Ostaja valittaa, että myin rihkamaa hopeana!
Myin siis kaulakorua tekstillä "hopeinen kaulakoru", jonka johdosta ostaja on luullut, että kaulakoru on aitoa hopeaa. Mitä hopean leimoja ei korussa ole ollut enkä ole hopeapitoisuuksia myöskään siis ilmoitukseen laittanut. Ostaja siis väittää minun nyt myyneen rihkamaa aitona hopeana, vaikka tarkoitukseni ei ole ollut mitenkään johdattaa harhaan. Olen kirjoittanut korun olleen "hopeinen" ja tarkoittanut sillä siis sitä, että kaulakoru on tosiaankin hopeanvärinen. Ostaja vaatii, että palautan rahat ja jos haluan kaulakorun takaisin, niin minun pitää maksaa myös postikulut takaisin lähetyksestä. Suoranaisesta vituttaa, vaikka enhän tässä lopulta jäisi miinukselle kuin kahdet postikulut. Olisiko minun siis pitänyt olla jotenkin tarkempi kuvauksessa ja painottaa, että ei ole aitoa hopeaa? Olenko siis mokannut, kun olen käyttänyt sanaa "hopeinen"? Eikös se voi kuvata myös ihan tuotteen väriä?
Kommentit (12)
Sä olet johtanut harhaan. Olisit laittanut ilmoitukseen hopeisen värinen tai väri:hopea, ei hopeinen kaulakoru.
Hopeinen koru, on hopeaa. Hopean värinen, on -yllätys, yllätys- hopean värinen. En itse olisi laittanut myynti-ilmoon noin.
Jos kaupataan hopeista korua, niin silloin korun tulee olla hopeaa, eikä hopean värinen, tai hopeoitu.
Jep. Hopeinen = hopeaa, hopeoitu = hopea kerros päällä, hopean värinen = rihkamaa
Ostaja on oikeassa, sinä olet väärässä.
Kyllä sinä olet tässä nyt myynyt rihkamaa hopeana. Hopeinen on hopeaa, hopeanvärinen kertoo vain väristä.
No niin eli tästä viisastuneena sitten :) Itse jotenkin tulee aina vain käytettyä sanaa hopeinen, kun kuvaan jonkin väriä. Täytynee siis siirtyä käyttämään tuota hopeanväristä, niin ei tule väärinkäsityksiä. -Ap
Voiko joku olla oikeasti noin tyhmä vai laskeeko ap leikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku olla oikeasti noin tyhmä vai laskeeko ap leikkiä?
En laskenut leikkiä eli ilmeisesti olen oikeasti vain näin tyhmä, anteeksi :) Kyllä meitäkin on. - Ap
No mieti esim sanoja kultainen ja kullanvärinen. Huomaatko eron?
Hopea on sen metallin nimi, ja jos joku on sen väristä puhutaan että se on hopeanväristä. Jos myyt rautaista esinettä, kyllä ihminen olettaa sen olevan metallia, rautaa, ei raudanväristä jotain muuta materiaalia.
Kyllä hopeinen tarkoittaa mielestäni hopeaa.