Vinkkejä mitä 14-vuotias tyttö voisi lukea?
Olen siis erittäin innokas lukija, mutta ideat alkavat loppumaan kesken. Tykkään romantiikasta ja dystopiasta. Mitä teidän samanikäiset nuoret lukevat? (tosiaankin olen lukenut suurimman osan kirjoista jotka "tiedän" tai ovat tunnettuja. näin äkkiseltään laskettua olen lukenut yhteensä yli 10 kirjasarjaa joissa on per kirja yli 300 sivua.)
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Cassandra Clare: Varjojen kaupungit. Kuusiosainen kirjasarja kyseessä. Fantasiaa, kauhua ja romantiikkaa.
oon itseasiassa lukenu tän sarjan, ihan mun lemppareita! :)
Kun olin 14-vuotias, luin paljon Agatha Christietä sekä Victoria Holtin kirjoja. Holtin kirjat ovat ihanaa romanttista hömppää, mutta sijoittuivat yleensä historiallisiin tapahtumiin, joten samalla oppikin jotain :)
Vähän laadukkaampaa romantiikka olivat sitten Jane Austenin ja Brönten siskosten kirjat, etenkin Kotiopettajatten romaani sai mielikuvituksen laukkaamaan.
Kirjastonhoitajat tietää mitä 14 v kuuluu lukea. Vähint'ään Tolstoita.
Ja Gaimanin kirjathan ovat tosi hyviä.
Pratchettin ja Gaimanin yhteistyö Good Omens on hyvä tutustuminen Pratchettin tyyliin :)
-21
Ruta Sepetys: Harmaata valoa
"14. kesäkuuta vuonna 1941 liettualaisen 15-vuotiaan Linan perheen ovelle tulee Neuvostoliiton salainen poliisi. Perheen täytyy lähteä. Lina lähtee äitinsä ja pikkuveljensä kanssa miesten mukaan. Isä on jo jossain, mutta kukaan ei tiedä missä.
Harmaata valoa on henkeäsalpaavan koskettava selviytymistarina, ylistyslaulu ihmisluonnon lannistu-mattomalle optimismille. Yhdysvaltalaisen Ruta Sepetyksen esikoisromaani perustuu tosikertomukseen kirjailijattaren isosedän perheen vaiheista Baltian neuvostomiehityksen aikana."
Joo Orwellia, myös Eläinten vallankumous on hyvä. Ja voi olla että englanninkielinenkin versio (Animal Farm) käy, se on muistaakseni aika yksinkertaista kieltä.
Itse tykkäsin sun iässä Mika Waltarin historiallisista romaaneista kuten Sinuhe, Turms - kuolematon, yms.
minun tyttäreni 14 v. on lukenut dimilyä ja tykännyt siitä hirveästi! lempparikirjoja ovat kerstin gierin rakkaus ei katso aikaa-trilogia & unien kirjat (trilogia sekin). rakkautta ja komediaa riittää.
ja hän lukee paljon ja on suositellut niitä kavereillensakin, joten uskon että sinäkin pidät niistä jos dimilyä olet lukenut!
Vierailija kirjoitti:
Terry Pratchett:in Discworld-sarja on viihdyttävää luettavaa vaikka ei fantasiakirjallisuudesta muuten pitäisikään.
Ja tosiaan englanniksi kannattaa lukea, tai jollain muulla kielellä jonka taitoa haluaa ylläpitää :)
joo yritän ylläpitää mun ruotsinkielen taitoa lukemalla ruotsin kielisiä nuortenhömppälehtiä. eihän ne kovin vaikeita ole lukea, mutta silti siitä tulee hyvä mieli kun ymmärtää jotain! saksaa en osaa kovin hyvin koska sitä tulee niin harvoin puhuttua ja kuultua, ja espanjaa osaan auttavasti että katson lähinnä tv sarjoja espanjankielisellä dubbauksella :)) haluaisin kovasti osata montaa eri kieltä, mutta on se sentään alku että osaan ensivuonna puhua 5 eri kieltä? ;) (italia,saksa,ruotsi,englanti ja suomi, espanjasta sanoja) ehdoton lempparikieli on espanja, me gusta :))
Oon 15 ja suosittelen kerstin gierin kaikkia kirjoja!
ei mua ainakaan kiinnosta hirveästi mitä tänne on ehdoteltu. jos tykkäätt dimilystä, tykkäät myös gieristä!
Vierailija kirjoitti:
Kaari Utrio saa äänen myös täältä!
Itse rakastin tuossa iässä Agatha Christieitä, luin kirjaston läpi ja sain loput lahjoiksi.
Jos tykkää fantasiasta (on varmaankin lukenut jo Potterit), niin Ursula leGuinin Maameren tarinat on hyvä sarja, Tolkienin Taru sormusten herroista, ja Susan Cooperin Greenwitch- sarja.
Uudemmista oma tyttöni tykkäsi sellaisesta aikamatkustus- sarjasta, jonka nimeä en saa millään päähän... auttakaa! Siis nykyteinit heräävät keskiajan melkein- Italiassa...
Ns. "aikuisten" kirjoista kapteeni Corellin mandoliini, Life of Pi ja Kurt Vonnegutin Galapagos ovat olleet ihania.
The Book Thief on ollut ehkä se paras, tyttö on lukenut sen moneen kertaan. Minusta se on liian surullinen ja haavoittava minun ikäisilleni, muuta tyttöä se puhuttelee. Marcus Zusak muistaakseni on kirjailija.
Anteeksi, luin jotenkin niin että olit vanhempi etsimässä suosituksia tyttärelleen, en tajunnut että kysyit itse. Ylläolevan lisäksi:
Jos olet valmis lukemaan jotain vähän erilaista, ehkä haluaisit vilkaista Primo Levin kirjoja. Hän oli Italialainen kemisti, joka joutui keskitysleirille ja kirjoitti kokemuksistaan jälkeenpäin. Hänen kirjansa ovat siitä erikoisia keskitysleirikokemuksia, että ne eivät mässäile kauheuksilla tai syyllistä, vaan kevyesti kirjoitettuun sävyyn kertovat anekdootteja hänen kokemuksistaan. Ovat hyvin luettavia, hyvää proosaa...
Mutta, samaan aikaan myös hyvin, hyvin syviä ja koskettavia kirjoja. Olen lukenut ne teininä ja aikuisena, ja minulle ne ovat koskettavimpia kirjoja mitä olen ikinä lukenut. Pienen ihmisen tarina siinä käsittämättömässä julmuudessa, kerrottuna hiljaisella, inhimillisellä äänellä.
Anne Franck toisesta näkökulmasta.
Terveisin ikuinen lukutoukka 45v mutsi, 15v tytön äiti. :)
Ootko lukenut Philip Pullmanin Universumien tomu -trilogiaa? On fantasiaa, mun tyttö tykkäsi siitä tosi paljon joskus 13-vuotiaana, vaikkei muuten mikään fantasian fani olekaan.
Vierailija kirjoitti:
minun tyttäreni 14 v. on lukenut dimilyä ja tykännyt siitä hirveästi! lempparikirjoja ovat kerstin gierin rakkaus ei katso aikaa-trilogia & unien kirjat (trilogia sekin). rakkautta ja komediaa riittää.
ja hän lukee paljon ja on suositellut niitä kavereillensakin, joten uskon että sinäkin pidät niistä jos dimilyä olet lukenut!
joi dimily on ihan paras! olen lukenut itseasiassa rakkaus ei katso aikaa kirjasarjaa, mutta vika osa lukematta. taidankin aloittaa sen lukemisen... mutta noita unien kirjoja on mulle koulussa suositeltu joten luen varmaan jossain vaiheessa senkin sarjan.
Valehtelevat viettelijät -sarja mun teinin suosikki.
Replicat, Viisikkokirjat, ja Harry Pottereita, Stephen Kingin kirjoja unohtamatta.
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Luin jtn neiti etsivää ja just noit telkkarisarjoist tehtyi kirjoi :D
Mun tytöt ovat sun ikäisiä ja tykkäävät kovasti John Greenen kirjoista (Paper Towns ja the fault in our stars.
Lisäksi lukivat aikaisemmin Dork Diary - kirjasarjaa (helpohkoa enkkua)
Ja James Dashnerin Maze Runner - sarjaa.
Näitä ovat lukeneet nimenomaan englanniksi.
Jos romantiikasta tykkäät, niin sellaiset kuin Maeve Binchy ja Anne Tyler kirjoittavat kevyttä hömppää, jossa on kuitenkin vähän syvällisempääkin sisältöä.
Laila Hirvisaaren Imatra sarja voisi kiinnostaa sinua jos tykkäät romantikasta ja historiasta. Päähenkilö on nuori tyttö/nainen ja se kertoo 1900-luvun alusta.
Terry Pratchett:in Discworld-sarja on viihdyttävää luettavaa vaikka ei fantasiakirjallisuudesta muuten pitäisikään.
Ja tosiaan englanniksi kannattaa lukea, tai jollain muulla kielellä jonka taitoa haluaa ylläpitää :)