottaa nimen joka ei ole Suomessa käytössä mutta jossain muussa maassa on. Nähdäkseni riippuu ihan tuosta nimestä, hyväksytäänkö se vai ei. Se sinänsä että se on jossain muussa maassa käytössä ei ole ole este, koska laki kattaa vain Suomessa käytössä olevat nimet, ei koko planeetan nimiä. Mutta nimen epäsuomalaisuus voi olla este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä voi ottaa nimen joka ei ole omassa suvussa ollut käytössä, kunhan se ei ole jonkun toisen suvussa käytössä. Siis voi ottaa keksityn nimen joka ei ole kenelläkään Suomessa käytössä.
Ap halusikin ottaa nimen joka ei ole Suomessa käytössä mutta jossain muussa maassa on. Nähdäkseni riippuu ihan tuosta nimestä, hyväksytäänkö se vai ei. Se sinänsä että se on jossain muussa maassa käytössä ei ole ole este, koska laki kattaa vain Suomessa käytössä olevat nimet, ei koko planeetan nimiä. Mutta nimen epäsuomalaisuus voi olla este.
Siis tuo viesti nro. 4 oli minun kirjoittamani. Minä olen ap. Tuo oli juuri yksi niistä asioista, jotka olivat minulle epäselviä, että tarkoittaako se, että nimeä ei ole kenelläkään muulla käytössä sitä, ettei sitä ole kenelläkään muulla maailman ihmisellä, vai että sitä ei ole kenelläkään muulla, joka on kirjoilla Suomessa. Tosi kiva kuulla, että nimen saaminen saattaa olla mahdollista, vaikka se on muualla maailmassa jo käytössä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä missä raja kulkee, ei päätetä vauvapalstalla, vaan ratkaisun tekee maistraatti nimilautakunnan lausunon perusteella. Yksiselitteistä rajaa ei ole olemassakaan, vaan ratkaisu tehdään tapauskohtaisesti.
Sopiiko nimi suomalaiseen suuhun myös lausumisen puolesta? Vaikka nimi olisi joku yksinkertainen "Jones", ei varmaan kelpaa koska lausutaan englanniksi ihan eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. Lupaan tästä lähtien selata netissä vain niitä paikkoja, jotka ovat sinun mielestäsi soveliaita.
Ei suinkaan tarvitse! Sä saat hakea vastaukset kysymyksiisi ihan mistä haluat, esimerkiksi vauvapalstalta. Itse vaan olen niin kaavoihini kangistunut, että kysyn aina kysyttäväni suoraan asianomaisesta virastosta tai muulta taholta, joka päätökset tekee. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä missä raja kulkee, ei päätetä vauvapalstalla, vaan ratkaisun tekee maistraatti nimilautakunnan lausunon perusteella. Yksiselitteistä rajaa ei ole olemassakaan, vaan ratkaisu tehdään tapauskohtaisesti.
Tosi kiva, että vastasit, siitä oli minulle oikeasti apua. Mutta tiedätkö, mikä olisi ollut vielä kivempaa? Jos olisit vastannut asiallisesti, kirjoittanut vain tuon vastauksesi toisen virkkeen ja poistanut ensimmäisen. Mitä sinä saat siitä itsellesi, kun vastaat toisten ihmisten kysymyksiin noin alentuvasti? "Sitä missä raja kulkee, ei päätetä vauvapalstalla - -", miksi halusit aloittaa muuten niin hyvän vastauksesi noin huonosti?
Miten vangit sitten saavat noita hassuja ulkolaisen kuuloisia nimiä vaihtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suinkaan tarvitse! Sä saat hakea vastaukset kysymyksiisi ihan mistä haluat, esimerkiksi vauvapalstalta. Itse vaan olen niin kaavoihini kangistunut, että kysyn aina kysyttäväni suoraan asianomaisesta virastosta tai muulta taholta, joka päätökset tekee. :)
Ja minä olen niin kaavoihini kangistunut, että kysyn päätäni mietityttäviä asioita ensin toisilta siviili-ihmisiltä ja sitten vasta virallisemmilta tahoilta, että minulla olisi sitten edes jokin mielikuva siitä, mitä on odotettavissa. Ei tämä minusta ole yhtään sinun tapaasi huonompi tapa hoitaa asioita, eli en tiedä, miksi minun toimintatapojani tarvitsi nyt alkuunkaan ruveta kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo viesti nro. 4 oli minun kirjoittamani. Minä olen ap. Tuo oli juuri yksi niistä asioista, jotka olivat minulle epäselviä, että tarkoittaako se, että nimeä ei ole kenelläkään muulla käytössä sitä, ettei sitä ole kenelläkään muulla maailman ihmisellä, vai että sitä ei ole kenelläkään muulla, joka on kirjoilla Suomessa. Tosi kiva kuulla, että nimen saaminen saattaa olla mahdollista, vaikka se on muualla maailmassa jo käytössä :)
Eihän maistraatin tai nimilautakunnan käytössä ole koko maailman ihmisten nimiluetteloa, joten mahdotonta olisikaan varmistaa ettei nimi ole kenenkään muun ihmisen käytössä. Ulkomaisista nimistä eivät kuitenkaan kelpaa tunnetut yritysnimet ja vastaavat. Vuittonia tai Hilfigeriä et siis saa. Etkä Putinia tai Brzenczyszczykiewicziä.
Miksi et soita maistraattiin ja kysy??
Vierailija kirjoitti:
Sopiiko nimi suomalaiseen suuhun myös lausumisen puolesta? Vaikka nimi olisi joku yksinkertainen "Jones", ei varmaan kelpaa koska lausutaan englanniksi ihan eri tavalla.
Jones varmaan muuten menisikin läpi, mutta se on jo sadoilla ihmisillä Suomessa käytössä.
Mutta olisihan sitten vaikka Jönes. Se kelvannee koska on Junes ja Jäneskin.
Vierailija kirjoitti:
Miten vangit sitten saavat noita hassuja ulkolaisen kuuloisia nimiä vaihtaa?
Se moninkertainen tappaja, Valjakkala, on kai Fouganthine? Joo, varmasti on sukuaan :D Entäs Simo Rantalainen? Sekin joku Muhammatti al Feisal jotain...Jari Sarasvuo, ihan aito Sarasvuo...Arja-Liisa Hämäläinen alias Ingus...jälkimmäiset eivät tietenkään vankeja...
Nimilaki 11§:
"Uuden sukunimen hyväksymisen yleiset esteet
Uudeksi sukunimeksi ei voida hyväksyä nimeä, joka on sopimaton tai jonka käyttö muutoin voi aiheuttaa ilmeistä haittaa.
Ilman erityistä syytä ei uudeksi sukunimeksi voida hyväksyä nimeä:
1) joka muodoltaan tai kirjoitustavaltaan on kotimaisen nimikäytännön vastainen;
2) jota yleisesti käytetään etunimenä; tai
3) joka on muodostettu yhdistämällä kaksi sukunimeä"
Vieraskielistä nimeä ei siis saa ottaa, ellei hakijalla ole jotain erityisiä yhteyksiä kyseiseen maahan. Se sinänsä, että nimi on sellaisenaan käytössä jossain muussa maassa kuin Suomessa (mutta ei Suomessa ) ei ole este, mutta se että nimi ei ole suomen kieltä tai ainakin riittävästi suomen kieltä mukaileva, niin ei onnistu.
Jokin Gonzales tai Churchill ei siis mene läpi mutta vaikka Nunnukkala varmaan menisi.