Mitä nimiäislahjaksi?
Menemme ensi kertaa nimiäisiin, jossa lasta ei siis kasteta, vaan annetaan nimi. Meillä ei ole kokemusta sellaisista juhlista eikä siten minkäänlaista tietoa, miten menetellä lahjan suhteen.
Vauva on tyttö ja hänellä on kaksi isompaa siskoa. Eli vaate tms on kai poissuljettu? Viedäänkö nimiäisiin ylipäätään lahjoja? Ehdoton ei on kuulemma valokuvakehys tai ruokailuvälineet. Myöskään käytännön lahjoja (vaipat) mieheni ei halua viedä. Lapsi kuuluu siis hänen sukuunsa.
Olemme epävirallisia kummeja, mitä se ikinä tarkoittaakaan.
Vinkkejä, kiitos! Alan olla epätoivoinen.
Kommentit (22)
No miten olisi vaikka kultainen pieni sydänriipus. Valitse lyhyin ketju, niin pystyy jo aika nuorena käyttämään. En kyllä ymmärrä miksi nimiäisiin olisi sen vaikeampaa ostaa lahja kuin ristiäisiin. Samat lahjat käy, ellei sinulla ole ollut tapana ostaa ristiä vastasyntyneelle.
Itse annoin kummilusikan vaikken virallinen kristinuskon kummi olekaan. Vie vaikka jotain mitä veisit synttärilahjaksi. Kaunis lastenkirja, vauvaviltti tai vaikka pulkkaan lampaantalja, pinnasängyn lakanoita... Voitte myös kysyä vanhemmilta onko jotain tarpeellista mitä voisivat haluta, niin ei tule hommattua turhaa krääsää.
Mitä voisit ristiäislahjaksi? Ihan hyvin voi viedä kummilusikan, jos on ollut perheessä/suvussa tapana tai muun perinteisen kummilahjan (jossa ei uskonnollisia symboleja). Lahjakortti on yleensä aina varma ja turvallinen ratkasu.
Kunhan et tee kuten minun anoppini, ja tuo kaulakorua, jossa risti :-/
Joku upea maalaisromanttinen esine, jossa lukee koukerokirjaimilla Life Is Just A Your Dream, Love On. Taulu taikka tyyny. Ne on ihania. Niistä nykyään tykätään. Taikka hopeanharmaa pyöreä matto jossa on iso valkoinen tähti keskellä. Taikka vielä, sellainen valoköysi josta roikkuu kymmenkunta palloa joiden sisällä on ledivalot. Aivan mahtava idea.
Joku pakanakoru missä on esim. luita ja kiviä
Meidän tyttö sai paljon koruja, välttäisin niitä. Sai myös toivomamme soittorasian, johon nyt laitetettiin kaikki korut. Myös lampaantalja on kiva.
Oltaisiin haluttu puinen vauvakeinu. Kokeile sitä, tuskin tulee toista samanlaista.
Paljon reissaaville/kyläileville sackn seat matkasyöttötuoli. Myös stokkella on kiva matkasyöttis, mutta se on vaikeampi kuljettaa mukana, sopii enemmän vaikka isovanhempien luo tai mökille.
Hopealusikat, perinteinen ja hyvä, varmasti etenkin tyttö tykkää niistä isompana
Sellainen pikkuruinen sormus tai rannekoru, ne on ihania. Kiva sitten isona ihmetellä, että miten tuo on voinut mahtua sormeen/käteen.
Vierailija kirjoitti:
Joku upea maalaisromanttinen esine, jossa lukee koukerokirjaimilla Life Is Just A Your Dream, Love On. Taulu taikka tyyny. Ne on ihania. Niistä nykyään tykätään. Taikka hopeanharmaa pyöreä matto jossa on iso valkoinen tähti keskellä. Taikka vielä, sellainen valoköysi josta roikkuu kymmenkunta palloa joiden sisällä on ledivalot. Aivan mahtava idea.
Piti nauraa ihan ääneen :D
No nehän ovat siis varjoristiäiset. Semmoiset mukariittijuhlat, joissa matkitaan oikeita juhlia (esim. juuri nuo "kummit"). Voit hyvin viedä jonkin "lahjan", koska olet vain "kummi". Esimerkiksi vessapaperia.
Matkasyöttis(?), keinu, vaatteet. Kaikki turhaa krääsää, jota kolmilapsisessa perheessä on pakosti jo ennestään. Tuon takia tavararöykkiöt senkun lisääntyy, kun ne on jonkun mielestä niin hienoja lahjoja.
Ei ole mulla parempia ehdotuksia. Lahjat pitäisi kieltää.
Jotain Jumalankieltämistä ja ateismia koskettelevaa kirjallisuutta jotain pakanallista?
Minä vien aina ristiäisiin hopeisen helistimen, se vaan on maailman herttaisen vauvanlahja ❤️
Paitsi tietysti jos risti on väärinpäin.
Voisitteko te ihanat kirkasotsaiset kristityt enää olla yhtään vihamielisempiä? Mietin vain tässä... joo, ja itsekin kummiksi pyydetty ystävän vauvan nimiäisiin, olen kovasti otettu tästä. Ajattelin vielä 1:1 syntymäjulisteen, ja teen lisäksi jonkin pienen vaatteen itse, jos vain ehdin tässä vielä ennen huomista. En ajatellut murjottaa kirkkoon kuulumattomuudesta, en viedä pakanallisuudesta vihjailevia lahjoja tai myöskään ristinmerkkiä. Moniko teistä kristinuskon "virallisista" kummeista ihan oikeasti nykypäivänä huolehditte kummilapsenne kristillisestä kasvatuksesta, kuten alkuperäinen tarkoitus on? Jeesustella osaatte kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et tee kuten minun anoppini, ja tuo kaulakorua, jossa risti :-/
Lapsi sai varmaan hirveet traumat. Ei tuollaista. (Joo, vanha ketju)
Ihanaa että tämä on yleistymässä eikä pieniä viattomia vauvoja enää alisteta uskontoon vaan saavat valita itse sitten isompina! Ja kyllä, lahja viedään. Esimerkiksi lahjakortti lastentarvikeliikkeeseen, rahaa, käyttötavaraa, vaippakakku :)