Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko normaali migreenikohtaus vai jotain muuta?

Vierailija
26.07.2016 |

Päähän tuli omituinen tunne ja tunsin, että jotain on vialla, mutta en tiennyt mitä. Yritin laittaa vaatteita päälle, mutta ei onnistunut, en siis osannut pukea. Tämän jälkeen alkoi silmissä näkyä migreeniin liittyvä sahalaitakuvio ja pää tuli kipeäksi. Mulla on siis ollut ennenkin aurallista migreeniä, mutta ei tuollaista omituista sekavuuskohtausta ennen sitä. Enkä edes tajunnut kuin vasta jälkeenpäin, että siinä oli jotain omituista, etten osannut pukea. Onko kellään ollut vastaavaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päähän tuli omituinen tunne ja tunsin, että jotain on vialla, mutta en tiennyt mitä. Yritin laittaa vaatteita päälle, mutta ei onnistunut, en siis osannut pukea. Tämän jälkeen alkoi silmissä näkyä migreeniin liittyvä sahalaitakuvio ja pää tuli kipeäksi. Mulla on siis ollut ennenkin aurallista migreeniä, mutta ei tuollaista omituista sekavuuskohtausta ennen sitä. Enkä edes tajunnut kuin vasta jälkeenpäin, että siinä oli jotain omituista, etten osannut pukea. Onko kellään ollut vastaavaa?

Mulla sekavuus tulee vasta auran (sahalaitakuvion jälkeen). Kädet esim. eivät toimi aivojen käskyn mukaan (sinulla: et osannut pukea). En esim. pysty kirjoittamaan tietokoneella, koska kädet eivät tottele. Jokainen fyysinen toiminto estyy tai ainakin hidastuu niin, että olen ihan toimintakyvytön. Yleensä tässä vaiheessa on jo alkanut jyskyttävä, takaraivoa repivä päänsärky. Samana päivänä kohtauksen kanssa on ajatuksissakin katkoja siten, että en pysty vastaamaan, jos minulta kysytään jotain asiaa. Kyvyttömyys riippuu kylläkin siitä, miten monimutkaista asiaa kysytään. Usein vielä 2. ja 3. päivänäkin saattaa olla ajatuksissa ja toiminnoissa olla häiriöitä (esim. juuri kuvaamassasi pukemisessa unohdun kesken kaiken toimettomaksi). Migreenikohtaukset ovat kyllä kaikilla tuntemillani ihmisillä hieman erilaisia, joten kyllä tuo kuvaamasi vahvasti siltä vaikuttaa.

Vierailija
2/6 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin vaikuttaa puheeseen, niin etten itse huomaa mutta muut huomaa. Asiat voi myös tuntua oudoilta ja kummallisilta. Kuulostaa migreeniltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sekavuus tulee vasta auran (sahalaitakuvion jälkeen). Kädet esim. eivät toimi aivojen käskyn mukaan (sinulla: et osannut pukea). En esim. pysty kirjoittamaan tietokoneella, koska kädet eivät tottele. Jokainen fyysinen toiminto estyy tai ainakin hidastuu niin, että olen ihan toimintakyvytön. Yleensä tässä vaiheessa on jo alkanut jyskyttävä, takaraivoa repivä päänsärky. Samana päivänä kohtauksen kanssa on ajatuksissakin katkoja siten, että en pysty vastaamaan, jos minulta kysytään jotain asiaa. Kyvyttömyys riippuu kylläkin siitä, miten monimutkaista asiaa kysytään. Usein vielä 2. ja 3. päivänäkin saattaa olla ajatuksissa ja toiminnoissa olla häiriöitä (esim. juuri kuvaamassasi pukemisessa unohdun kesken kaiken toimettomaksi). Migreenikohtaukset ovat kyllä kaikilla tuntemillani ihmisillä hieman erilaisia, joten kyllä tuo kuvaamasi vahvasti siltä vaikuttaa.

Kiitos vastauksesta.

Vierailija
4/6 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunsin, että jotain on vialla

Enkä edes tajunnut kuin vasta jälkeenpäin, että siinä oli jotain omituista, etten osannut pukea.

Ongelmia sinulla on ainakin loogisuudessa.

Vierailija
5/6 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä edes tajunnut kuin vasta jälkeenpäin, että siinä oli jotain omituista, etten osannut pukea.

Niin, tajusin vasta jälkeenpäin, että kyseessä oli jonkinlainen sekavuuskohtaus. Tuolloin tuntui vain, että tässä on jotain omituista, mutten tajunnut, että on omituista, ettei osaa pukea.

Vierailija
6/6 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ilkeä! Huomaa, ettei sinulla itselläsi ole ollut migreenikohtausta, joka ei todellakaan ole hauskaa. Kovan kivun lisäksi se vie ihmisen aivan vetämättömäksi jopa kolmeksi päiväksi. Itse kuulun näihin, jotka saa kohtauksen rankimman kautta. Mielenkiintoista oli katsoa joskus televisiosta ohjelma, jossa kuvauttiin migreenikohtaus vaihe vaiheelta. Siinä oli nähtävissä se, kuinka aivoista ikäänkuin "katkeaa piuha", jolla on yhteys eri toimintoihin. Rankan kivun ja näköhäiriönkin ymmärtää paremmin, kun näkee sen etenevänä toimintakaaviona.