Kauppojen aukiolovapautus "tulee tuhansia työpaikkoja"!! Öö, mites tässä nyt näin kävi...
Anttila konkkaan, Siwat loppuu, kioskit kiinni, SaletAlepatK-marketit vain juoksukaljaheppujen rellestämiskenttää ym ym
Seitsemän kuukautta "tuhansien työpaikkojen" vöyhötyksestä onkin kääntynyt päälaelleen, yllätyitkö? Mä en.
Kommentit (58)
No kaikkihan tämän tiesi. Paitsi hallitus....Seuraavaksi taas varmaan kasvatetaan kysyntää pienentämällä ihmisten tuloja :)
Miten Anttilan konkka liittyy aukioloaikoihin?????
Vöyhötä vaan keskenäs, ei kukaan ole koskaan edes kuvitellut aukioloaikojen vapauttamisen lisäävän työpaikkoja.
Kauppa tehostuu sen seurauksena, ettei meillä enää tarvita pelkästään pitkän aukiolon takia hengissä sinnitteleviä Siwoja. Tulevaisuudessa meillä on Suomessa 24h auki olevia Prismoja ja Citymarketeja, jolloin ei tarvita näitä ns. lähikauppoja enää ollenkaan, muualla paitsi syrjäseudulla.
Lisäisin vielä, että yksittäisen työntekijän työmäärä on varmasti kasvanut/myyjien määrä pienentynyt per työvuoro, koska jostainhan täytyy säästää, jotta saadaan lisääntyneet kulut kuitattua ja katteet pidettyä korkeina.
Veikkaan, että parhaiten tämän tilanteen osasivat ennustaa kaupan alalla olevat/olleet, joilla on edes jonkinlainen käsitys todellisesta tilanteesta eikä vain ruusunpunaisia unelmia.
Miten se yllättäis? Työaikojen uudelleen järjestelyllä näistä aukioloista on selvitty, puolituntia tuolta, puolituntia tonne. Eikä uusia palkata, kun ollaan muutaman euron takia auki yöhön asti ja kulut nousee, joten keskimääräinen tuntimyynti pienenee. Oho, ei kannata palkata lisää väkeä ja nykyisellekin kiukutellaan. Mut ei, ku nykyään ei vapaa-ajalla osata tehdä muuta ku hengailla kaupoilla ostamatta mitään, niin ollaan siellä nyt sitte isojen ihmisten leikkikenttänä auki.
No, onneksi on vielä se 24h palkaton työajan lisäys, se se vasta tuleekin uusia työpaikkoja synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Miten Anttilan konkka liittyy aukioloaikoihin?????
No kun rismassa voi hipelöidä sukkahousuja joka ilta kello 23.00 asti. Kun ei muuten ehdi ja Anttila meni kiinni kahta tuntia aikaisemmin. Sukkahousujen pakottava ostotarve kun iskee niin siinä on ovenkarmit vaan tiellä ja auto vaikka työnnetään sinne risman ilmaisparkkiin.
Vierailija kirjoitti:
No kaikkihan tämän tiesi. Paitsi hallitus....Seuraavaksi taas varmaan kasvatetaan kysyntää pienentämällä ihmisten tuloja :)
Suomessa kokeiltiin 80-luvun lopulla ostovoiman lisäämistä, kun Jaakko ja Mika tuuppasivat markkinoille muutaman sata miljardia markkaa.
Ei toiminut silloin, eikä toimi nyt.
Kärsi loinen.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa tehostuu sen seurauksena, ettei meillä enää tarvita pelkästään pitkän aukiolon takia hengissä sinnitteleviä Siwoja. Tulevaisuudessa meillä on Suomessa 24h auki olevia Prismoja ja Citymarketeja, jolloin ei tarvita näitä ns. lähikauppoja enää ollenkaan, muualla paitsi syrjäseudulla.
Tai lähikaupat aivan ydinkeskustassa.
Vierailija kirjoitti:
pikkukaupat suljetaan, siinä meni ne tuhannet työpaikat, kun ihmiset äänestävät jaloillaan ja menevät niihin isoihin marketteihin kun oikeen klo 23 asti voi siellä rismassakin hengailla.
asiakkaitten vikahan se on.
Minä en muuten ihan periaatesyistä käy koskaan kaupassa näihin aikoihin.
Mun mielestä 24/7-yhteiskunta (jota meillekin niin hingutaan) on aivan järkyttävä, syrjäyttävä malli, ja maksaa yhteiskunnalle hunajaa. Se estää yksinhuoltajia työllistymästä, rikkoo perheet, syöksee kunnat vararikkoon...Yksi kuukausi/yksi lapsi tavallisessa päiväkodissa maksaa kunnalle noin 1000 e. Vuoropäiväkodissa hinta on moninkertainen, eikä se pienipalkkainen siwan kassa siitä maksa itse kuin joitain prosentteja. Eli kun se kassa on töissä la-su yönä klo 23, tienaa kauppias ja kassa sillä ehkä pari kymppiä ja kunta menettää satasia. Kuulostaako järkevältä?
Anttila on ollut täysin mielenkiinnoton kauppa vuosia ja vielä ns uudistukset ja paska markkinointi päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai lähikaupat aivan ydinkeskustassa.
Tai sellaisessa lähiössä, jossa ihmiset kipaisevat illalla makeanhimoon K-kaupasta jotain, kun se on lähin kävelymatkan päässä (mahdollisesti oman kerrostalon alakerrassa) oleva kauppa. Nämä pärjäävät. Mutta kuka hullu menisikään enää illalla Siwaan, jos vieressä on huomattavasti halvempi Prisma.
No onko oikeistolaistuminen ikinä tuonut mitään hyvää? 90-luvulta lähtien menty oikeistolaisempaan suuntaan ja Suomi on vuosi vuodelta pahemmin suossa kuin koskaan. Oikeistolainen talouspolitiikka perustuu lapselliseen ja mustavalkoiseen ajatteluun että valtio toimisi kuten yritys, mutta näin ei ole. Oikeistolainen talouspolitikka luulee etä talous on joku yksinkertainen plus-miinuslasku, eikä ota huomioon päätösten välillisiä vaikutuksia.
Pikkukaupoissa on illat se yksi myyjä ja ehkä vartija. Asiakkaita käy 20-30 kahden viimeisen tunnin aikana. Ostoksina pilseneriä ja sipsipussi miinus pullonpalautus, 50e juoksukaljoja lähtee joka ilta, uhkailua, oksentamista, irtotuotteiden syömistä ja vittuilua. Kyllä näillä Suomi nousee!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pikkukaupat suljetaan, siinä meni ne tuhannet työpaikat, kun ihmiset äänestävät jaloillaan ja menevät niihin isoihin marketteihin kun oikeen klo 23 asti voi siellä rismassakin hengailla.
Mun mielestä 24/7-yhteiskunta (jota meillekin niin hingutaan) on aivan järkyttävä, syrjäyttävä malli, ja maksaa yhteiskunnalle hunajaa. Se estää yksinhuoltajia työllistymästä, rikkoo perheet, syöksee kunnat vararikkoon...Yksi kuukausi/yksi lapsi tavallisessa päiväkodissa maksaa kunnalle noin 1000 e. Vuoropäiväkodissa hinta on moninkertainen, eikä se pienipalkkainen siwan kassa siitä maksa itse kuin joitain prosentteja. Eli kun se kassa on töissä la-su yönä klo 23, tienaa kauppias ja kassa sillä ehkä pari kymppiä ja kunta menettää satasia. Kuulostaako järkevältä?
Musta on typerää liioittelua aina kauhistella 24/7-yhteiskuntaa, jota lähelläkään ei tosiasiassa olla. Jossain Helsingissä taitaa olla muutama kauppa ympäri vuorokauden auki.
Kauppa täynnä kamaa josta piti antaa alennuksen alennuksen alennuksia. Eip ihme että käteiset loppui
Myös alkon monopolin karsiminen on PELKÄSTÄÄN tulonsiirto s ja k-kartelleille. Suomessa on epäterve rakenne ja politiikka ruokakaupoissa. Monella muullakin alalla on kartellit jotka määrää kuin mafia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on typerää liioittelua aina kauhistella 24/7-yhteiskuntaa, jota lähelläkään ei tosiasiassa olla. Jossain Helsingissä taitaa olla muutama kauppa ympäri vuorokauden auki.
Ja hyvä, ettei olla. Moni kuitenkin jatkuvasti haaveilee lisien poistosta ja aukioloaikojen laajentamisesta edelleen jne. Minä haluan kuitenkin omalta osaltani välttää tukemasta tällaista.
Toi on muuten ihme argumentti, aina joka asiassa että kun vielä ei ole paskat housussa niin ei saisi yhtään huolehtia. Miksi??