Kauhea riita koirasta puolison kanssa
Olemme lapsiperhe, jossa in 8 kuukautta vanha kultainennoutajan pentukoira. Lapset ja mies haluaisivat lähteä päiväksi huvipuistoon ja koira joutuisi olemaan kotona yksin kello 11-19 välisen ajan. Koira on sisäsiisti ja pidättää öisin 10-11 tuntia.
Minä en suostu lähtemään, koska pelkään koiran olevan liian yksinäinen. Mies taas on sitä mieltä, että pilaan perhe-elämäämme tällaisella.
Tätä ei siis ole koskaan kokeiltu ja miehestä koira selviäisi yhden päivän vähemmällä huomiolla. Olenko mielestänne väärässä vai oikeassa?
Kommentit (59)
Voi hitto oot vähän kuin mun anoppi. Sillä oli isolle, rauhalliselle aikuiselle koirallekin palkattuna joku paijaaja ettei tarvi jättää yksin yli viideksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin koira on tottunut pennusta asti olemaan yksin 8 tuntia. Pakkohan se on, jotta voi töissä käydä. Koiralle sinäänsä on sama oletteko poissa 5 vai 10 tuntia. Ei koira ymmärrä aikaa samalla tavalla kuin ihmiset.
Kyllä ainakin meillä riittää se, että vie aamulla ulos ja illalla kun tulee kotiin. 12 tuntia hyvin pärjää itsekseen. Pääosin koira nukkuu sohvalla kun on yksikseen. Jos hätä tulee niin sitten tekee lattialle ja aiivotaan kun tullaan takaisin. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että koiraa tulee pitää säännöllisesti yli työpäivän mittaa itsekseen...
Ei ymmärrä!!Ja koira pitää olla...iiiihan välttämättä!
Vierailija kirjoitti:
Ihan sillä ettei ole tuhottu mitään kun tullaam takaisin..se joka meinaa häiritä naapureita..joo ja ei ole meilläkään yksin koskaan kun on aina joku kotona.
Tilat kannattaa rajata niin, että suuremmat tuhot on vätettävissä. Eikä se koiran haukkuminen rikos ole.
Tuohon on useampi ratkaisu, vaikka näetkin tuon varmaan riidan takia aika mustavalkoisena.
- Hoitaja: viekää koira päiväksi luotettavalle henkilölle hoitoon
- Hoitaja: luotettava henkilö voi käydä ruokkimassa ja lenkittämässä koiraa kerran tai pari
- Hoitaja: koirahotelli tai jonkun yhdistyksen kautta palkattu hoitaja
- Käy itse katsomassa hauvaa jossain vaiheessa, ellei ajomatka ole liian pitkä
- Lyhennä koiran yksinoloa parilla tunnilla lähtemällä huvipuistosta aikaisemmin tai tulemalla vähän myöhemmin kuin muu perhe
- Selvitä, saako koiran ottaa mukaan huvipuistoon
Mies on nyt johtoasemassa...Tsempatkaa rouvat! Ette kai anna mies näkökulman voittaa?
Ruotsissa koiraa ei saa jättää kuin 6 h yksin! Miksi otatte koiria jos olette 12 h poissa?!
Särkänniemeen saa ottaa mukaan. Mut onko siinä mitään järkeä? Ei pääse sisätiloihin ja ei kai sinne ole tarkoitus mennä koiraa paapomaan?
Kyllä koira voi tuon ajan olla yksinkin. Olisihan se aika mahdotonta työssäkäyvän pitää koiraa, jos ei koira pärjää kahdeksaa tuntia yksinään. Toki paras vaihtoehto olisi, jos joku pääsisi ulkoiluttamaan koiraa kesken päivän. Olisiko teillä ketään tuttua, joka voisi käydä koiran ulkoiluttamassa? Yhtä lomapäivää ei tuollaisen takia kannata kuitenkaan jättää välistä. Koiralle mieluisaa pureskeltavaa, luita jne.. sekä rajattu alue, esim. eteinen ( jos kyllin suuri ) vettä kuppiin niin päivä menee ihan sutjakasti. Ja tosiaan 4H kerhoilla on dogsittereitä, sieltä kannattaa myös kysellä ulkoiluttajaa.
Kuulostat aika oudolta. Onko sulla joku sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin koira on tottunut pennusta asti olemaan yksin 8 tuntia. Pakkohan se on, jotta voi töissä käydä. Koiralle sinäänsä on sama oletteko poissa 5 vai 10 tuntia. Ei koira ymmärrä aikaa samalla tavalla kuin ihmiset.
Kyllä ainakin meillä riittää se, että vie aamulla ulos ja illalla kun tulee kotiin. 12 tuntia hyvin pärjää itsekseen. Pääosin koira nukkuu sohvalla kun on yksikseen. Jos hätä tulee niin sitten tekee lattialle ja aiivotaan kun tullaan takaisin. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että koiraa tulee pitää säännöllisesti yli työpäivän mittaa itsekseen...
No tuossa mennään kyllä ihan eläinsuojelumääräyksen rajamailla. Koiraa ei todellakaan voi pitää jatkuvasti 10-12 tuntia yksinään. Eikä mikään aamu ja iltalenkki riitä mitenkään, ellei sitten kyseessä ole esim. reipas metsälenkki vähintään tunnin kestävä jossa koira voi vapaana juosta ja liikkua. Jos nuo aamu ja iltalenkit rajoittuvat vartin-puolen tunnin remmilenkille korttelin ympäri, niin ei täytä liikunnan tarvetta laisinkaan. Lisäksi koira on aktiivinen eläin, joka tarvitsee sen lenkin lisäksi muutakin tekemistä ja yhdessäoloa.
Samoin jos koira tekee tarpeensa sisälle, kertoo se siitä, että ulkoilutus on riittämätöntä ( ellei koira ole ripulilla tms. ) Noilla kriteereillä en yllä mainitulle henkilölle suosittelisi koiraa laisinkaan. Kissa ehkä, ne ovat paljon itsenäisempiä ja osaavat käydä sisällä hiekkalaatikolla, eivätkä kaipaa remmilenkkeilyä ;)
Minun kaverillani on mäyräkoira (4v), joka ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut koskaan yksin kotonaan :D kaveri on ollut työttömänä (lähinnä omasta halustaan) joten siksi tämä on ollut mahdollista. Jos käy jossain (kaupassa/baarissa/kavereilla) niin vie koiran vanhemmilleen hoitoon, muuten ei voi kotoa lähteä. Itse olen yrittänyt puhua, että pakkohan koiran on opetella olemaan yksin, mutta kaveri ei raaski jättää koiraa yksin. Mielenkiinnolla odotan syksyä, kun kaveri aloittaa opiskelut ja koira ei ole saanut opetella olemaan yksin :D Ei nyt periaatteessa liittynyt itse aiheeseen, mutta älä nyt ainakaaniin samanlaiseksi paapojaksi ala :D
Mä olen samaa mieltä ap:n kanssa - oman koiran (11kk) olen ottanut sillä ajatuksella, että tarjoan sille mahdollisimman hyvän elämän. Se tarkoittaa myös sitä, että pyrin minimoimaan koiran yksinolon. Se ei tarkoita etteikö koira olisi koskaan yksin - enimmillään on ollut 6h, pärjäsi ihan hyvin. Jos todellisuus olisi kuitenkin, että jatkuvasti joutuisi olemaan 8+ tuntia yksin kotona, en olisi ottanut koiraa.
Ei koira ole mikään lelu jonka voi jättää vain kotiin märehtimään silloin kun sattuu huvittamaan. Se kaipaa virikkeitä ja seuraa. Tämän takia vien koirani usein hoitoon sukulaiseni luokse silloinkin kun ei tarvitsisi, eli yksinoloa olisi esim. 3-4h tiedossa (huom. tämä hoitaja nauttii koiran seurasta suunnattomasti ja hoitaa sitä erittäin mielellään). Eikö teilläkin olisi joku kaveri, joka voisi koirasta huolehtia tuon ajan? Jos niikseen tulee, niin koira tietysti pärjää kyllä, mutten itsekään tykkää olla pitkiä aikoja poissa miettien, mitähän koira nyt tuhoaa tai onko sillä kaikki ok yksin.
N25N kirjoitti:
Liian pitkä aika yksin. 8h on mielestäni ehdoton maksimi. Viekää koira hoitoon jollekin?
Kuin mont tuntii sun mielestä on välillä 11-19?
Vierailija kirjoitti:
N25N kirjoitti:
Liian pitkä aika yksin. 8h on mielestäni ehdoton maksimi. Viekää koira hoitoon jollekin?
Paljos tuosta sun mielestä tulee tunteja?
Oletin että puistossa ollaan tuo aika? :D Muutenkaan vaikka aika olisikin oven sulkemisesta oven avaamiseen niin aina saattaa mennä pidempään. Lasten kanssa ei ole aina niin mutkatonta.
Tämän keskustelun perusteella listasin AV-mammojen plussat ja miinukset:
+ taitavia syyllistämään
+ aina kotona koiransa kanssa
- matematiikka ei ihan vahvinta alaa
Vierailija kirjoitti:
N25N kirjoitti:
Eli kukaan työssäkäyvä ei voi ottaa koiraa. Työpäivähän on sen 8 tuntia ja siihen matkat päälle.
Ei, ellei tee lyhennettyjä työpäiviä(teen itse näin, muutenkin kuin koirani takia) tai työajat on niin, että jompikumpi käy ilta/yö töissä. Tietty jos on lapsia niin nekin voi lenkittää koulusta tultuaan. Toi Ruotsin 6h yksin on hyvä ehdotus.
Miksi nykyään kaikki perustellaan #mutkunmähaluuuun?? Jos ei pysty olemaan koiran kanssa niin miksi se pitää hankkia?
N25N kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25N kirjoitti:
Eli kukaan työssäkäyvä ei voi ottaa koiraa. Työpäivähän on sen 8 tuntia ja siihen matkat päälle.
Ei, ellei tee lyhennettyjä työpäiviä(teen itse näin, muutenkin kuin koirani takia) tai työajat on niin, että jompikumpi käy ilta/yö töissä. Tietty jos on lapsia niin nekin voi lenkittää koulusta tultuaan. Toi Ruotsin 6h yksin on hyvä ehdotus.
Miksi nykyään kaikki perustellaan #mutkunmähaluuuun?? Jos ei pysty olemaan koiran kanssa niin miksi se pitää hankkia?
Tuo sun juttusi on just sitä mutkunmähaluuta. Voihan tuottavuusloikka, jos kaikki koiranomistajat siirtyisevät 6 tunnin työpäiviin. Eihän sinne töihin jäisi kuin pienten lasten vanhemmat enää.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella listasin AV-mammojen plussat ja miinukset:
+ taitavia syyllistämään
+ aina kotona koiransa kanssa
- matematiikka ei ihan vahvinta alaa
- #mutkunmähaluuun
Vierailija kirjoitti:
N25N kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25N kirjoitti:
Tuo sun juttusi on just sitä mutkunmähaluuta. Voihan tuottavuusloikka, jos kaikki koiranomistajat siirtyisevät 6 tunnin työpäiviin. Eihän sinne töihin jäisi kuin pienten lasten vanhemmat enää.
Ja sekö ei, että joku kertoi tässä keskustelussa että koira on jokapäivä 10-12h yksin ja saa aamuisin ja iltaisin pissalenkin...? :''D Ja mitä se on muilta pois jos koiranomistaja tekee lyhyttä päivää? Onpahan Teppo-työnarkomaanille lisää tunteja?
Ihan sillä ettei ole tuhottu mitään kun tullaam takaisin..se joka meinaa häiritä naapureita..joo ja ei ole meilläkään yksin koskaan kun on aina joku kotona.