15-vuotiaan lastenhoitajan palkka 15 euroa per tunti?!?!
Hoksasin lähikaupan ilmoitustaululla jonkun 15-vuotiaan työhakemuksen. Lastenhoitotyötä hakee, kokemusta omista pikkusisaruksista ja serkusta sekä joku 4H-kerhosta puoli vuotta. Määrittää tuntipalkakseen 20 euroa per tunti.
Olenko ainoa, jonka mielestä palkkatoive on aika korkea????
Kommentit (50)
Toihan on fiksu likka kun osaa pyytää. Jos hinnassa on tinkimisen varaa, joku voi kuvitella tehneensä hyvän diilin kun maksaa kännykän näpräämisestä teinitytölle "vain" 10-15 €/h.
Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan...
Ehkä hän sitten tekee keikkaa vaan parempituloisille, joille 20€ on pikkuraha. :D
Jengi perustelee täällä palkkaa sillä, että itselle on maksettu paskaa palkkaa. Kovin on mielestäni kyllä outo argumentti. Se että jos sua on kustu silmään ei tarkoita, että sun pitäisi tehdä samaa muille. Tuo 15/h on aika normaali taksa. Eli normaali noin 3-4h lastenhoitokeikka kustantaa sen noin 45-60. Ei tuon edullisemmin kannata paljon vaivaa alkaa näkemään. Jos saisin sen vaikka vitosen tunnilta, niin en kyllä uhraisi vapaailtaani sen 15-20 takia. Sillä kun ei kyllä nykyisin saa yhtään mitään. Jos vaikka joutuu ostamaan vuorokausilipun bussiin (8) niin lähde nyt toisinsanoen tuhlaamaan vapaailtasi seitsemän euron takia... saahan sillä melkein kaksi kaffelattea roobertin kahvilasta.
Jos 15-vuotias ei saa työtarjouksia tuolla hinnalla eiköhän hän osaa laskea taksaansa ja jos saa niin kai työ sitten ainakin jokin mielestä on sen arvoista.
Ei mulla taida kokopäivätyöstä jäädä käteen kyllä 15/h, tai ei jääkään. Ja mulla on kuitenkin AMK takana. Toki lastenhoito on vastuullista hommaa mutta toisaalta epäilen ymmärtääkö 15v vielä edes miten vastuullista.. Meillä on niin pienet lapset (alle kouluikäiset) etten edes noin nuorta hoitajaa uskaltaisi palkata. Kerran kun ambulanssia lapselle soittaa niin kolahtaa se todellinen vastuu kyllä esiin.
Mll:n tuntitaksa kymmenen vuotta sitten oli 4,20. Nyt mll:n taksa on 8,20.
20euroa 15-vuotiaalle on liikaa, ellei tule pitemmästä matkasta ja on lyhyt hoitoaika. Mutta aina saa pyytää. On jokaisen omassa harkinnassa haluaako käyttää kyseistä hoitajaa.
Emmäkään halvemmalla kenenkään kakaroita vahtisi.
20-vuotias tyttäreni toimii MLL:n lastenhoitajana ja tienaa siitä 8,20 tunti (- verot). Tuon 15-vuotiaan palkkavaatimus on posketon. Eikä sen ikäisen tarvitse edes maksaa mitään eläkemaksuja.
20 e/h vastaa yli 3000 :n kuukausipalkkaa. Moni aikuinenkin tienaa tuon verran kuussa. Bruttona. Tuosta verot ja työssäkäyntikulut pois, niin käteen jää alle 15 e/h. Eli jotta voisi palkata teinin neljäksi tunniksi, pitäisi itse tehdä 6 tuntia töitä. Kyllä siinä alkaa miettimään kahdesti, onko sittenkään varaa
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kelle on lastenhoitajana. Jos on lastenhoitaja esim. Williamille ja Katylle niin 20e on ihan liian vähän per tunti.
Englannin kuninkaallisten henkilökunta tienaa surkean vähän. Työntekijöistä ei todellakaan ole silti pulaa koska näyttää hyvältä CV:ssä. Palatsipäiväkirjan kirjoittaja kertoi kuinka he työntekijät joutuivat ostamaan vaatteensa käytettyinä pienen palkan takia. Saivat Dianalta kuitenkin tälle lähetettyä kosmetiikkaa välillä.
Melkoinen tuntipalkka, jos vielä pimeänä saa nettona kaiken käteen. Itse olen hyvin koulutettu ja työelämässä ollut yli 20 vuotta ja tuntiliksa on n. 17 e, josta tietenkin verot pois.
Me maksetaan 8€ tunnilta mutta korvataan matkat.
Ei ole ollut rutinaa palkasta.
Paljonko 48 vuotias voisi pyytää lapsenvahtina palkkaa?
Henkilökohtainen avustajakin saa vain 10e/h ja avustettavat voi olla vaikeavammaisia.
Ei toi musta oo mitenkään paha palkka. Mulle maksettiin aina 50e yhdestä illasta kun kävin amiksessa opiskellessani vahtimassa naapurin lapsia. Aikaa meni yleensä 2-4 tuntia ja kaikki raha liikkui pimeästi.
Vierailija kirjoitti:
Ap korjaa, otsikkoon tuli pieni virhe. 15 on siis tytön ikä ja palkkatoive 20 euroa tunnilta.
Provosi paljastui heti :)
Tottakai poika saa pyytää sen verran kuin haluaa, ja palveluja tarvitseva päättää haluaako palkata.
Tuntuu oikeesti aika naurettavalta, että ala-ikäinen, kouluttamaton teini pyytää tuollaista liksaa, varsinkin kun se älypuhelin käy aivan varmasti työpäivän mittaan kourassa. Itse kun olin 15, tein MLL:n kautta lastenhoitokeikkoja 4,20e/tunti hintaan :D Vahdin mm. kolmea poikaa, joista kahdella ADHD, liksa silti tuo sama 4,20.
15-v ei tarvitse maksaa työeläkemaksuja. ja se työeläkemaksu olisi jokatapauksessa työnantajan, ei tekijän maksettava:
Sinun ei tarvitse maksaa TyEL-maksuja
Jos tilaat työn yrittäjältä, urakoitsijalta tai yritykseltä, ne huolehtivat puolestasi kaikista työnantajamaksuista. Sinun on itse selvitettävä, onko palkkaamasi henkilö yrittäjä vai ei.
Alle 57,10 euron kuukausipalkoista ei tarvitse maksaa TyEL-maksua.
Jos työntekijä on alle 18-vuotias tai yli 68-vuotias. Kaikki 18 vuotta täyttäneet työntekijät on vakuutettava. Vakuuttamisvelvollisuus alkaa ja loppuu täyttämistä seuraavan kalenterikuukauden alusta
etera. fi
Ei teidän aikuisten ihmisten varmaan tarvitse olla kateellisia jonkun teinitytön tienesteistä, jos kesän aikana pääsee tekemään muutaman lapsenvahtikeikan... :D