Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni päiväkodissa ja minä makaan työttömämä kotona

Vierailija
03.08.2016 |

Vietettiin pitkä kesäloma yhdessä, mutta nyt lapsen päivähoito jatkuu taas. Minä makaan kuitenkin nyt työttömänä kotona, kun työnantajani ei näytä tarvitsevan minua vieläkään loman jälkeen. Minulla on ns. nollatyösopimus. Kun menee hyvin, saan jopa täydet työtunnit. Hiljaisempina kausina vähemmän tai en ollenkaan. No sinnehän se lapsi meni päiväkotiin, kun on kerran varattu hoitoaika ja siitä maksetaankin. Lapsi ei ole hoidossa kaikkina päivinä. Joskus minun työpäiväni eivät käy yksiin hoitopäivien kanssa, mutta mies hoitaa silloin. Jos olen joillain viikoilla työtön lapsen hoitopäivinä, otan niistä täyden ilon irti. Olisikin kätevää, kun voisi sooloilla joka viikko ja pitää lasta hoidossa vain kun tarve ja maksaa vain käytetyistä päivistä, mutta kun päivähoidosta pitää ottaa se tietty hoitopaketti ja sitoutua maksamaan tiettyä summaa, niin kyllähän minä sen palvelun käytänkin sitten. Ei kyllä hirveemmin kiinnostaisi maksaa paria sataa euroa hoitomaksua kun joinain kuukausina nettotuloni ovat tonnin luokkaa mutta miehellä vähän paremmin. Tämä minun työni on välillä yhtä tyhjän kanssa. Kokoaikatyöttömänä saisin melkein saman verran.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, minunkin lapseni on päiväkodissa ja itse olen kotona mutta en kylläkään makaa kotona. Voi kun olisikin siihen lepäämiseen ja nukkumiseen aikaa mutta tehtävää suurperheessä riittää yllin kyllin. Ei siitä sen enempää. Ihanaa että voin pyykätä, käydä asioilla, siivota ja laittaa ruokaa kun lapset ovat hoidossa ja kun haen heidät kotiin voin keskittyä vain heihin koska sen he vaativatkin.

Vierailija
2/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan lapsiani enkä ikinä tekisi kuten ap ja 2.

Työttömyyspäivinä on ihanaa viettää aikaa omien lasten kanssa. Lapset ovat pieniä hetken aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, minunkin lapseni on päiväkodissa ja itse olen kotona mutta en kylläkään makaa kotona. Voi kun olisikin siihen lepäämiseen ja nukkumiseen aikaa mutta tehtävää suurperheessä riittää yllin kyllin. Ei siitä sen enempää. Ihanaa että voin pyykätä, käydä asioilla, siivota ja laittaa ruokaa kun lapset ovat hoidossa ja kun haen heidät kotiin voin keskittyä vain heihin koska sen he vaativatkin.

Tuo onkin ihan parasta, että voi hoidella vaikka omia asioita hoitopäivien aikana. En minäkään välttämättä täysin laiskottele, ellen ole tosi väsynyt. Siivoan kotia tai juoksen kaupungilla asioilla. Minullahan on työsopimukseni mukaan mahdollisuus olla myös tekemättä täyttä työaikaa milloin vain. Mitä se päiväkodille kuuluu, miten monta tuntia päivässä olen oikeasti töissä? Ap

Vierailija
4/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot: Saatko muuten jotain työttömyysturvaa siltä ajalta, kun sinulla ei ole työtunteja lainkaan? Vai viekö nollatuntisopimus oikeuden päivärahaan?

Vierailija
5/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee meillekin välillä vapaapäiviä ja oikeasti näen pienemmän vaivan pitämällä lapset silloin kotona vaikka maksu meneekin.  Vaikka suurperheellinen myös..

Vierailija
6/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään kokoomuslainen, mutta välillä tuntuu että lastenhoito voisi olla omakustanteista, ainakin silloin kun kysymys ei ole pakottavasta hoidon tarpeesta.

Ihan vain siksi, että ihmisille valkenisi miten naurettavaa tuo "maksan 200 ja vaadin vastinetta rahoilleni" -valitus on.

Vierailija
7/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päivähoitomaksu on suhteessa minun palkkaan sen verran iso, että ei ole mitään järkeä pitää lasta kotona ja maksaa turhaan käyttämättä palvelua.

Saan palkan lisäksi soviteltua päivärahaa, jos työtuntini ovat korkeintaan 80 % normaalista tuntimäärästä kuukausitasolla. Jos työtunnit ylittävät 80 %, niin sitten en saa. Käytännössä tarkoittaa sitä, että jos olen työttömänä vaikka 3-4 työpäivää, niin se on oma ongelmani. Jos olen työtön noin 5 päivää tai enemmän niin saan jonkin verran päivärahaa lisäksi. Raportoin kuukausittain liittoon/työttömyyskassaan, miten olen ollut töissä.

Vierailija
8/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meilläkin. Minä tosin istun päivät kirjastossa opiskelemassa, mutta mieheni on työtön. Lapsi on n. 3-4 pv/viikossa päiväkodissa 6 h kerrallaan. Sanonpa vaan että lapselleni se on eduksi, mies vain näprää puhelinta tai tietokonetta ja huutaa lapselle, ei leiki eikä vie ulos kuin hyvin harvoin (nämä tietysti dokumentoidaan Facebookiin että kaikki näkevät miten hyvä isä on kun istuu leikkipuistossa lapsen kanssa - kunhan saa tiuskimalla lapsen aseteltua kuvaan kunnolla). Huoh. Tunnen pientä syyllisyyttä noista hoitopäivistä, mutta pitää olla jos mies työllistyisikin ja se on lapsen etu. Jos eroamme, lapsi joutuisi ehkä kokopäivähoitoon.

Vierailija
9/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään kokoomuslainen, mutta välillä tuntuu että lastenhoito voisi olla omakustanteista, ainakin silloin kun kysymys ei ole pakottavasta hoidon tarpeesta.

Ihan vain siksi, että ihmisille valkenisi miten naurettavaa tuo "maksan 200 ja vaadin vastinetta rahoilleni" -valitus on.

Ehkäpä keksit ratkaisun siihen ongelmaan, että vaikka osa-aikatyötä tekevillä pienituloisilla olisi oikeasti mahdollisuus varata hoitoaika kulloisenkin tilanteen mukaan, niin ei tulisi mitään turhaa maksua. Ainakin täällä päin pitää kertoa päiväkotiin kiinteät hoito- ja vapaapäivät ja tuntimäärät, joihin sitoutuu. Ei voi joka viikko ilmoittaa, että nyt tarvitaan hoito ma, ti ke ja ensi viikolla ti, to, pe. Käytännössä jos saan vaikka 3-5 työpäivää viikoittain ma-pe välillä, niin joudun varaamaan hoidon ma-pe varmuuden vuoksi joka päivälle, koska en tiedä työpäiviä varmuudella. Meillä lapsi ei ole nyt joka päivä hoidossa, koska lapsen isä sitoutunut hoitamaan jotkut päivät. Tarkoittaa tietysti hänenkin kohdalla sitä, että häneltäkin voi joku työvuorotarjous mennä ohi, mutta näillä mennään...

Ap

Vierailija
10/10 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 👶 on päiväkotia varten, mutta päiväkoti ei ole perhettä varten.

Vuoropäiväkodissa on edes jotain joustoa saada hoitoajat työvuorojen mukaan tavallisessa ei mitään.

- vuorotyöläinen jonka lapset on onneksi jo yläkoulu ja lukioiässä.