Mulle tarjosi yleislääkäri tänään jo
vaihdevuosihoitoon hormonikierukkaa. Ikää 41v, enkä itse puhunut mitään, että sellaista tarvisisin.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti olen jo vaihdevuosiasiakas ikäni vuoksi? Ap
Vaihdevuodet alkavat 45-55 -vuotiaana, keskimäärin 51-vuotiaana. Mutta onhan sellaisia tyttöjäkin, joilla kuukautiset alkavat jo 9-vuotiaana, joten vaihdevuodet voivat joillain alkaa jo sun iässäsikin.
Kuukautisten varhainen alkamisaika ei tarkoita varhaisia vaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
vaihdevuosihoitoon hormonikierukkaa. Ikää 41v, enkä itse puhunut mitään, että sellaista tarvisisin.
onko sinua hikoilluttanut, tulee kuumat aallot, huonosti nukut jne . Sehän on ehkäisyyn ja vaihareihin on oma pilleri.
No, ei ole ollut mitäån oireita. Normaali kierto ja kaikki ok. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet alkavat 45-55 -vuotiaana, keskimäärin 51-vuotiaana. Mutta onhan sellaisia tyttöjäkin, joilla kuukautiset alkavat jo 9-vuotiaana, joten vaihdevuodet voivat joillain alkaa jo sun iässäsikin.
Kuukautisten varhainen alkamisaika ei tarkoita varhaisia vaihdevuosia.
Ei tarkoitakaan. Mutta vaikka kuukautiset alkavatkin keskimäärin 12-13, yleensä 10-16 ikävuoden välillä, voi joillain tytöillä alkaa jo aikaisemmin. Samalla tavalla joillain naisilla voi vaihdevuodet alkaa jo aloittajan iässä ihan riippumatta siitä, milloin kuukautiset ovat alkaneet.
Olet kyllä otsikoinu ketjun melko kehnosti
Varmaan sen takia ehdotettu hormonikierukkaa, kun alkaa yli 40v naisilla kuukautiset muuttumaan runsaimmiksi ennemmin tai myöhemmin ennen vaihdevuosia. Hormonikierukka niukentaa tai poistaa vuodon kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain.
Vierailija kirjoitti:
Laitettiin kierukka kun ehkäisyllekin on tarvetta ja sterilisaatiokaan ei ihan heti innostanut. Kivut on häipyneet liki kokonaan ja vuotomäärä pienentynyt hurjasti. Kierto nyt n. 27 päivää, mutta se tiputteluvuoto... sitä tulee vielä pitempään kuin ennen. Tosin en tarvi välttämättä edes pikkuhousunsuojaa siihen, mutta ärsyttävää silti. Puoli vuotta on se värkki nyt ollut, vielä en aio poistattaa kun tiputtelukin on koko ajan ollut vähenemään päin.
Mulla on ollut ko. värkki nyt 10 kk ja noin 8 kk korvilla rupesi vuodot VIHDOIN vähenemään. Hang in there :)
Ap:lle tulikin jo vastaus. Premenopausaalisia oireita voi jo ilmetä (esim. kierron lyhenemistä), muttet tosiaan minustakaan ole pelkän iän perusteella automaattisesti vaihdevuosiasiakas vielö useampaan vuoteen...
Kuinka monella naisella on vaihdevuosioireita tämän ikäisenä?
Jos se vain kliinisesti kyseli asioita.
Käyntini ei liittynyt mitenkään naistenvaivoihin, siksi jäin tätä miettimään. Ap
Olisiko ollut joku mainospuhe vain.
No, ei ole vielä vaihdevuosi ikä, lapsiakin voi tulla.