Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-vaimo taitaa suunnitella lapsikaappausta

Vierailija
08.07.2016 |

Ex-vaimoni on siis kotoisin Aasiasta, ja meillä on 1,5-vuotias poika.
Erosimme naisen kanssa pari kuukautta lapsen syntymän jälkeen, ja siitä lähtien meillä on ollut pojan yhteishuoltajuus. Pidämme (pidimme, selitän pian lisää tästä) kuitenkin exän kanssa usein yhteyttä, yleensä tosin vain lapseen liittyvissä asioissa.

Tiedän, että ex on melko kauan halunnut palata kotimaahansa (tämä oli yksi eroomme johtavista syistä), mutta olen sanonut ettei se ole mahdollista niin kauan kun tuo poika on alaikäinen, ellei sitten jätä häntä kokonaan minulle. Ex-vaimo on ymmärtänyt, mutta hän on ollut melko vastahakoinen.

Nyt exä on kuitenkin lopettanut yhteydenpidon minuun täysin. Lapsen olisi kuulunut tulla tänään minun luokseni, mutta eipä vaan ole näkynyt. Nyt minua pelottaa, että exä suunnittelee kaappaavansa poikamme ulkomaille.

Ex-vaimon kotimaa ei kuulu Haagin sopimukseen, mutta lapsella ei ole kyseisen maan kansalaisuutta.

Pystyykö tästä ilmoittamaan jonnekin, kun nämä ovat kuitenkin vain epäilyksiä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö missä hän asuu?

Vierailija
2/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

krkekrkek kirjoitti:

Tiedätkö missä hän asuu?

Ai ex?

Tiedän alueen mutta en tarkkaa taloa (aina jos meidän on pitänyt puhua kasvotusten se on tapahtunut omassa kodissani tai ei kummankaan kotona). Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako tuoda niitä Aasian ihmeitä tänne??

Vierailija
4/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako tuoda niitä Aasian ihmeitä tänne??

Tapasimme ihan opiskelijoina Suomessa. Ap

Vierailija
5/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun teillä on yhteihuoltajuus, sinun kannattaa toimia heti. Ilmoita heti poliisille, että sinulla on epäilys että lapsi viedään maasta pois ilman suostumustasi. Laittavat rajalle tiedon asiasta. JOS lapsi ehditään viedä maasta, hänen palauttamisensa on erittäin, erittäin vaikeaa maasta, joka ei ole ratifioinut Haagin sopimusta. Laita nyt kaikki paukkusi siihen, että lasta ei viedä maasta. Soita poliisille ja sosiaalipäivystykseen, josta kerrot että lapsi ei ole tullut sovitulle tapaamiselle ja epäilet, että hänet viedään maasta.

Vierailija
6/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita lastensuojeluun. Pelkästään se, ettei lapsi ole saanut tulla tapaamaan isäänsä, on syy ilmoittaa. Jos nimittäin sama jatkuu, tarvitset tarkat muistiinpanot tapahtuma-ajoista ja siitä millä perusteella tapaaminen on evätty jotta voit hakea tapaamissopimuksen täytäntöönpanoa kärjäjäoikeudelta. Jos on syytä epäillä kaappausta, asiasta voidaan ilmoittaa rajoille. Teidän tapauksessanne niin ei välttämättä vielä tehdä.

Vierailija
7/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siis on nyt ilmoitettava lastensuojeluun ja/tai poliiseille? Riittääkö tämä näyttö siis? Ap

Vierailija
8/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu. :( Toivottavasti ei kuitenkaan salaa muuta pois vaan pääsette johonkin sopimukseen. Noin pienen lapsen kuuluu silti olla äitinsä kanssa, ainakin pääsääntöisesti... Lapsella on kuitenkin oikeus tavata vanhempaa jonka luona ei asu. Epäilen silti, että et pysty heidän muuttoaan estämään jos exäsi päättää muuttaa. Millainen tapaamissopimus on? Onko lapsella voimassaolevaa passia?

Vierailija
9/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap: toimi jo!!

Vierailija
10/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilys kuuluu jo viranomaiselle! Ne ottavat tämän vakavasti! Suojele lasta !

Vierailija
11/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on exän kanssa yhteishuoltajuus. Lapsella on voimassaoleva passi (ulkomaanmatkan takia, jonka tekmme yhdessä muutama kk sitten).

Eli nyt pitäisi ilmoittaa poliiseille vai lastensuojeluun vai minne? Anteeksi mutta tämä kaikki on minulle uutta, olen ihan sekaisin nyt. Ap

Vierailija
12/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisen huonosti hoitaa asioitaan.

Vierailija
13/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin lastenvalvojalle että tapaamissopimusta ei ole noudatettu (oletan että olette tehneet sopimuksen lastenvalvojalla). Poliisiasiasta en tiedä miten käytännössä toimii, mutta eihän epäilyksen tarvita mitään näyttöä? Eihän lapsella ole pässiä, omaa tai ole äitinsä passissa? Passia ei saa lapselle ilman kummankin huoltajan suostumusta. Jos passi on jo olemassa en tiedä miten maastapoistumista voi käytännössä estää?

Vierailija
14/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*passia

Vierailija
15/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOITA! Kyllä ne kyselee yksityiskohtia ja neuvoo eteenpäin. Tietenkään tuo näyttö ei riitä siihen, että piipaa-auto lähtisi riistämään lastasi äidiltään, mutta et kai sinä sitä haluakaan. Tilanteisiin varaudutaan juuri sillä tavalla että kerrotaan viranomaisille HETI kun on epäilys eikä vasta sitten kun äiti soittaa vieraan maan tuntemattomasta numerosta.

Vierailija
16/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisille nyt.

Vierailija
17/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on passi.

Eli ilmoitus lastenvalvojalle? Saatan kysellä todella tyhmiä, aivot eivät toimi sillä "pikkuinen" paniikki noussut näistä kommenteista. Ap

Vierailija
18/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on exän kanssa yhteishuoltajuus. Lapsella on voimassaoleva passi (ulkomaanmatkan takia, jonka tekmme yhdessä muutama kk sitten).

Eli nyt pitäisi ilmoittaa poliiseille vai lastensuojeluun vai minne? Anteeksi mutta tämä kaikki on minulle uutta, olen ihan sekaisin nyt. Ap

Katso kaupunkisi päivystävä sosiaalipäivystys ja poliisi, soita niille. Katso kumpi ottaa asian hoitaakseen. 

Vierailija
19/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempiin. Aloita nyt vaikka siitä poliisista, jos huoli on aito.

Vierailija
20/29 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja ei ole paikalla tällaiseen aikaan. Soita lastensuojelun päivystykseen, mikäli sellainen paikkakunnalla on, ja poliisin päivystykseen. Kumpi vaan tuntuu helpommalta niin sinne ensin. Viranomaisten työhön kuuluu kansalaisten neuvonta, kyllä ne neuvoo eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme