Muutto Englantiin edessä!! I am so excited!! Briteissä asuvat, kertokaa kokemuksistanne!
Eli kohta vaihtuu maa, työt alkavat lokakuussa. Kertokaa kokemuksia Briteistä!
Kommentit (30)
Miks sä sellaiseen kehitysmaahan lähdet? Ja vielä innoissasi. Briti on samanlainen spurguvaltio kun kaikki muutkin EU:n ulkopuoliset maat. Sama olisi muuttaa jonnekin Itä-Timoriin taistelemaan kovettuneista leivänkannikoista.
Onnea! Itse olen vain käynyt Briteissä muutamaan otteeseen, mutta paras ystäväni oli siellä vaihdossa puolisen vuotta ja puheistä päätellen se oli milteinpä parasta aikaa hänen elämässään :) Vaihdossa ei tietysti törmää niin paljon arkiseen byrokratiaan kuin jos muuttaa pidemmäksi aikaa, mutta kyllä siinäkin jotain tuntumaa maasta saa.
Nyt viime aikoina on brexitistä seuranneen lehtikirjoittelun ja muun poliittisesti korrektin kauhistelun perusteella yritetty piirtää briteistä sellaista kuvaa, että maa olisi täynnä persuja, mutta eihän se niin mene. UK on kansainvälinen, sivistynyt, moderni demokratia ja monessa suhteessa paljon raikkaampi ja ystävällisempi ilmapiiriltään kuin oma lintukotomme täällä pohjoisessa, vaikka toki briteissäkin on just tuollaisia vanhan maailman jäänteitä, kuten voimakas luokkajako, mihin Suomessa ei onneksi niin paljoa törmää.
Uskon vakaasti että sinulla on hauska ja jännittävä seikkailu edessäsi! :)
Tosiaan ei siellä enää kukaan jaksa jauhaa Brexitistä, tajusivat että tulipa mokattua äänestys oikein kunnolla. Eikä normi britile edes kunnolla kelpaa ns "paskaduuni", afrikkalaiset tekevät suurimmaksi osaksi nekin hommat puolalaisten ja liettualaisten kanssa.
Murteista kun joku mainitsi: pohjoisessa tosiaan se on sellaista merkillistä räkimistä ja kunnon paksua skottimurretta ei ymmärrä pirukaan. Mut niihin tottuu :) Byrokratia ei ole täällä kovinkaan kauheaa, älä suotta sitä pelkää. Itse kun tulin tänne silloin vajaat kymmenen vuotta sitten, piti vaan käydä hakemassa National Insurance Card ja se oli pitkälti siinä. Kyllä ne sun työpaikalla neuvoo kaikki nämä asiat. Ihan käytännön vinkkejä vielä: katso tietä ylittäessäsi hyvin huolellisesti molempiin suuntiin koska täällä on "väärän"puoleinen liikenne! Ja autot ajaa aika lailla kovempaa.
Ja sinä joka kehottaisit intialaista palaamaan kotimaahansa - oletko jotenkin vajaa? Olisit itsekin ulkkis täällä. Pelle!
Asuin kolme vuotta Skotlannissa ja minä todella rakastan sitä maata. Itse en kokenut mitään rasismia enkä ole kuullutkaan, että britit olisivat mitenkään erityisen rasistisia. Olen vielä punapää, joten odotin kuulevani jotain huutelua. Ainoa kommenti, jonka hiuksistani kuulin, oli se, että ne olivat kauniit. Ja se oli joltain randomilta mieheltä autosta. :)
Talot ovat kamalia. Yksilasiset ikkunat ovat normi ja niitä hanoja, joissa lämmin ja kylmä vesi tulevat erillisistä hanoista, ovat vielä ihan nykypäivää. Jo valmiiksi jäätävässä talossa oli sitten kiva arpoa, peseekö kasvikset jääkylmässä vedessä pahentaen palelua ennestään vai yrittääkö olla saamatta kamalia palovammoja siinä kuumassa vedessä. Ja home on sitten ihan normaalia.
Tämä ketju sai kaikki ihanat muistot mieleen. :)
Juu, suomesta ne ei tiedä mitään, luulee, että meillä on jääkarhuja. Olet heille itä eurooppalainen.
Varaudu rasismiin. Sinua voidaan lyödä kadulla kun kuulevat aksenttisi.
Tyttöni lyötiin kasvoihin keskellä päivää. On asunut Briteissä jo 4v. ja valmistunut paikallisesta yliopistosta.
En muuttaisi vaikka maksettaisiin.
Kahdeksas vuosi täällä menossa. Allekirjoitan kaiken asumisen kamalasta laadusta, mutta en ole ikinä törmännyt luokkayhteiskunta ilmiöön itse. Johtuu kyllä varmaan homogeenisesta työ- ja keveripiirista (akateeminen). Ja en oo ikinä törmännyt rasismiin (valkoisena helppo puhua), mutta sosiaaliset ympyrat on multikulttuuriset eikä rasismi ainakaan täällä Skotlannissa ole pinnalla. Samaa arkea se on taallakin. EI tämä oo mitenkään ihmeellinen tai upea maa, mutta ihan hyva asua ja elaa. Paitsi erityismaininta NHS:lle, terveydenhuolto todellakin pelaa.
Hyvä, että joku kirjoittaa ihan asiatekstiä. Näistä muista kannanotoista tulee epäuskoinen olo, kun väitetään, että maa, jonne hyvin monilla maapallon ihmisillä on erittäin kova halu päästä, olisi niin kurja kaikin puolin.