Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen on tunnelma ja eläminen Norjassa? Onko vaikeaa päästä sisään kulttuuriin, ovatko rentoja vai takakireitä?

Vierailija
03.08.2016 |

Olen vajaan kymmenisen vuotta työskennellyt erittäin paljon ruotissa ja ruotsalaisten kanssa, lähinnä etelä-ruotsissa. Heidät mielestäni jo tunnenkin ja sekä hyviä että huonoja (!!) puolia löytyy.

Olen kiinnostunut Norjasta nyt. Luonto siellä, ehkä elämäntyyli, ihmiset vaikuttaa huumorintajuisilta ja jotenkin rennoilta ulkoilmaihmisiltä. Lisäksi tietysti Norjan talous pyörii ja vetää ruotsistakin paljon väkeä ja kaikki tulevat takaisin hyvintienanneena ja hyvävointisina.

Onko norjalaisiin helppo tutustua muutenkin kuin vain työkavereina? Verrattuna esim. tälläkin palstalla mainittuihin ranskalaisiin ja itse kokemaani Hollantiin. Eli että ulkomaalainen ei työuransa aikana pääse "sisälle" mihinkään, ellei sitten ihan jossain vaiheessa suurinpiirtein 50 vuotta maassa asuneena...

Onko norjassa kiinnostusta meihin skandinaapureihin, vai niputetaanko kaikki ulkomaalaiset samaan nippuun?

Onko maassa semmoinen rento meininki vai onko kireämpää? Minusta esim. tanskassa ollaan periaatteessa aina letkeällä tunnelmalla ja sitten taas tuntuu että Itävallassa ei todellakaan olla. Tätä tarkoitan näillä meiningeillä.

Onko palstalla Norgessa vaikuttaneita? Akkurat teidän mielestä vai ei?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

>>Onko norjassa kiinnostusta meihin skandinaapureihin....

Että sellainen harha sieltä löytyi. Ensinnäkään kukaan Skandinaviassa (Tanska, Norja, Ruotsi) ei ajattele Suomen kuuluvan Skandinaviaan.

Vierailija
2/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei kuulu skandinaviaan, älä nolaa itseäsi. Ihan reippaasti sanot, että kuuluu pohjoismaihin. Nordic on mun mielestä näppärämpi ja ihan yhtä cool käsite kun scandinavian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde ihmeessä. Norjalaiset pitävät Suomalaisista paljon. Suomalaiset haluttua työvoimaa ja pitävät suomalaisia rehteinä. Itse Suomesta he tietävät todella vähän. Norjalaiset ovat kuin Ruotsalaisten ja Suomalaisten sekoitus. Itse maa on kaunis ja sielä tienaa hyvin. Kokemusta on.

Vierailija
4/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa ovat naiset ainakin PALJON kauniimpia kuin Suomessa. Pitkäsäärisiä, hyväkroppaisia ja hoikkia. Nam! T: Mies.

Vierailija
5/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaiset suhtautuvat suomalaisiin kuten me virolaisiin.

Vierailija
6/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa ovat naiset ainakin PALJON kauniimpia kuin Suomessa. Pitkäsäärisiä, hyväkroppaisia ja hoikkia. Nam! T: Mies.

Niin on miehetkin komeampia siellä.

Vierailija
7/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaisetkin inhoavat ruotsalaisia, joten jotain yhteistä ainakin on.

Vierailija
8/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä blogissa Norjaan muuttaneen suomalaisen tunnelmia ja ajatuksia... https://www.blogit.fi/viel%C3%A4+kun+muistan+while+i+remember

Vierailija
9/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sen sijaan, että istut koko päivän koneella ja kirjoitat paskaa AV:lle, vaikka kävisit joskus jossain, tietäisit, että Norjassa naiset näyttää suunnilleen samalta kuin Suomessakin, Norjassa on suunnilleen saman verran ylipainoisia kuin Suomessakin.

Vierailija
10/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 4 vuotta töissä Norjassa, tosin jo 10v sitten. Ystävystyminen oli mun mielestä samanlaista kuin Suomessakin, sain 2 tosi hyvää ystävää, joista toinen on nyt vielä 10v jälkeenkin tärkeä.

