erilaiset iltavaatimukset isälle/äidille?
Meillä kuopus (1v4kk) nukahtaa ihan eri lailla isälle ja äidille: isä kun on nukuttamassa/rauhoittelemassa yöllä, riittää pari sanaa ja tyttö jää sänkyyn vaikkapa valveille itsekseen. Mutta äidin ei anna poistua huoneesta, vaatisi jopa käden pyllyn päälle tms. nukahtamisaan varten.
Minua äitinä tämä rasittaa/ärsyttää kovasti - yleensä mies nykyään hoitaakin nämä hommat. Mutta mikä lienee syynä tähän, sitä ihmettelen ja miten pääsisen eroon tästä ' äitiriippuvuudesta' .
Tämä ärsyttää minua varmaan siksikin että esikko 4v. on aina ollut alusta asti hoidossamme näissä suhteissa ihan tasan saman verran eli on hyväksynyt molemmat ja vaatinut molemmilta ihan saman kohtelun.
Itse näen tähän kuopuksen reaktioon syynä imetyksen - esikkolle onnistui rintaruokintaa vain 4kk ja kuopus sai sitä 10kk, mutta hän sitten olikin tissitakiainen kaikissa suhteissa... Taisin antaa kuopukselle liikaa periksi siinä asiassa tai tulkitsin kaiken itkun tissitarpeeksi (että olisi se maito paremmin riittänyt annoin tissiä joka itkuun tietty). Kuopus ei suostunut isän iltahommiin tissiaikana ollenkaan.
Meidän esikoinen, 1 v., on hiukan samanlainen. Isä pääsee yleensä helpommalla nukuttamisessa, mutta välillä ei kelpaa ollenkaan. Kun minä nukutan, saan hypätä moneen kertaan sylittämään, jos yritän siirtää pojan pinnasänkyyn ennen kuin on ihan nukahtamispisteessä.
Tämä on meillä uusi juttu, joku aika sitten nukahti kiltisti itsekseen (imetetty 6-kk asti). Poika on nyt muutenkin kovasti äidissä kiinni ja nostaa isällekin metelin, jos hän jää hoitajaksi, kun käyn asioilla. Olen ajatellut, että äiti tuo pojalle jotain suurta turvaa ja hän haluaa ehdottomasti varmistaa sen viimeiseen valveillaolosekuntiin asti.
Raskastahan tämä on. Mutta koetan ajatella niin, että se on pojalle tosi tärkeätä ja koetan keskittyä nauttimaan sylissäpidosta. Sekin aika vielä tulee, kun ei enää syliin tule - sitten joskus. Aina tämä ei onnistu, mutta se on jotenkin helpottanut monesti.
Mupsi