Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka osaatte tehdä vaatteita itse!

Vierailija
08.07.2016 |

Miten neuvoisitte aloittelijaa?

Miten valita kankaat, miten oppia kaavoittamaan, mitä perustarvikkeita vaatteidentekoon ehdottomasti tarvitsee? Mistä kannattaa aloittaa? Otan kaikki vinkit vastaan :)

Olen kyllästynyt kauppojen huonolaatuisiin vaatteisiin ja rajattuun valikoimaan, enkä usein löydä sitä mitä etsin. Suunnitelmissa on siis aloittaa vaatteiden teko pikkuhiljaa itse.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kässänopena tykkään tosi paljon sun aloituksesta :) Jos olet täysin kokematon, voisit ehkä mennä jonnekin ompelun peruskurssille vaikka kansalaisopistoon, jossa näet innostutko ompelusta niin paljon että hankit itsellesi ompelukoneen ja mahdollisesti myös saumurin. Jos jompikumpi tai molemmat jo sinulla on, suosittelen hankkimaan kirjat joka tyypin kaavakirja 1 ja 2.  Ne ovat erittäin selkeitä ja hyviä perusteoksia vaatteiden ompeluun ja opettavat myös muokkaamaan perusvaatteiden kaavoja eri tavalla. Myös Pinterestistä löytyy hyviä ideoita kaavojen muokkaamiseen.

Helppoa on myös tehdä vaatteiden tuunauksia; omista vaatteista tai kirpparilöydöistä voi tehdä vaikka mitä!

Vierailija
2/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki kun alat ompelemaan huomaat tekeväsi ihan itse niitä huonolaatuisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukone. Nuppineuloja. Terävät sakset.

Ota esiin lempi vaatteesi ja piirrä siitä kaikki kappeleet kankaalle, sitten ompelet kuten vaatteessa.

Trikookankaaseen tulee erillainen neula ja ommellaan pelkällä siksakilla jotta ommel joustaa.

Venymätön puuvillakangas voidaan ommella suoralla ja siksak reunaan.

Haaremihousut on helppo, siinä on samanlainen etu ja takakappale. Pipoistakin on hyvä aloittaa.

Vierailija
4/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos avusta vastaajille! Ompelukurssia olenkin harkinnut ja ompelukonekin löytyy.

Kakkoselle tiedoksi että olen kyllä tietoinen että aluksi tekeleeni tulevat olemaan ö-laatua. Mikään ei kuitenkaan estä kehittymästä.

Vierailija
5/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kuinka itsekin haluaisin osata tehdä vaatteita! Mutta olin jo ala-asteen ja yläasteen kässätunneilla kamala tohelo ja aina onnistuin saamaan hirveännäköisiä tekeleitä aikaiseksi :/

Vierailija
6/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kuinka itsekin haluaisin osata tehdä vaatteita! Mutta olin jo ala-asteen ja yläasteen kässätunneilla kamala tohelo ja aina onnistuin saamaan hirveännäköisiä tekeleitä aikaiseksi :/

Kuule, juuri nämä ovat niitä asioita joita voi oppia ja joissa voi kehittyä innostuessaan vaikka kuinka hyväksi! Ei kannata olla liian ankara itselleen eikä vaatia täydellisyyttä. Aloita vaikka valmisvaatteiden tuunaamisesta niin kynnys ei ole niin korkea :)

Vierailija
7/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tyypin kaavakirjojen lisäksi kannattaa hyödyntää kirjaston ompelulehtivalikoimaa. Omista vaatteista kaavojen jäljentämistä suosittelen sitten, kun ompelujärjestys ym. perusasiat on hallussa.

Vierailija
8/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikkea oppii. Mun 14-vuotias tyttö puki juuri päällensä prinsessamekon, jonka ite kaavoitti ja ompeli. On hieno cosplay-asu.

Vierailija
9/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu heti sopivalle käsityökurssille, kun paikallisen kansalaisopiston opinto-ohjelma julkaistaan. Siellä on koneet ja tarvikkeet, tarvitset vain kangasta ja lankaa. Toivon mukaan on myös osaava opettaja, mutta jos ei ole, vaihda toisen opettajan kurssille.

Vierailija
10/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten neuvoisitte aloittelijaa?

Miten valita kankaat, miten oppia kaavoittamaan, mitä perustarvikkeita vaatteidentekoon ehdottomasti tarvitsee? Mistä kannattaa aloittaa? Otan kaikki vinkit vastaan :)

Olen kyllästynyt kauppojen huonolaatuisiin vaatteisiin ja rajattuun valikoimaan, enkä usein löydä sitä mitä etsin. Suunnitelmissa on siis aloittaa vaatteiden teko pikkuhiljaa itse.

Mä en kaavoita itse, ostan valmiskaavoja (burda, simplicity, ottobre) ja muokkaan niitä haluamiini suuntiin. Monet näistä myyvät myös "sloper" kaavoja, eli peruskaavoja, jotka on tarkoitettu muokattaviksi. Nämä ovat siitä mukavia, että niissä on myös työohjeet vaihe vaiheelta mukana. Niissä on myös eri vaikeusasteita.