Ovat keskimäärin urheilullisempia kuin suomalaiset. Joskus ärsyttävyyteen asti (toki syystäkin) ylpeitä kotimaastaan.

Työpaikoilla meno aika rentoa, ainakin näissä muutamassa missä olin, tullaan ja mennään vähän oman mielen mukaan, ja mun mielestä vähemmän saadaan aikaan kuin Suomessa.

Kivaa aikaa se oli mun elämässäni, voisin lähteä uudestaankin!

Vierailija
11/25 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tere, miten tää sun vastaus mitenkään missään määrin ikinä mun kohdalla voisi vastata yhteenkään kysymykseen mitä esitin? Minkä verran mua taikka ketään muutakaan kiinnostaa sun säälittävät runkkufantasiat? Joo, älä vastaa, me kaikki, ihan kaikki lukijat jo tiedetään. Ei muuta sulle kuin  että vaihda sivustoa sinne sun vakimestoilles ja häviä täältä ihan kokonaan.

Vierailija
12/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassahan ei oikein ole otettu noita asyl-hakijoita ollenkaan sellaisella volyymilla vastaan kuten naapuri-ruotisissa. Siitä vaan tulee mieleen mulla, että sinne on ehkä vaikea asettua tai päästä sisään ulkomaalaisen. Vaikka suomalaisena ehkä en suoraan näytä ulkomaalaiselta, niin tiedän että olen täysin erilainen muuten kuin perusnorjalainen. Kulttuurierot ovat kyllä kuitenkin aika isot.

Olen asunut Ruotissa vuosia, ja aina sitä vaan kuitenkin on "erilainen" ja finne, vaikka osaisi kielen ja eläisi siellä heidän joukossaan miten kauan. Työelämässä tulee varmaan kerran viikossa esille, että olen suomalainen ja nuo toiset svenskejä.

Semmoinen vieraassa kulttuurissa eläminen vie yllättävän paljon energiaa, ihan vaan pelkkää perusenergiaa, peruselmässä. En olisi uskonut mutta näin on.

Norja voisi olla kiehtova maa asua, luonto ainakin aika mahtavaa. Tosin siitä vesisateesta jossain Bergenissa vuoden ympäri en varmaan jaksain. 

Vierailija
13/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinunkin kannattaisi siis muuttaa sinne.

Vierailija
14/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisko 46 v mies vailla käytöstapoja nuoren ja kauniin norjalaisen naisen? :) Epäilen.... :)

Vierailija
15/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies työskentelee lautoilla 2vko töitä 2lomaa. Joten ei sinne muuttaa tarvitse, mekin mietitty muuttoa, mutta minun työ ja onhan siellä kallista.

Vierailija
16/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisko 46 v mies vailla käytöstapoja nuoren ja kauniin norjalaisen naisen? :) Epäilen.... :)

Mutta voisit koittaa tehdä vaikutuksen ex-rouvalta oppimallasi ruotsilla. :)

Vierailija
17/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaiset ovat jonkin verran luokkatietoisia. Ei raha vaan koulutus ja sivistys. Norjassa on paljon pakolaisia. Norjalaisiin on yhtä helppo tutustua kuin muihinkin. Maanläheisiä ja ulkoilmaihmisiä. Paljon tapahtumia. Kaupungiosafestareita yms. Terveydenhuolto osiltaan on hankala tai Suomeen verrattuna joillakin erityisterveyshuoltoalueilla jälkijunassa.

Vierailija
18/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutamia vuosia sitten 22 vuotiaana Pohjois-Norjassa Tromssan lähellä kalahommissa about 1,5v töissä ja itse tulin hyvin juttuun norjalaisten kanssa. Siellä ei ainakaan ollut mitään luokkajuttuja vaan riitti, että oli sosiaalista silmää ja USKALSI PUHUA. En minä norjaa osannut vaan ruotsilla ja englannilla väänsin menemään. Koin kuitenkin jo hyvin pian olevani osa porukkaa ja sain paljon kutsuja myös illanviettoihin jne. Eli mun mielestä jos asenne on kohillaan, kyllä pärjää.

Vierailija
19/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvaanomaista! Minä olen ollut yksityissairaalassa ja sitä ennen arvauskeskuksessa töissä! 

Vierailija
20/25 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä