Aikuisen tyttökissan leikkaus
Minulla on kaksi 5-vuotiasta kissaa, tyttö ja poika. Poika leikattiin heti leikkausiässä, mutta tyttökissaa ei leikattu. Se on luonteeltaan säikky ja vaikka esimerkiksi tulee syliin ja haluaa rapsutuksia, sitä ei missään nimessä saa nostaa. Nostotilanteessa pyrkii kynsin hampain pois sylistä. Kahden muuttomatkan aikana autossa tämä tyttökissa on mennyt aivan sekaisin, läähättää, laskee alleen, huutaa ja murisee. Poikakaan ei muuttamisesta pidä, mutta lähinnä on laskenut alleen.
Tyttöä en siis leikkauttanut, koska en halunnut aiheuttaa yhtään enempää stressiä sille. Mitään ongelmaa ei ole näiden vuosien aikana ollut. Tyttökissan kiima on sitä, että se on muutaman päivän hieman kovaäänisempi. Maukuu ja juttelee, ei mourua. Ei merkkaile, ei hyökkäile... ei mitään. Mitään riskiä raskautumiselle ei ole, koska kissat ovat sisäkissoja.
Nyt olen kuitenkin miettinyt, josko sekin kannattaisi kuitenkin leikata. Onko kellään kokemuksia aikuisen tyttökissan leikkaamisesta? Ilmeisesti ainakin syöpäriski kasvaa leikkaamattomilla kissoilla.
Ymmärrän, että monen mielestä olen täysi ääliö kun en leikkauttanut kissaani nuorena, mutta toivon, että vastauksissanne ette keskittyisi siihen.
Kommentit (5)
Kohtutulehdusriski on melkoinen leikkaamattomalla kissalla. Leikkaukseen vaan, ei siinä ole sen kummempaa riskiä kuin nuoremmallakaan. Voi luonnekin rauhottua
Kiitos. Joskus olen kuullut, että vanhemmalla kissalla on suuremmat riskit komplikaatioihin. Eihän tuo kissa kuitenkaan mikään _vanha_ sinänsä vielä ole. Tavallaan olen ajatellut aina, että luonne vain on tuollainen (samanlainen kuin äitikissansa, myös leikkaamisen jälkeen), ja kun mitään huomattavia haittoja ei ole ilmennyt...
Taidanpa varata ajan heti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Joskus olen kuullut, että vanhemmalla kissalla on suuremmat riskit komplikaatioihin. Eihän tuo kissa kuitenkaan mikään _vanha_ sinänsä vielä ole. Tavallaan olen ajatellut aina, että luonne vain on tuollainen (samanlainen kuin äitikissansa, myös leikkaamisen jälkeen), ja kun mitään huomattavia haittoja ei ole ilmennyt...
Taidanpa varata ajan heti.
Hyvä! Rapsutuksia kisuille.
Leikkaaminen voisi rauhoittaa kissaa. Leikkauta ihmeessä!
Leikkaa. Stressi vähenee. Jokaisen osapuolen.