Synnytys ja esikoislapsen hoito
Haluaisin mielipiteitä asiasta...synnytys lähenee ja perheemme tukiverkosto on hyvin pieni. Eräs läheinen sukulainen on luvannut auttaa synnytyksen aikana esikoispoikamme hoidossa. Hän asuu puolet vuodesta toisessa maassa (koti on myös Suomessa) ja kertoi, että on tulossa viikkoa ennen laskettua aikaa takaisin Suomeen. Olen ärsyyntynyt asiasta, koska esikoinen syntyi neljä viikkoa ennen laskettua aikaa ja jokainen, joka tietää jotain synnytyksestä tietää että laskettua aika on vain arvio. Miehen mielestä olen kohtuuton ja en voi olettaa toisen olevan useampaa viikkoa valmiudessa hoitaa lastamme. Mielestäni pointti on se, että jos vapaaehtoisesti on kertonut auttavansa niin ihmettelen miksi ei ole paikalla kun apua todella tarvitaan. Nyt täytyy lyhyellä aikavälillä tehdä uudet suunnitelmat. Olenko kohtuuton? Ehkä olen mutta asia stressaa.
Kommentit (36)
No, sellaisen näkökulmasta joka joutui synnyttämään kuopuksen yksin kun ketään ei kertakaikkiaan esikoiselle ollut hoitajaksi saatavilla siinä synnytyksen hetkellä, sanoisin että stressaat turhaan. Yksinkin voi synnyttää jos pahin tapahtuu. Kiva että teillä on tuollainen sukulainen joka ihan toisesta maasta tulee avuksi, olisin tosi kiitollinen :)
Olet kohtuuton. Kyseessä on sinun lapsesi, joten et voi olla kuin kiitollinen jokaisesta päivästä, kun joku muu häntä voi hoitaa. Arvaanpa, että kyseessä on anoppisi?
Vierailija kirjoitti:
Mies on synnytyksessä mukana.
Tärleämpää on olla esikoisen kanssa.
Sukulainen on siis koko kesän Suomessa mutta päätti lähteä muutamaksi viikoksi käymään (ennen synnytystä) siellä toisessa maassa. Joo, täytyisi olla kiitollinen. Täytyy varmaankin valmistautua yksin synnyttämään. Kysymys on eläkkeellä olevasta lähisukulaisesta. - Ap
Sululainen auttaa sua pyyteettömästi, mutta ikävä kyllä omien ehtojensa mukaan. Aikamoinen uhrautuminen minun mielestäni jo tuo, enkä todellakaan kehtaisi enempää odottaa.
Jos et saa lasta maailmaan ilman, että mies tönöttää vieressä, niin koita järkätä esim. mml:n kautta hoitaja joka sitoutuu päivystämään. Kyllä sellaisia on.
Kyllä vähän kohtuittomalta kuulostat. Et voi olettaa, että toinen laittaa elämänsä useiksi viikoiksi tauolle, koska on luvannut auttaa. Jos vauva lähtee syntymään eikä apua ole saatavilla, jää miehesi esikoisen kanssa. Ei ole ihanteellinen tilanne, mutta eihän tuossa tilanteessa sitten ole vaihtoehtoja. Et voi kuitenkaan siitä kiukutella avuntarjoajalle. Eikö teillä oikeasti ole ystäviä/ tuttavia, jotka tilanteessa voisivat auttaa?
Ok. Musta ei ole mitään uhrautumista että auttaa lähisukulaisia, etenkin kun en ole koskaan apua pyytänyt.
Sä et ap voi olla mitenkään varma, että tämäkin lapsi syntyy ennenaikaisena. Ihan hyvin se voi syntyä vaikka 2 viikkoa myöhässä. Et voi olettaa, että joku päivystää viikkotolkulla vain teidän lapsen hoitoa. Minusta tuo henkilö on toiminut hienosti, kun on apuaan tarjonnut. Ihan kaikkeen mahdolliseen ei voi varautua kukaan. Voihan sun synnytys alkaakin vaikka jo tänään.
En ole siis sanonut asiasta tälle sukulaiselle, koska en halua pahoittaa kenenkään mieltä. Kiitos kommenteista.
Ihmettelen vaan, jos ihminen on eläkkeellä niin joku matkustelu (maassa jossa käydään useamman kerran vuodessa) on tärkeämpää kun lapsenlapsen syntymä ja toisen hoitaminen. -Ap
Elämässä nyt vaan ei kaikki aina mene niinkuin haluaa. Kyllä se lapsi syntyy vaikka mies ei olisikaan mukana. Entäs jos palkkaisitte jonkun ulkopuolisen hoitajan?
Olet kohtuuton. Mies jää esikoisen kanssa kotiin, jos hoitajaa ei ole.
Meilläkin se oli vaihtoehto koska tukiverkko on toisella paikkakunnalla ja esikoisenkin synnytys oli nopea. Äitini ehti paikalle ja mies pääsi mukaan, mutta alusta asti oli selvää, eträ mies joutuu ehkä passaamaan synnytyksen.
Eikö löydy lähempää apua. Missä mummut on? Onhan sulla mies. Siellä on henkilökuntaa et yksin synnytä. Mies ehtii tulla myöhemminkin. Tiellä vaan pyörii ja kenties pyörtyy.
Täytyy tosiaan miettiä vaihtoehtoja, onhan niitä varmaankin kun etsii. Olen ehkä vaan raskauden hormoonihuuruissa. - Ap
En viitsinyt laittaa alkuun mutta kysymys on tosiaan lapsen isoäidistä. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan, jos ihminen on eläkkeellä niin joku matkustelu (maassa jossa käydään useamman kerran vuodessa) on tärkeämpää kun lapsenlapsen syntymä ja toisen hoitaminen. -Ap
Hän on hoitanut osuutensa jo. Ja ihmettelen miten teillä ei ole ystäviä. Oletkohan vähän hankala ja omanapainen ihminen jota kukaan ei kestä...
Meilläkin eräs tuttu henkilö lupautui avuksi isommille lapsille kun kuopus syntyy, oli ainoa lähellä oleva vaihtoehto. Halusin miehen mukaan synnytykseen pelkästään jo pitkän sairaalamatkan takia. Tuo tuttu oli jo 2vkoa ennen laskettua aikaa valmiudessa ja vauva syntyikin sitten melkein 2vkoa yliajalla. Mun mielestä jo tuo kuukauden varuilla olo oli ihan kohtuutonta, enkä olisi ikinä kehdannut sellaista keneltäkään pyytää! Mutta tämä ihminen halusi sitä täysin vapaaehtoisesti. Jos hän ei olisi ollut paikalla, olisin mennyt taksilla ja synnyttänyt yksin. Olin henkisesti valmistautunut siihenkin vaihtoehtoon.
Olisit nyt vaan kiitollinen, että teillä mahdollisesti on apua silloin kun vauva syntyy ja laadi suunnitelmia B, jos näin ei ole. Vauvahan voi syntyä vaikka tänään.......
Miksi miehes ei voi hoitaa esikoista?