Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä mitä 14-vuotias tyttö voisi lukea?

Vierailija
08.07.2016 |

Olen siis erittäin innokas lukija, mutta ideat alkavat loppumaan kesken. Tykkään romantiikasta ja dystopiasta. Mitä teidän samanikäiset nuoret lukevat? (tosiaankin olen lukenut suurimman osan kirjoista jotka "tiedän" tai ovat tunnettuja. näin äkkiseltään laskettua olen lukenut yhteensä yli 10 kirjasarjaa joissa on per kirja yli 300 sivua.)

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaisiko romantiikka ja historia? Oletko lukenut Kaari Utriota?

Vierailija
2/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko lukenut nälkäpelit tai twilightit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romantiikka ja historia käy myös! Ja ei, en ole lukenut katri uutiota. käyn heti katsomassa mistä kyseisen kirjailijan kirjat kertovat.

-ap

Vierailija
4/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoluulo ja ylpeys.

Viisikot

Seikkailu sarja

Vierailija
5/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjoja

Vierailija
6/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis suuntaa antavaa, tykkään esimerkikse the host kirjasta, kiera cassin valinnasta, väristys trilogiasta ja dimilystä.

ap

Vierailija
7/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut mitään englanniksi? Oletan, että olet opetellut koulussa englantia jo vuosia. Kannattaa yrittää ja aloittaa jollain, josta pidit suomennettuna. Ei haittaa, vaikka et joka sanaa ymmärtäisikään. Kirjoista aukeaa ihan uusia maailmoja, kun ne lukee alkuperäiskielellä. 

Vierailija
8/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun 14v lue oikein paitsi jos koulun äikästä on tehtävänanto. Jotain twilight, nälkäpeli osastoa lukenut lomamatkoilla.

Vierailija
9/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikirjoja

oppikirjoja en lomalla kyllä lue.... olen kympin oppilas kielissä ja luonnontieteissä, joten tarvetta ei ole ;)

Vierailija
10/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sidney Sheldonin kirjat. Viihteellistä, mut hyvin kirjoitettua. Tykkäsin just tossa iässä :)

Vierailija
11/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvun alussa 14-vuotias ja luin silloin mm. Isabel Allenden ja Anne Ricen kirjoja. :)

Vierailija
12/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Kelakorttityyppi? :)

Vierailija
13/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaari Utrio saa äänen myös täältä!

Itse rakastin tuossa iässä Agatha Christieitä, luin kirjaston läpi ja sain loput lahjoiksi. 

Jos tykkää fantasiasta (on varmaankin lukenut jo Potterit), niin Ursula leGuinin Maameren tarinat on hyvä sarja, Tolkienin Taru sormusten herroista, ja Susan Cooperin Greenwitch- sarja. 

Uudemmista oma tyttöni tykkäsi sellaisesta aikamatkustus- sarjasta, jonka nimeä en saa millään päähän... auttakaa! Siis nykyteinit heräävät keskiajan melkein- Italiassa... 

Ns. "aikuisten" kirjoista kapteeni Corellin mandoliini, Life of Pi ja Kurt Vonnegutin Galapagos ovat olleet ihania. 

The Book Thief on ollut ehkä se paras, tyttö on lukenut sen moneen kertaan. Minusta se on liian surullinen ja haavoittava minun ikäisilleni, muuta tyttöä se puhuttelee. Marcus Zusak muistaakseni on kirjailija. 

Vierailija
14/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista esimerkeistä tuli mieleen ruotsalainen Engelforstrilogin. En ole varma löytyykö suomeksi, mutta englanniksi tai ruotsiksi ainakin. Suosittelen :)

Vierailija
15/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margaret Atwood: Orjattaresi (dystopia)

Vierailija
16/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun 14v lue oikein paitsi jos koulun äikästä on tehtävänanto. Jotain twilight, nälkäpeli osastoa lukenut lomamatkoilla.

olen aina rakastanut lukemista ja kirjoittamista. joidenkin kirjojen avulla olen joutunut miettimään, onko mikä on oikeaa tai väärää, ja onko elämä niin mustavalkoista kuin toisinaan ajattelen. ehdottomasti ajatuksia herättävimmät kirjat ovat viides aalto ja the host.

Vierailija
17/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Kelakorttityyppi? :)

en ole kelakorttityyppi :)

Vierailija
18/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut mitään englanniksi? Oletan, että olet opetellut koulussa englantia jo vuosia. Kannattaa yrittää ja aloittaa jollain, josta pidit suomennettuna. Ei haittaa, vaikka et joka sanaa ymmärtäisikään. Kirjoista aukeaa ihan uusia maailmoja, kun ne lukee alkuperäiskielellä. 

itseasiassa olen lukenut gossip girliä englanniksi, sillä se on helppolukuista ja tiedän juonen jo suurinpiirtein katsottuani tv sarjan. haluaisin lukea kirjoja englanniksi, ja yritän juuri miettiä sellaista kirjaa jonka olen esim lukenut jo suomeksi niin se ei haittaisi vaikken ymmärtäisi kaikkea :)

Vierailija
19/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cassandra Clare: Varjojen kaupungit. Kuusiosainen kirjasarja kyseessä. Fantasiaa, kauhua ja romantiikkaa.

Vierailija
20/52 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos dystopiasta tykkäät, lue Orwellia (Vuonna 1984). Tai sellainen vanha sarja kuin Tripodien aika.

Minä luin teininä vanhanaikaisia sarjoja, joita muut eivät lukeneet. Mary Marcia ja Anni Swannia. Ja saduista olen tykännyt aika, luin Lindgrenit ja Beskowit ja Koivut ja Kurenniemet, mitä vain eteen tuli. Saduissa on usein monia kerroksia, joista löytyy ajateltavaa aikuisellekin, saati teinille.

Vaikka olen järjen ihminen, jostain syystä myös Kafka kiehtoo minua omituisuudessaan.

Sitten on tietysti näitä pois muodista jääneitä, esim. Lotta-kirjat tai Londonin koirakirjat. Jos tykkäät paksuista kirjoista, lue Louis L'Amouria (länkkäreitä, historiallisia kirjoja). Ja Gaimanin kirjathan ovat tosi hyviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän