Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten uskallan varata lääkäriajan?

Vierailija
20.07.2016 |

Pääni on hajoamispisteessä ja tunnen, että minun olisi pakko päästä keskustelemaan jonkun kanssa. En saa mitään aikaiseksi, kaikki jää puolitiehen ja ajattelen itsemurhaa päivittäin. En kuitenkaan tee sitä, se on ikäänkuin haave, jota ajattelen vain pitääkseni itselläni mahdollisuuden että kaikki tämä paska loppuu. Sitten iskee ahdistus kun ymmärrän, ettei minulla ole käytettävissä sitäkään mahdollisuutta.

En vain uskalla hakea apua. En ole käynyt lääkärillä lähes 10 vuoteen, koska minun on jotenkin vaikea sinne mennä. Pelkään, että en pysty puhua siellä ongelmistani ja lääkäri ajattelee, että tuhlaan vain hänen aikaansa. En uskalla varata aikaa, kun en tiedä mitä sinne sanoisin. Mitä tapahtuu, kun soittaa terkkariin? Pitääkö jo aikaa varatessa kertoa, miksi haluaa lääkärille? Mitä minä sanon sinne?

Minä elän muuten normaalia elämää, kulissi sellaista kylläkin. Minun on vaikea näyttää ulospäin, että voin todella huonosti.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat ja sanot, että sinulla on itsetuhoisia haaveita ja aloitekyky on mennyt niin huonoksi, ette selviä enää arkiaskareista. Lääkäri todennäköisesti lähettää sinut edelleen psyk. puolelle keskustelemaan.

Kaupungista riippuen voit itse asiassa soittaa jopa suoraan psykiatrian päivystykseen ja saada ajan muutaman päivän sisälle. Hae vain apua, ei sinua naureta ulos.

Vierailija
2/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat ja varaat ajan, koska haluat puhua ammattiauttajan kanssa elämästäsi.

Kirjoita etukäteen paperille mietteesi ja anna paperi lääkärille luettavaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty soittaa. En pysty mitenkään sanoa itsetuhoisista ajatuksista vieraalle ( en kyllä tutuillekaan). Olen voinut huonosti yli 10 vuotta ja pitänyt kulisseja pystyssä, nyt kaikki hajoaa eikä kulissielämä enää onnistu.

Vaikka tiedän, että tuhoan elämäni kun en hae apua, niin en vain pysty. Minä en käy lääkärissä muistakaan vaivoista ikinä. Minun on vaikea näyttää ulospäin, että en ole terve. En pidä sairaslomia enkä ole ikinä töistä pois. Ap

Vierailija
4/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet päättänyt olla soittamatta, niin ei kai siitä sitten enempää.

Istu kotisi raunioilla, koska ylpeys esti tekemästä yhden puhelun.

Vierailija
5/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse ylpeydestä vaan siitä että minun on vaikea myöntää, että en kestäkään elämää. Meillä on ollut parisuhteessa vakavia ongelmia aina, mies on pettänyt kymmeniä kertoja ja lopulta turruin siihen. Viimeiset kaksi vuotta olen elänyt itselleni vahingollista elämää, olen harrastanut irtosuhteita 15 kertaa. En saa niistä mitään, enkä halua elää tällaista elämää. En vain osaa lopettaa.

Miehellä on myös alkoholiongelma, itse käytän alkoholia harvoin. Ap

Vierailija
6/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita vain ja varaa aika. Terveydenhuoltohenkilökunta on nähnyt ja kuullut kaikenlaista, eikä psyykkistä sairautta kannata hävetä; se ei tee sinusta mitenkään muita huonompaa ihmistä.

On parempi päästä rauhassa keskustelemaan asioista jonkun kanssa ja saada apua, kuin sinnitellä niin kauan, että lopulta romahtaa esim. keskellä liikenneruuhkaa.

Tämä ei ole ihan suoraan verrannollista tilanteeseesi, mutta kun ensimmäistä kertaa pääsin ripittäytymään papille, koin suurta helpotusta, ja opin tarkastelemaan ja korjaamaan omaa käytöstäni. Älä sinäkään jää yksin murehtimaan :).

Vierailija
7/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa omastakin mielestäni naurettavalta, kun olen jo nelikymppinen, mutta minua hirvittää ajatus, että joudun mennä tilanteeseen joka ei ole minulle tuttu. En tiedä, miten tk:ssa "käyttäydytään", en tiedä minne siellä pitää mennä, mitä sanoa, missä odottaa jne. Vaikka saisin varattua ajan, niin en uskalla mennä sinne.

Työskentelen kouluttajana eli sinänsä en pelkää tavata ihmisiä tms. Jostain syystä vain pelkään mennä terveyskeskukseen, kun en tiedä miten siellä pitää toimia. Ap

Vierailija
8/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita paperille mitä sinun pitää sanoa. Että tarvitset lääkäriajan. Meidän kaupungissa ajanvarauksessa aina kysytään, että mitä varten (kai hoidontarpeen arviointia varten, mutta minusta se on kiusallista). Varaudu siis siihen, että saattavat kysyä miksi tarvitset ajan. Sitten sanot pokkana, että olet jo kauan ollut masentunut/ahdistunut, tilanne on pahentunut ja tarvitset pikaista apua. Enempää ei tarvitse kertoa. Jos ajanvaraus kyselee lisää, sanot, ettet halua puhelimessa selittää enempää, että kerrot lääkärille.

Sitten menet hyvissä ajoin ennen varattua aikaa paikalle. Ilmoittaudut tiskille, siinä ei tarvitse sanoa muuta kuin että sulla on aika varattuna ja nimesi. Hoitaja opastaa oikealle ovelle. Menet oven lähelle odottamaan. Lääkäri kutsuu nimeltä huoneeseen.

Voit myös soittaa Mielenterveysseuran auttavaan puhelimeen ja kertoa tilanteestasi.

Tsemppiä! Olen itse ollut vähän vastaavassa tilanteessa ja tiedän, että ensimmäisen askeleen ottaminen on vaikeinta. Sitten se helpottaa jo paljon.

Vierailija
9/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ovesta sisään vähän ennen kuin varattu aikasi on. Kävelet vastaanottotiskille ja sanot virkailijalle, että sinulla on aika lääkärille NN klo XX. Hän neuvoo oikealle käytävälle jne. Menet odottelemaan vastaanottohuoneen lähettyville. Lääkäri tai hoitaja pyytää sinut sisään, kun aikasi on, joskus voi joutua odottelemaan hieman yliajalle. Kerrot lääkärille tai hoitajalle omin sanoin, mitä tuntemuksia ja ajatuksia sinulla on. Hän kyselee harkintansa mukaan tarkentavia kysymyksiä, ja tekee vastaustesi pohjalta hoitosuunnitelman tai ohjaa jatkohoitoon. Mitään erityistä käyttäytymismallia sinulta ei odoteta.

Vierailija
10/10 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinun helpompi mennä työterveyshuollon kautta lääkärille tai sitten yksityiselle lääkäriasemalle? Itselläni oli samanlaisia ongelmia viime talvena. Soitin yksityisen lääkäriaseman ajanvaraukseen ja pyysin aikaa yleislääkärille. Mitään syytä ei kysytty, vain että onko toivetta lääkäristä. Sitten sovittiin minulle sopiva aika. Nuo sinun (ja minunkin) ongelmat on lääkäreille ihan tuttua juttua ja tärkeää onkin että haet nyt apua itsellesi vaikka se tuntuukin todella vaikealta.