Huomioitteko työpaikan kahvipöytätarjoilussa erikoisruokavaliot ja miten?
Meillä on tapana tuoda pullaa, kakkua tms jos on merkkipäivät. Nykyään meillä on laktoosi-intolerantikoita, keliaakikko ja vegaani. Pitääkö nuo kaikki huomioida? Huomioisitko itse vai tarjoaisitko main stream-pullat? Vai onko jotain valmistuotetta joka kävisi noille kaikille?
Kommentit (31)
Minä olen juuri vegaani, joskus joku läheisempi työkaveri on tuonut minulle erikseen vaikka lakuja, mutta ymmärrän ettei kaikkia voi huomioida.
Vegaaneille voi tarjota esim. vadillisen paskaa
"Aika harva on noin tarkka. Tiedän, että sellaisia on, joiden pitää olla, mutta esim. yksikään keliaakikko, jonka itse tunnen, ei joudu olemaan."
- Samaa mieltä. Itse kyllä tiedän, että keliakiani on taatusti hankaloittanut sosiaalista kanssa käymistäni yleisemmin, kun jostain syystä joillekin on piirtynyt mielikuva että me keliaakikot menemme joka paikkaan vain kaksi asiaa mielessämme. Ensimmäinen on tietysti se, että osallistumme kaikkiin tapahtumiin ja tilanteisiin vain voidaksemme syödä. Ja toinen on se, että meillä kaikilla on tietysti pakottava tarve ja ehdotonta kertoa kaikille -mieluummin suureen ääneen- että olemme keliaakikoita, mikä tarkoittaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen juurikin keliaakikko ja usein tyydyn vain siihen kahviin, mutta iloinen jos joku muistaa ja huomaa. Mutta ehkä siksi, että olen itse näin "rajoittunut" niin yritän ottaa huomioon muutkin. Ja toisekseen ei se oma huki muistaa ja huomioida muut työpaikalla tarjoamalla kahvit lisukkeineen kovin usein omalle kohdalle osu. - Tällaisia erityispäiviä on vuodessa aika harvassa,
Monikaan keliaakikko ei halua toisten itseleipomuksia, koska läheskään kaikki eivät ymmärrä miten tarkkana pitää olla, ettei kontaminaatiota synny. Kaupan valmiit yksittäispakatut tuotteet on turvallisia, mutta kalliita.
Aika harva on noin tarkka. Tiedän, että sellaisia on, joiden pitää olla, mutta esim. yksikään keliaakikko, jonka itse tunnen, ei joudu olemaan.
Ei. Kaikkien keliaakikkojen pitää olla tarkkoja. Se on sitten eri juttu, jos joku omaa tyhmyyttään tai välinpitämättömyyttään laiminlyö terveytensä.
Ostan laktoositonta, koska niitä on yleisesti saatavilla ja itsellekin se sopii. Muutama on sellainen, joilla on erikoisruokavalio (en tiedä mitä lopulta voivat syödä ilman kaasuttelua)...he eivät ole usein edes paikalla, joten en noteeraa.
En ole kummoinen leipuri, mutta jos jotain leivon, teen sen laktoosittomana, vaikka kenelläkään perheestämme ei ole laktoosi-intoleranssia.
Työpaikalla on yksi kollega, jolla on Chronin tauti ja hän on kokenut gluteenittoman ruokavalion itselleen parhaaksi, joten hänelle ostan yleensä jonkun pienen jutun erikseen.
Vegaaneja en tiedä olevan enkä huomioi erikseen. Jos tietäisin jonkun olevan vegaani niin ehkä hänelle sitten jotain ostaisin erikseen valmiina, korppuja tai muuta mitä he nyt voivat syödä, en tiedä. tai sitten vaan "unohtaisin".
Olen keliaakikko ja sanon aina, ettei minulle tarvitse tuoda mitään, pelkkä kahvi riittää. Syön sitten jos tarjoilu sattuu olemaan gluteenitonta, kuten viimeksi kun yksi toi vaniljajäätelöä ja mansikoita.
vegaanituotteet.net on hyvä apu vegaanin huomioimiseen, kaupasta löytyy yllättävän paljon herkkuja joita ei edes mieltäisi vegaaniseksi, esim. marianne-karkit ja osa ballerina-kekseistä. tietysti vegaaninen + gluteeniton voi ollakin jo hankalampi sovittaa yhteen, laktoosiongelmaisellehan nämä käyvät
En vie pullaa, vaikka sitä vaaditaan minulta. Olen keliaakikko ja minua ei huomioida koskaan työpaikalla. Kumma kyllä, kuitenkin sitä pullaa minun pitäisi viedä kaikille omina synttäreinäni yms. viimeksi sanoinkin, että heti lähden leipomaan muille, jos kerrankin saisin edes hedelmän tai pähkinöitä, kun muille tuodaan kakkuja yms.
Eipä ole vielä tullut.
http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-suklaa-riisipala-225g-glut…