Atopian hoito ruokavaliolla
Kertokaa kokemuksianne. Minkälaista ruokaa syötte ja miten iho on reagoinut? Onko se ruoka, jota syötte, vaikuttanut muuten terveyteenne?
Kommentit (8)
Minuakin kiinnostaisi! Meidän 3-vuotiaalla todettiin juuri atooppinen ihottuma, joka on välillä tosi pahana ja reppana raapii etenkin jalkansa öisin verille. Vahva kortisoni jatkuvassa käytössä. Muilla perheenjäsenillä ei ole samaa ongelmaa, mutta vaiva ilmeisesti pettynyt minun suvustani..
Olisi kiva saada jotain hyviä vinkkejä ruokavalioon liittyen.
Kannattaa lähteä siitä että poistaa ruokavaliosta lähes kaiken ylimääräisen, myös lähes kaikki mausteet. Sitten ryhtyy lisäämään ruokavalioon parin viikon välein uusia ruoka-aineita ja katsoa vaikuttaako muutos. Meillä tämä auttoi lapsella pahimmassa atopiassa. En tosin saanut koskaan selville mikä atopiaa aihetti, koska lapsi oli tarhasssa, jossa sielläkin oli tosin poistettu kaikkein allegisoivimmat ruoka-aineet.
Meillä oli pannassa tomaatti, mansikka, sitrushedelmät, pähkinät, suklaa (ihotautilääkärin suositus)
0-13-v. Taisteltiin ihon kanssa. Sitten ihottummat häipyi eikä ole palanneet. Lapsi nyt 31-v
Mulla auttaa viljaton ja sokeriton normaalirasvainen ruoka. Maitotuotteista käytän hapanmaitotuotteita.
Minulla täysin maidoton ruokavalio paransi atopian ja hengitystieongelmat. Löysin ongelmia aiheuttavat ruoka-aineet Food detective -testillä.
Googlaa msas-analyysi. Mulla on monta kaveria saanut todella pahat iho- ja suolisto-oireet katoamaan. Se et ottaa vain yhden pois ruokavaliosta ei yleensä riitä. Siel voi olla monta ainetta mitkä kiusaa. Eka 3kk hyvin suppealla ruokavaliolla. Sitten uusinta testaus ja yleensä listaan jää joku 5vältettävää. Samalla tutkitaan öljy, hivenaine ja vitamiinitasot. On ns kallis 100€ per kerta mut jos saa avun niin eiköhän se ole sen arvosta.
Oon kokeillut gluteenitonta, viljatonta, maidotonta, runsasrasvaista ja paleodieettiä, mutta mikään ei ole radikaalisti vaikuttanut ihoon, vaikka pidin ruokavalioa aina yllä vähintään 6 viikkoa. Mulla vaikuttaa aurinko taas todella paljon ja kuukautiskierto.