Voiko opiskelu uuvuttaa näin paljon?!?!
Olen kesälomalla ja aloitin ruotsin opiskelun syksyllä alkavaa koulua ajatellen, lähtötasoni on aivan nollissa, olen aina ollut kertakaikkisen umpisurkea ruotsissa, vaikka englantia taas käytän äärimmäisen sujuvasti. Olen nyt kuitenkin ihan tosissani innostunut tuosta ja kun ei ole muutakaan tekemistä, niin harjoittelen sitten tuota 3-5h päivässä, olenkin edistynyt todella paljon ja nopeasti, kielitaito on parempi kuin koskaan. Ja veto on aivan pois! Normaalisti töissä ollessa herään joskus viideltä ja nukkumaan menen klo 23, nyt herään klo 9 ja nukkumaan menen 22 aivan rättiväsyneenä ja nukun paremmin kuin koskaan, vaikka teen todella raskasta ja fyysistä työtä yleensä.
Miten ihmeessä selviän mistään korkeakoulusta, jossa opittavaa on hieman enemmän (ja haluaisin saada hyviä tuloksia), jos yhden pahaisen kakkoskielen opettelukin vetää aikuisen ihmisen näin uuvuksiin?! Piti valmistautua muihinkin koulussa käsiteltäviin uppo-outoihin tietokonejuttuisin yms. mutta ei toivoakaan, että edes jaksaisin. Minulla on keskittymishäiriö, jos se asiaan liittyy, mutta eipä se kiusaa silloin kun motivaatiota löytyy tarpeeksi, kuten nyt. Aiemmin ruotsista olen aina saanut vitosia tai max kutosia ja miltei kaikki kurssit on pitänyt käydä kahteen kertaan. Nyt kun muistelen, niin koko lukioaikakin meni kyllä kieltämättä todella väsyneenä.. Ja huonolla menestyksellä, vaikka suosikkiaineista taas tulikin laudatur melkein vahingossa, nyt haluan pärjätä kunnolla ja jaksaa nähdä vaivaa. Vaan miten jos taas alan väsyä, vaikka älyssä ei ole mitään vikaa?
Kommentit (5)
Hei täältä löytyy myös keskittymishäiriötä ja opiskelu väsyttää aivan älyttömästi. Lukioaikana nukuin melkeinpä kaiken vapaa-ajan, kun joku minulle vaikeiden aineiden opiskelu veti voimat ihan nolliin. Alkoi haukotuttaa varmaan puoli tuntia kirjan avaamisesta. Nukahdin todella usein kirjan ääreen ja vanhemmat oli todella vihaisia kun "ei voi väsyttää noin paljon nuorta ihmistä!"
Siihen tottuu vähitellen, oikeasti. Opiskelu uuvuttaa, mutta asiat alkavat helpottua kun alat sisäistää uusia juttuja. Muista nukkua tarpeeksi! Ja nauti! :)
Kiitos, toivotaan että tottuu. Itselläkin meni puolet lukiosta unessa, nukahdin jopa matikan kirjotuksiin. Ammattikouluaikana pahimmillaan tuli vedettyä 12h unta/vrk, vaikka ei ollut mitenkään edes vaativaa asiaa, aivan täysin uutta vain. Nyt vielä jossain vaiheessa pitäisi pystyä tekemään töitä koulun ohessa, mutta sen näkee sitten onko tuhoon tuomittu ajatus vai ei. Ehkä voisin kysyä lääkäriltäkin vaihtoehtoja kun Concerta ei sovi. Intoa olisi niin paljon, mutta tämä väsymys tekee hulluksi jo nyt...
Kertasin kielioppijuttuja vielä iltapäivällä, yhteensä eilen opiskelin jotain 5-6h ja ta-daa, 13h unta putkeen, en tiedä oliko kello herättänyt vai olinko sammuttanut senkin unissani. Ei hyvää päivää jos tämä ei helpota.
^^