Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsussa lukee "perheineen", ketä se tarkoittaa?

Vierailija
31.07.2016 |

"Matti ja Pirkko Makkara perheineen"

Matilla ja Pirkolla on kaksi lasta, joista toinen on muuttanut pois ja toinen asuu vielä vanhempien luona. Pois muuttaneella on pitkäaikainen kumppani mutta he eivät asu yhdessä.

Lisäksi Matilla on edellisestä liitosta lapsi, joka asuu vuoroviikoin Matin ja Pirkon luona.

Täytyy varmaankin kysyä että ketä kutsu koskee, mutta miten itse tulkitsette?

Entä jos perhe Makkaran luona asuu vielä Pirkon äitikin, kun ei enää vanhuuttaan pärjää yksien asuen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 70-luvulla ala-asteella, opetettiin jollain tunneilla erilaisia perhekokoja. Oli pariskunta keskenään, tai vanhemmat ja lapset tai yksinhuoltajavanhempi. Näistä uusperheistä ei ollut silloin mitään tietoa. Saatikka homopariskunnista.

Vierailija
2/15 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsussa on kirjoitusvirhe, piti lukea "perseineen". Sillä tarkoitetaan siis Pirkon isoa takamusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että Matti, Pirkko ja molemmat lapset tässä tapauksessa?

Ei koske Matin edellisen liiton lapsia tai vanhemman pojan tyttöystävää. Vaikka asuisivat yhdessä niin siltikään en ehkä laski tyttöystävää/avopuolisoa sillä lailla perheeseen. En ottaisi itse loukkauksena jos olisin kyseinen tyttöystävä.

Vierailija
4/15 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhmu kirjoitti:

Ei koske Matin edellisen liiton lapsia tai vanhemman pojan tyttöystävää. Vaikka asuisivat yhdessä niin siltikään en ehkä laski tyttöystävää/avopuolisoa sillä lailla perheeseen. En ottaisi itse loukkauksena jos olisin kyseinen tyttöystävä.

Tai onko kutsujat Matin vai Pirkon "puolelta"? Jos ovat vaikka Matin sukulaisia ja tunteneet Matin ex-puolison ja lapsen niin sitten mielestäni myös Matin eka lapsi on tervetullut. Jos ovat Pirkon sukulaisia jotka eivät varsinaisesti ole koskaan tavanneet kyseistä lasta niin sitten ei.

Toisaalta Matin lapsi on oletettavasti vanhempi kuin Matin ja Pirkon oletettavasti vanhempi lapsi joka on muuttanut pois kotoa ja jos on jo omalla tahollan av(i)oliitossa niin itse lähettäisin hänelle varmaan ihan oman kutsun jos hänellä on jo ns. oma perhe. Vaikeita kysymyksiä! :D

5/15 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhmu kirjoitti:

Tiedän että tämä on melko turha kysymys, mutta mistä ihmeestä nuo sukupuolet ilmestyivät mukaan? Ap ei maininnut sukupuolta lapselle eikä tämän kumppanille.

Varmaan ensisijaisesti kyseessä olisi kutsutut lapsineen, ja epäselvässä tapauksessa kannattaisi kysyä kutsujalta.

6/15 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhmu kirjoitti:

Suhmu kirjoitti:

Tai onko kutsujat Matin vai Pirkon "puolelta"? Jos ovat vaikka Matin sukulaisia ja tunteneet Matin ex-puolison ja lapsen niin sitten mielestäni myös Matin eka lapsi on tervetullut. Jos ovat Pirkon sukulaisia jotka eivät varsinaisesti ole koskaan tavanneet kyseistä lasta niin sitten ei.

Toisaalta Matin lapsi on oletettavasti vanhempi kuin Matin ja Pirkon oletettavasti vanhempi lapsi joka on muuttanut pois kotoa ja jos on jo omalla tahollan av(i)oliitossa niin itse lähettäisin hänelle varmaan ihan oman kutsun jos hänellä on jo ns. oma perhe. Vaikeita kysymyksiä! :D

Näin minustakin. Tuli myös mieleen sellainen, että jos tuo kotoa muuttanut lapsi on vielä alaikäinen niin olettaisin hänenkin olevan tervetullut. 

Ehkä kutsujat eivät ole varmoja mikä on tässä kohtaa sopivaa eikä halunneet loukata joten laittoivat kutsuun "perheineen", että kutsutut sitten itse määrittää ketä siihen perhekokoonpanoon tällä kertaa kuuluu. Kutsujathan olisivat voineet halutessaan raapustaa kaikkien kutsuttujen nimet mutta päättivät toisin.

Vierailija
7/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheineen tarkoittaa vanhempia ja kotona asuvia lapsia. Ei omilleen muuttanutta, ei tämän kumppania. Tässä kuviossa myös edellisen liiton lapsi on kutsuttu, sillä asuu osan ajasta tässä kodissa.

Vierailija
8/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuttu, puoliso ja kaikki alaikäiset lapset. Täysi-ikäisille lapsille omat kutsut.

Vierailija
9/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii käyttää harkintaa tilannekohtaisesti. Yleisesti kaikki käy, eli laajimmillaan myös Matin lapsi, lapsen pitkäaikainen kumppani ja Pirkon äiti.

Jos kyseessä pienessä kerrostalohuoneistossa järjestettävät Matin kummilapsen rippijuhlat, ei mene kuin kotona asuva lapsi ja vanhemmat.  Jos taas on joku suuri sukujuhla, jossa perinteisen tavan mukaan voi olla myös kuokkavieraita ja tilaa ja tarjottavaa on varattu joka tapauksessa riittävästi, voi olla kaikki.

Itselläni tuo voi olla ajankohtaista. On helpompaa lähettää yksi kutsu " herra ja rouva perheineen" kuin alkaa kaivelemaan kotoa muuttaneitten lasten osoitteita ja kumppaneita, jotta voi lähettää heille omat kutsut. Onhan mahdollista luetella myös kaikki kutsutut erikseen nimeltä "Matti, Pirkko, Maija ja Mikko Makkara", jolloin kutsu koskee vain heitä eikä ketään muuta.

Vierailija
10/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhmu kirjoitti:

Jos kutsu on perheineen, niin kyllä se silloin on koko ruokakunta.

Vierailija
11/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii käyttää harkintaa tilannekohtaisesti. Yleisesti kaikki käy, eli laajimmillaan myös Matin lapsi, lapsen pitkäaikainen kumppani ja Pirkon äiti.

Jos kyseessä pienessä kerrostalohuoneistossa järjestettävät Matin kummilapsen rippijuhlat, ei mene kuin kotona asuva lapsi ja vanhemmat.  Jos taas on joku suuri sukujuhla, jossa perinteisen tavan mukaan voi olla myös kuokkavieraita ja tilaa ja tarjottavaa on varattu joka tapauksessa riittävästi, voi olla kaikki.

Itselläni tuo voi olla ajankohtaista. On helpompaa lähettää yksi kutsu " herra ja rouva perheineen" kuin alkaa kaivelemaan kotoa muuttaneitten lasten osoitteita ja kumppaneita, jotta voi lähettää heille omat kutsut. Onhan mahdollista luetella myös kaikki kutsutut erikseen nimeltä "Matti, Pirkko, Maija ja Mikko Makkara", jolloin kutsu koskee vain heitä eikä ketään muuta.

Osotteiden löytäminen ei välttämättä ole edes kovin helppoa.

Vierailija
12/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määritelkää itse. Kutsuja ottaa riskin että saavutte kaikki kissoineen ja koirineen. Uskon että kutsuja on varautunut, että tulette kaikki, ehkä halunnut rajan johonkin vetääkin mutta riitojen välttämiseksi antanut teille vapauden itse päättää ketä saapuu paikalle. Voitte tietenkin kysyä tai noudattaa etikettisääntöä, että omassa osoittessa asuville täysi-ikäisille pitäisi olla omat kutsut, mutta ainakin meillä on suvussa niin hyvät välit että senkun menee vaan tai kysäisee.

Vierailija
13/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti, Pirkko ja kotona asuvat lapset, eli se yhteinen ja Matin lapsi.

Vierailija
14/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matilla ja Pirkolla on kaksi lasta, joista toinen on muuttanut pois ja toinen asuu vielä vanhempien luona. Pois muuttaneella on pitkäaikainen kumppani mutta he eivät asu yhdessä.

Lisäksi Matilla on edellisestä liitosta lapsi, joka asuu vuoroviikoin Matin ja Pirkon luona.

Entä jos perhe Makkaran luona asuu vielä Pirkon äitikin, kun ei enää vanhuuttaan pärjää yksien asuen?

Ohis, mutta hieman outoa, että Matin edellisen liiton lapsi on vielä niin pieni, että käy vuoroviikot isän luona, ja nykyisen liiton lapsi taas on niin iso (täysi-ikäinen?), että on jo muuttanut omilleen...

Vierailija
15/15 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta hieman outoa, että Matin edellisen liiton lapsi on vielä niin pieni, että käy vuoroviikot isän luona, ja nykyisen liiton lapsi taas on niin iso (täysi-ikäinen?), että on jo muuttanut omilleen...

Tämä nyt vain oli tälläinen kuviteltu tilanne, kun halusin kommentteja eri tilanteista. :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän