Tarja Halonen Fixit-puheista: "Suomi on EU:ssa ja aikoo olla"
Tarja Halonen Fixit-puheista: "Suomi on EU:ssa ja aikoo olla"
Tänään klo 20:32
Presidentti Tarja Halonen pitää Britannian uuden pääministerin Theresa Mayn valintaa hyvänä.
Tarja Halosen mielestä Fixitistä, Suomen EU-eron kansanäänestyksestä, ei kannattaisi spekuloida jatkuvasti.
Tarja Halosen mielestä Fixitistä, Suomen EU-eron kansanäänestyksestä, ei kannattaisi spekuloida jatkuvasti. JENNI GÄSTGIVAR
– Ensimmäinen huolenaihe on brittiystäviltäni ohi – he saivat uskottavan ja luotettavan pääministerin. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut, Halonen kommentoi.
Halonen tulkitsee Mayn sanoneen selkeästi, että ”Brexit on Brexit”.
– Hän aloittaa neuvottelut. Itse kullekin on opettavaista nähdä, millainen eroprosessi EU:sta on. Me kaikki haluaisimme tietää, mitä Brexitissä oikein tapahtuu.
Halosen mielestä Fixitistä, Suomen EU-eron kansanäänestyksestä, ei kannattaisi spekuloida jatkuvasti.
– Olen hallituksen enemmistön ja opposition kannalla siinä, että totta kai kaikesta voi keskustella. Mutta tasosta ja tavasta keskustella on välityttävä tieto, että Suomi on EU:ssa ja aikoo olla, Halonen linjaa.
– Meillä ei ole vakavaa liikettä pyrkiä Englannin tapaiseen koeäänestykseen. EU on meidän kannaltamme tuloksellisempi tapa säädellä globalisaatiota kuin siitä irrallaan oleminen.
Hän toteaa kuitenkin, että EU:hun kohdistuva kritiikki on otettava vakavasti.
Tarja Halonen Soinin kohupuheista: ”Enemmän valtaa, tiukempi vitja”
Jos Halonen olisi itse tällä hetkellä ulkoministeri, olisiko hän tehnyt Brexitin jälkeen matkan Britanniaan niin kuin nykyinen ulkoministeri Timo Soini (ps)?
– En tiedä, en ole ajatellut asiaa. Se riippuu aikaisemmista suhteista. Soinihan on käynyt paljon Englannissa aiemminkin – hän on Englanti-fani. Hänen vierailunsa ei minua yllättänyt.
Halonen ei juurikaan ota kantaa Soinin sanomisiin Brexitistä.
– Olen vain seurannut sivusta ja todennut ”aha”. Mutta en lähde arvostelemaan. Kai demokraattisessa, keskustelevassa maassa voi olla erilaisia puheenvuoroja, Halonen muotoilee.
– Voin kokemuksesta sanoa, että aina kun ihminen on ministeri tai eduskunnan valiokunnassa huomattavassa asemassa, siitä vedetään johtopäätöksiä, jos sanoo erilaisia kannanottoja kuin aikaisemmin, Halonen sanoo.
– Kun on enemmän valtaa, on myös tiukempi vitja. Silloin on vähemmän tilaa puhua niin sanotusti luovasti.
TIINA SAARI
tiina.saari@iltalehti.fi
Kommentit (11)
Minä en ole samaa mieltä tuon kukkahattu tädin kanssa
Tuolla mummulla on jo toinen jalka (onneksi) haudassa, joten sen puheet voi jättää omaan arvoonsa.
sehän nähään. tulevaisuus on meidän käsissä, ei jonkun vanhan rupinaaman.
En tykkää Halosesta kauheasti, mutta en nyt näe mitään kauhean dramaattista tuossa lausunnossa. Suomessa EU-jäsenyyden kannatus on kuitenkin huomattavasti korkeampi kuin briteissä, ja on noussut brexit-äänestyksen jälkimainingeissa.
Nyt on oikein hyvä aika seurata rauhassa miten eroprosessi toteutuu käytännössä ja mitä se tarkoittaa mm. brittien talouskehitykselle, sen jälkeen ollaan paljon viisaampia.
Suomi irti EU:sta.
Turkista tulee liian hallitseva Eu maa. Sanelee uskonnon ja Islamista tulee EU:n virallinen uskonto.
Eikö tuo s**tanan ämmänkuvatus ymmärrä että siksihän Suomessa nimenomaan keskustellaan Fixitistä koska Suomi ja suomalaiset ei aio olla EU:ssa.
Keskittykööt halonen kissansa hoitoon, yhtä tyhjän kanssa mitä se suustaan päästelee, sillä ei ole mitää arvoa.
Halosesta en tykkää yhtään mutta tässä hän on täysin oikeassa.
Ei tarvita Haloskan mielipidettä tähän, pressa on vaihtunu. Kertokaa se tällekin! Tietysti vähän kirpaisee, kun pressa ei hänen aikana olisi saanut sekaantua ulkopolitiikkaan. Nyt taas Niinistö istuu luontevasti tähän kuvioon. Joten Tarja horiskoon lämpimikseen, vanhan ajan airut.
Halonen keskittyköön setan asioihin ja pride-kulkueen järjestelyihin. Mihinkään muuhun ei sen aivottoman kapasiteetti riitä.
Hänelläkö on se viimeinen sana..? Ja mitä se hölöttää demokratiasta? Mikä demokratia? Jos olet eri mieltä, olet väärää mieltä. Piste.