Näissä on yleensä myös annettu joku kangassuositus, vaikka en aina noudata sitä. Kannattaa ehkä kuitkin aluksi noudattaa, niin oppii arvioimaan, miten eri kangaslaadut käytäytyvät vaatteessa. Kangaskaupssa voi keskustella myös myyjän kanssa kankaan ominaisuuksista. Useimmat kankaat kannattaa pestä ennen leikkaamista kutistumisvaaran takia, vaikka pesun jälkeinen kuositus (muotoonsa venyttäminen ja asettelu) on tärkeyteensä nähden vähän hankalaa.

Kun hankit se ompelukoneet, siinä on todennäköisesti käyttöohje mukana. Lue se huolella. Huomaat esim, että trikoon ja neuleiden ja muiden joustavien kankaiden pmpelemiseen on paljon tuota yllä jonkun mainitsemaa siksakkia parempiakin tikkejä.

Muuten tarvitset: ompelukoneneuloja, nuppineuloja, hyvät sakset, kunnollisen viivottimen, kangasliitua/räätälinliitua (tai jonkun pehmeän kynän, jolla voi piirtää kankaaseen muotolaskokset yms mutta joka lähtee pesussa pois) ja silitysraudan. Silitysrauta on uskomattoman tärkeä!

Vierailija
11/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aloittajan kanssa! Kiersin juuri kaupungin aletarjontaa ja päätin edelleen tehdä vaatehankinnat kirppiksiltä. Kaupoissa ei todellakaan ole kohtuuhintaisia ja hyvälaatuisia vaatteita minun kaltaiselleni tavalliselle tallaajalle, joka ei viihdy mustissa loimissa ja läpinäkyvissä harsoissa. Kirppiksillä hinta ja laatu kohtaavat paremmin. Hyvä idea tuo kässäopen kirppisvaatteiden tuunausajatus. Se tahtoo unohtua ja tuunaus jäädä vain lahkeiden lyhennykseen.

Vierailija
12/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa! Kiersin juuri kaupungin aletarjontaa ja päätin edelleen tehdä vaatehankinnat kirppiksiltä. Kaupoissa ei todellakaan ole kohtuuhintaisia ja hyvälaatuisia vaatteita minun kaltaiselleni tavalliselle tallaajalle, joka ei viihdy mustissa loimissa ja läpinäkyvissä harsoissa. Kirppiksillä hinta ja laatu kohtaavat paremmin. Hyvä idea tuo kässäopen kirppisvaatteiden tuunausajatus. Se tahtoo unohtua ja tuunaus jäädä vain lahkeiden lyhennykseen.

Seuraan youtubessa nuorta naista joka tuunaa kirppisvaatteista uusia. Tässä yksi suosikkituunauksistani häneltä:

Videoissa on nopeahko tahti mutta tekijä näyttää alusta alkaen miten muutosta lähdetään tekemään. Niin inspiroivaa!

Vierailija
13/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva omat vaatteensa ompeleva kaavoittaa itse, vaan yleensä käytetään valmiita kaavoja, joita sitten muokataan sopivaksi omille mitoille. Samoilla kaavoilla voi ommella melko erilaisia vaatteita, kun kangas on erilainen ja mallia muokattu. Esim. yläosa: pitkät hihat, lyhyet hihat, hihaton; auki edestä tai takaa, napit, nepparit, vetoketju; muotolaskokset vai suora malli; pitkä vai lyhyt ... Minä ompelin pitkään kaikki vaatteeni itse takkeja myöten. Itse asiassa minulla oli pari yläosan peruskaavaa ja hyvät housujen kaavat. Niillä selvisin pitkälle, kun muuntelin ja suurentelin tai pienentelin vaatteen mukaan. Kankaita hankin, kun satuin kohdalle, missä oli hyviä tarjouksia laatukankaista. Paikallinen vaatetustehdas myi esim. ulkoilupuku- ja takkikankaiden pakan loppuja silloin tällöin. Vaikka itse sanonkin, niin tuotteeni eivät kalvenneet laadukkaiden ostovaatteiden rinnalla. Ja mikä säästö! Asuntovelkaisella ei ollut varaa ostaa valmisvaatteita.

Vierailija
14/14 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myöskin aloittamaan Kansalaisopiston kursseilta, tosin sitä joudut odottamaan syksyyn. :) Joka tyypin kaavakirjat tuolla jo mainittiinkin ja kaavalehdistä kannattaa tutustua Ottobre Women:iin, löytyy kaavoja aloittelijalle. Nämähän löydät kirjastosta. :) Jos haluat ostaa itsellesi kaavoja, niin ainakin Jyväskylän kangaskaupassa on hyvä/laaja valikoima, pystyy tilaamaan nettikaupasta.

Käy alkuun hypistelemässä/ ostamassa kankaita ihan kivijalkakaupoissa ja kysy apua myyjiltä. Kunhan materiaalit tulee tutuiksi, suosittelen tutustumaan nettikauppojen valtaviin valikoimiin!

Kaavojen lisäksi tarvitset, mittanauhan ja hyvät sakset. Voit ostaa kaavapaperia, mutta itse käytän huomattavasti halvempaa pergamiinia, koska piirrän kaavoja paljon, löytyy ihan ruokakaupasta. Alkuun voi olla helpompaa piirtää kaavat kankaalle kangasliidulla. Paljon kun on ommellut, saumanvarat osaa leikata silmämääräisesti ilman mittaamista ja piirtämistä. Kaavat voi kiinnittää kankaalle nuppineuloilla, itse kiinnitän maalarinteipin paloilla. Jokaiselle kehittyy omat tapansa. :)

Pääsisikö näillä alkuun? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan