Suomalaisnainen käytti puolitoista vuotta fluoritonta Aloe vera -hammastahnaa - hampaissa 10 reikää
Nyt 60-vuotias suomalaisnainen kertoo Iltalehdelle, että hän meni hammaslääkäriin rutiinikäynnille viime talvena. Hänellä oli lohjennut hampaasta pieni pala, ja hän ajatteli hampaiden olevan muuten erinomaisessa kunnossa.
- Lääkäri kysyi, miten sinulla voi olla 10 reikää, nainen kertoo järkytyksestä.
Hammaslääkäri kysyi naiselta, eikö hän ole käyttänyt fluoripitoista hammastahnaa. Nainen vastasi, että on. Kun hammaslääkäri kysyi, mistä hän oli sen ostanut, nainen oli vain hämmentyneenä vastannut tahnan olleen marketista. Kaikissa markettien hammastahnoissa pitää olla fluoria, joten lääkäri oli ihmeissään.
Ei fluoria
Nainen joutui pitkään hammashoitoon. Seuraavalla hammashoitokerralla hän otti hammastahnansa mukaan ja näytti sitä lääkärille.
- Lääkäri otti sen käteen ja sanoi, että tämä ei ole hammastahnaa. Tämä on täyttä humpuukia ja selittää suun huonon kunnon.
Nainen oli ostanut Forever Living -yrityksen Aloe vera -hammastahnaa ensimmäisen kerran puolitoista vuotta sitten ja käyttänyt sitä siitä asti päivittäin. Tahnassa ei ole hampaille erittäin tärkeää fluoria.
Yrityksen nettisivuilla "Forever bright toothgel" -tuotetta kutsutaan hammastahnaksi. Sen kerrotaan olevan tahna, joka "puhdistaa tehokkaasti ja hoitaa samalla ikeniä ja limakalvoja".
Purkissa ja nettisivuilla lukee, ettei tuote sisällä fluoria. Selityksessä ei kuitenkaan lue, ettei fluoriton hammastahna riitä suojaamaan hampaita.
- Olen edelleen järkyttynyt ja ihmeissäni siitä, miten hyväuskoinen olin. En arvannut lukea tuotetta.
Tampereen yliopistollisen sairaalan suu- ja leukasairauksien ylihammaslääkäri ja dosentti Kimmo Suomalainen sanoo fluorin olevan välttämätöntä hampaille.
- Hammasterveyden kannalta on vaikea perustella mitään muuta kuin fluorihammastahnaa, nimenomaan reikiintymisen ehkäisemisen kannalta, Suomalainen sanoo. Suomalainen sanoo, ettei fluoriton tahna ei pelkästään riitä hampaiden puhdistamisessa reikiintymisen ehkäisemiseksi. Ohessa käytettynä Aloe vera -hammastahnalla voi olla hyviä vaikutuksia: se voi esimerkiksi kosteuttaa limakalvoja.
Nainen oli pari vuotta sitten Forever Living -tuotteiden myynti-illassa. Hän kertoo illan olleen erittäin miellyttävä: koko huone oli sisustettu vihreillä lehdillä ja paikalla sai kasvohoitoja ja syötävää. Illan aikana myyjä esitteli ja myi tuotteita. Tahnaa markkinoitiin parempana, kuin markkinoiden muut hammastahnat. 130 gramman tuote maksaa 10 euroa.
- Sanottiin, ettei tule hammaskiveä, tulee raikas suu ja pysyy limakalvot puhtaana, koska tahna on luonnontuote. Sanottiin myös, että tuote säästää tulevaisuuden hammaslääkärilaskuissa.
- Tämä meni kuin häkä päähän.
Nainen sanoo, että tahna tosiaan tekee suun raikkaaksi ja miellyttäväksi, eikä hän siksikään osannut kyseenalaistaa sen tehoa. Lääkärikäynnit ovat tulleet naiselle kalliiksi. Laskuja tulee toisensa perään.
- Voit, arvata mitä maksaa 10 reiän paikkaus.
Kommentit (38)
Itselläni on kyseistä hammastahnaa. Voitin jostain arvonnasta. Kokeilin kerran ja totesin että aivan humpuukia.
Sitä paitsi pienenä vinkkinä et siel purkin takana lukee enkuks et käytä aterioiden jälkee oli vähän niinku purkkaa!
Äitini 79 v harjannut hampaansa aina 2 krt päivässä. Ei koskaan käyttänyt mitään hammastahnaa. Pelkkää vettä. Sai ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan reiän hampaaseen 75 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Äitini 79 v harjannut hampaansa aina 2 krt päivässä. Ei koskaan käyttänyt mitään hammastahnaa. Pelkkää vettä. Sai ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan reiän hampaaseen 75 vuotiaana.
Ainoaan hampaaseensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden terveyteen vaikuttaa kaikkein eniten se, mitä syö.
Hampaiden terveyteen vaikuttaa bakteerit, ravinto, ja että ylipäätään on hampaat. Jos ei ole bakteereja, ei tule reikiä. Jos bakteereilla ei ole ravintoa (eli sitä ruokaa jota hampaiden pinnoille jää) ei tule reikiä. Jos ei ole hampaita ollenkaan, ei tule reikiä. Jos hammas on likainen, se on likainen. Ihan sama onko siinä kaviaaria vai ranskalaisia.
Ei ole todellakaan sama, mitä se ruoka on.
Hii haa, taas yksi viherpiipertäjä sai mitä tilasi = kalliin hammaslekurilaskun! Lisää tällaista!
Meillä käytössä Oral-B, useammankin hampilekurin suosituksesta ainoa oikea.
Ihme propagandaa taas. Tuolla on hampuuseja jotka eivät pese hampaitaan juuri koskaan, mutta ei reikiä. Tässä tuli reilussa vuodessa 10 reikää.. ei tainnut johtua pelkästään hammastahnasta.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ihmisille tulee reikiä fluorihammastahnasta riippumatta? Onko vika silloinkin tahnassa?
No niinpä. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Käytä fluoritonta tahnaa > saa reikä > vika on tahnassa, ei missään muussa
Käytä fluoritahnaa > saa reikä > vika on kuun asennossa tai jossain missälie ihan sama ei tarvitse edes miettiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ihmisille tulee reikiä fluorihammastahnasta riippumatta? Onko vika silloinkin tahnassa?
No niinpä. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Käytä fluoritonta tahnaa > saa reikä > vika on tahnassa, ei missään muussa
Käytä fluoritahnaa > saa reikä > vika on kuun asennossa tai jossain missälie ihan sama ei tarvitse edes miettiä
Ehkä voisit kuitenkin miettiä sitä, miten peset hampaasi. Ei fluoritahnakaan auta, jos peset hampaasi väärin.
Jaa, en ole koskaan käyttänyt fluorihammastahnaa. Joskus olen kokeillut. Olen lähes viiskymppinen ja en ole tajunnut mitään haittaa olevan.
Fluori on oikeasti kova myrkky liikaa käytettynä, joten ihan heti en tuohon iltalehden juttuun voi täysin luottaa.
Jos fluoriton hammastahna olikin huonoa ei sen perusteella voi kaikkia fluorittomia tahnoja tuomita. Olisi kiva tietää joltain puolueettomalta taholta fluorin hyvistä ja huonoista puolista vähän lisää.
LUONNONTUOTE!! HAAAA.. siinä tapa kusettaa tyhmiä hippejä!
Jos on tarpeeksi hyvä syljeneritys, niin se suojaa hampaita ja pärjää ilman fluoria, kuten minä. Olen vuosikausia ollut käyttämättä fluoria, mut reikiä ei tule.
Tuohan on ihan tuubaa, ettei kaupassa saisi myydä fluorittomia hammastahnoja. Stockallakin näitä on myynnissä useita.
Minulla on hampaissa eroosiota mm. lääkkeiden vuoksi. Olen joskus muuten vain kokeillut fluorittomia hammastahnoja, ajatuksella että ei niitä ole ennenkään ihmiset käyttäneet ja ei voi olla luonnollista (jos on ollut kausi, että on halunnut käyttää "puhtaampia" ja "myrkyttömämpiä" tuotteita), mutta nopeasti alkoi tulla hampaisiin vihlontaa eli kiille kului. Sittemmin olen joutunut "paikkaamaan" ongelmaa paitsi fluorihammastahnalla myös ihan fluoritabletteja lisäksi imeskelemällä.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa monessa hammastahnassa näkee tuon EI FLUORIA merkinnän, siellä kun on ollut yliannostuksia eli sitä lisätty myös veteen.. hetkinen, lisätäänkö suomessaki
Muistaakseni ennen lisätään fluoridia.