Oletteko ladanneet Windows 10? Kokemuksia.
Kommentit (28)
21: Okei, kivat ohjeet, muttei ne sano mitään ihmiselle, joka ei koneista ymmärrä. Miten edes tallennetaan varmuuskopio järjestelmästä tai mitä tarkoittaa "muuttaisin mahd. paikallisen järjestelmänvalvojan tilin tiliksi, joka on yhteydessä Microsoft-tiliin"?
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti kaikki 8.1 omaavat siirtyvät käyttämään kymppiä. heillä ei pitäisi olla mitään syytä olla päivittämättä.
Miksi 'toivottavasti'? Miten sinua haittaa, jos joku ei päivitä? Onko sinulla oma lehmä ojassa?
Kyllä DOS 6.22 on varteenotettava vaihtoehto näinä aikoina. Siihen kun laittaa WordPerfect 5.1:n, niin hyvin pärjää. Postit voi lukea offlinena Yarnilla tai online-tilassa PC-Pinellä. Mahdollinen www-sivujen käyttö Lynxillä. :)
Vierailija kirjoitti:
Huomenna viimeinen päivä ladata tuo ohjelma.
Mitä tuo tarkoittaa? Huomenna viimeinen päivä ladata tuo ohjelma? Tuskinpa vain, sillä se on kai Microsoftin uusin räpellys, jota se toivoo ihmisten käyttävän mahdollisimman laajasti. Tavoitteestaan Winkkari10:n leviämisessä ihmiskuntaan ovat kyllä jääneet selvästi, mutta se johtuu pitkälti matkapuhelinmyynnin "sakkaamisesta", kuten taloustoimittajat mielellään ilmaisevat.
Tuleeko ylihuomenna siis maailmanloppu vai mitä on tapahtumassa? Windows10 tulee (ja menee), oletko valmis?
Mulla on Windows10 ja on kyllä vastenmielisin ja rumin käyttis ikinä. Mobiiliestetiikkaa, oikeat toiminnot yritetty piilottaa, Diag Track aktivoituu välillä itsekseen vaikka se on estetty jne. Täys paska ja susi, vetelisin Microsoftin pomoja tunkilla perseeseen jos saisin tilaisuuden. Haistakoon pitkän paskan koko porukka.
Kieltäydyin monasti päivitystarjouksista, mutta reilu kuukausi sitten kone oli päivittänyt 10 jotenkin automaattisesti. Olen nyt aivan hukassa kun kaikkki on niin erilaista kuin mitä 7:ssa.
Poikani osti vajaa vuosi sitten minulle uuden koneen ja kysyi silloin haluanko 7 vai 10. Kun kysyin suurinta eroa omalta kannaltani, niin hän sanoi, että jos otan 10, häneltä on sen jälkeen turha kysyä apua/ neuvoa, mutta 7: ssa hän auttaa aina edelleen. Syy: hänellä ei itsellään ole aikomustakaan vaihtaa 10:iin (vaikka ammattina on tietokoneet), eikä aio vaivautua perehtymään siihen.
Nyt olen siis useasti ihan "tuuliajolla" kun tulee jotain outoa .... olen kohta 70 mummi eikä nämä tietokonejutut ole minulle muutenkaan olleet helppoja....mutta kysymällä olen kuitenkin aina selvinnyt....
Harmittaa myös että tuo 10 näköjään hävitti ( tai piilotti ) todella monia juttuja.... mm valokuvia, sähköposteja ja varsinkin paljon asiakirjoja / tekstinkäsittelysivuja.... Ei löydy hakemallakaan.... itse oman kokemukseni puolesta en suosittele vaihtamaan 10:ksi, ellei todella hyvin osaa ja hallitse tietokoneen käyttöä ja osaa myös tehdä mahdollisia tarvittavia muutoksia, asetuksia tms..... ja osaa estää omien juttujen katoamista/ piilottamista ja esim. fonttimuotojen ja kokojen muuttumista. Minulle oli todella iso pettymys.
Mun vanhalle koneelle palautettiin juuri seiska. Kokeilin kymppiä enkä lämmennyt.
Win 8.1 oli okei, mutta kyllä Win 10 on ollut parempi ja selkeämpi.
Jos ei halua ongelmia päivitykseen, kannattaa ensin huolehtia että kone ja nyk. käyttöjärjestelmä on kunnossa, poistaa turhat kansiot ja sovellukset, yms. Tee virus- ja haittaohjelmatarkistus.
Sitten teet varmuuskopion järjestelmästä, jollei sulla sellaista ole tehty aikaisemmin. Myös omista tiedostoista tehdään varmuuskopio, monihan ei edelleenkään tee sellaista ollenkaan. Tee eri USB-tikulle, tuo Win 8.1 kannattaa kopsata vähintään 16 Gt tikulle jollei isommalle. Ja juu, eiköhän sun pitäis ensin päivittää se Win 8 siihen Win 8.1:een!
Nämä hommat kun tekee kunnolla, niin sulla on ainakin tärkeimmät jutut tallessa ja kone kohtuuhyvässä tilassa. Ei tule ongelmia päivityksessä.
Lisäksi tekisin kyllä vielä ennen mitään päivitystä muuttaisin mahd. paikallisen järjestelmänvalvojan tilin tiliksi, joka on yhteydessä Microsoft-tiliin. (Joitakin ongelmia on ollut päivityksessä jos JV-tili on ollut paikallinen).
Sitten kun olet Win 8.1:ssa, kopsu järjestelmästä ja tiedstoista tehty, ja kaikki muu ok, sitten tarkista myös huolella että tietokoneesi täyttää Win 10 järjestelmävaatimukset, siis että koneessasi on tarpeeksi muistia ja muuta:
https://www.microsoft.com/fi-fi/windows/windows-10-specifications#sysre…
Eli kiirehän tässä tulee, koska kyllä tuossa useampi tunti menee alkuhommeleihin jos Win 8.1 pitää päivittää esnin, ja sitten se Win 10 päivitys vie kyllä keskimäärin 3-4 tuntia.
Siinä kannattaa muistaa, että vaikka kone näyttää "jumittuvan", ja ruudulla näkyy välillä vain mustaa ja välillä vain "Odota.." MISSÄÄN NIMESSÄ ei kannata sulkea ja rämplätä konetta, vaan kärsivällisesti odottaa päivityksen loppua.
Jos et ehdi tehdä päivitystä, niin sitten joudut hommaamaan kokonaan uuden koneen tai maksamaan Win 10:stä.