Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaehtoinen opiskelu yiopistossa työttömyystuella

Vierailija
09.07.2016 |

Onkohan täällä kenelläkään ajankohtaista tietoa siitä, että miten onnistuu jatkaa muutama vuosi sitten keskeytyneitä yliopisto-opintoja työttömyystuella? Ehdon opiskella 3 vuotta tutkintoa, jonka jälkeen menin rahapulassa töihin ja irtisanoin lopulta opiskelupaikkani, kun muutin perheeni kanssa Helsinkiin. Nyt pääsin Helsingin yliopistoon sisään opiskelemaan samaa tutkintoa, mutta ilman tukia se ei onnistu, koska opintotukikuukausia ei ole juuri lainkaan jäljellä.

Hakemuksessa piti oppilaitoksen täyttää yksi lomake. Kuka henkilö olisi Helsingin yliopistossa se joka sen täyttäisi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen pitäisi olla keskeytyneenä vähintään vuosi, ennen kuin työttömyysetuudella voi edes periaatteessa opiskella.

Opintoja saa olla jäljellä mielellään vain kahdelle vuodelle.

Alan pitää olla työllistävä ala, mitä vain alaa ei tueta.

Opinnoista pitää sopia ehdottomasti TE-toimiston kanssa ennen opintojen aloittamista, muuten asia tyssää jo tähän.

Vierailija
2/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on eronnut opinnoista ja hakenut uudestaan, ei tuota vuotta keskeytyneenä minun mielestäni tarvita. Silloinhan ne ovat kuin mitkä tahansa uudet opinnot, paitsi että suorituksia tietenkin on jo, mikä on vain hyvä asia kun uusiin yliopistotutkintoihin ei muuten yleensä myönnetä tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen jäljellä olo ajalla ei ole mitään väliä. Max. kahdelle vuodelle saa omaehtoisen opiskelun tuen, mutta sen jälkeen voi jatkaa kouluaan ihan vapaasti, jos opintotuki riittää. Asiat pitää hoitaa työkkärin kanssa heti, koska jos koulu ehtii alkaa, niin tukea ei saa. Se mitä alaa tukevat, vaihtelee todella paljon, itse opiskelen kulttuurialaa korkeakoulussa, eikä mitään valittaneet alan valinnasta.

Vierailija
4/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun piti ensin sopia työvoimatoimiston ja vasta sitten hakea. Jos teki toisinpäin, tulkitsivat opiskeljaksi, eivät työttömäksi...

Vierailija
5/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minun piti ensin sopia työvoimatoimiston ja vasta sitten hakea. Jos teki toisinpäin, tulkitsivat opiskeljaksi, eivät työttömäksi...

Minä olin hakenut ja käynyt pääsykokeissa ja saanut paikankin, ennen kuin menin työkkärin kanssa sopimaan asiat. Viime tinkaan meni, koulun alkamiseen oli enää pari viikkoa, mutta hyväksyivät kuitenkin. Viivytys johtui siitä, etten tiennyt tällaisesta mahdollisuudesta vaan vasta kaveri kertoi siitä minulle, vaikka työkkärin kanssa olin ollut yhteyksissä.

Vierailija
6/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa suoritettavia alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoonjohtavia opintoja voidaan tukea vain seuraavissa tilanteissa:

Opintoja on harjoitettu aiemmin ja niiden keskeytymisestä on vähintään vuosi

Aloitetaan kokonaan uudet opinnot, kun siihen on erityinen peruste

Jatketaan työssä ollessa tai työvoimakoulutuksena aloitettuja opintoja (keskeytymisestä on alle vuosi tai opinnot eivät ole lainkaan keskeytyneet), joiden jatkamiselle on erityinen syy.

www.te-palvelut.fi

Vierailija
7/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin hakenut ja käynyt pääsykokeissa ja saanut paikankin, ennen kuin menin työkkärin kanssa sopimaan asiat. Viime tinkaan meni, koulun alkamiseen oli enää pari viikkoa, mutta hyväksyivät kuitenkin. Viivytys johtui siitä, etten tiennyt tällaisesta mahdollisuudesta vaan vasta kaveri kertoi siitä minulle, vaikka työkkärin kanssa olin ollut yhteyksissä.

Tiedän useita joille on tullut tässä takkiin. Eli tuet evätty sillä perusteella, että opiskelija ei ole niihin oikeutettu.

Vierailija
8/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyssää tuohon, ettet ollut hakenut ensin päätöstä.

Vierailija
9/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opintotukikuukausia ei ole jäljellä, jos kerran olet opiskellut vasta 3 vuotta?

Vierailija
10/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tulkita opiskelijaksi ennen kuin on ottanut opiskelupaikan vastaan. Kyllä tämän asian pitäisi olla niin yksinkertainen, että ei ole tulkinnanvaraa.

Aloittajan kannattaa ehdottomasti ottaa työkkäriin yhteyttä ennen kuin ilmoittaa ottavansa opiskelupaikan vastaan ja varsinkin ennen kuin ilmoittautuu läsnäolevaksi.

Vierailija
11/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo1 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän useita joille on tullut tässä takkiin. Eli tuet evätty sillä perusteella, että opiskelija ei ole niihin oikeutettu.

Aina kannattaa kuitenkin yrittää, minäkin olin työkkärin kanssa keskustellut opiskeluasioista, mutta eivät puolikasta sanaa vahingossakaan sanoneet tuosta omaehtoisen opiskelun tuesta. 

Vierailija
12/13 |
09.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteekö vuoden tauko myös henkilöä joka on irtisanottu?

Vierailija
13/13 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päteekö vuoden tauko myös henkilöä joka on irtisanottu?

Kyllä, mutta jos olet tehnyt opintoja työssäoloehdon täyttävän työn ohessa vähintään 6 kk, voidaan opiskelu katsoa työssäkäynnin vuoksi sivutoimiseksi. Tällöin et tarvitse varsinaista omaehtoisen opiskelun tukea vaan voit opiskella normaalisti työttömyyskorvausta menettämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän