Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka erota, lapsia on eikä vakityötä

Status2quo
08.07.2016 |

Näitä keskusteluja on palstalla ollut, mutta ajattelinpa heittää vielä oman perheen tilanteen arviolle. Tilannehan on se, että perheessämme on lapsia ja yhteiselo jatkunut miehen kanssa jo kymmenisen vuotta. Ikääkin on mittarissa, mutta työtilanne on itselläni vaakalaudalla. Yhteinen koti on ja lainat.
Eroa olen pohtinut jo useita vuosia, avioeroonkin on päädytty, mutta palattu yhteen. Omalta puoleltani olemme yhdessä lasten vuoksi, sillä rakkaus on vain kadonnut. Terapiassa on käyty ja yritetty keskustella. Välillä on auvoisempia aikoja, mutta kolahdus arkeen on aina sitäkin katkerampi pala niellä. Puoliso ei ole uskoton, mutta hänellä on kiivas temperamentti ja "kova" luonne, jonka vuoksi koen etten saa suhteessa happea. Pelkään myös kylmän suhteen vaikutusta lapsiin.
Mitä ihmettä tehdä. Ero olisi helppo jos lähtisin yksin. Puoliso on jo ilmoittanut, ettei erotessa aio maksaa elatusmaksuja. Oma rahatilanteeni huolettaa ja se, pystynkö kantamaan taloudellisesti huolen lapsista, jotka tulisivat asumaan viikko-viikkoperiaatteella. Pelkään myös miehen pyrkivän hankaloittamaan erotilannetta eri keinoin. Muitakin huolenaiheita tilanteessa on. Onko muita, joilla joka päivä ajatukset kiertävät eroaiheessa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 661

Vierailija
2/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallinen tarina...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää suhteeseen, jossa mies kohtelee sinua jatkuvasti huonosti.

Tietenkin mies maksaa elatusmaksut lapsistaan.

Saat rahaa, kun asunto myydään ja saat elää mukavampaa elämää lasten kanssa.

Vierailija
4/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vain on se, että haluaisin itse lähteä yhteisestä kodista vaikka vuokralle, jotta lapsilla on alkuperäinen koti isänsä luona. Välttää siis edes jotakin pahaa. Kenelläkään neuvoja, kuinka lapset eron ylipäätään ottavat ja saako jostain oikeasti auttavaa tukea lapsiperheen erossa...?

Vierailija
5/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen joka harkitsee eroa miehen alkoholismitaipumuksen ja mielestäni siitä juontuvien mt-ongelmien vuoksi.

Mies ei voi kieltäytyä elareista lähtökohtaisesti. Lastenvalvoja voi auttaa niiden laskemisessa, netistä myös löytyy laskureita (googlaa elatustukilaskuri).

Minimi on n.150 eur/lapsi, jonka saisi Kelalta, jos mies olisi ihan varaton.

Vierailija
6/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vain on se, että haluaisin itse lähteä yhteisestä kodista vaikka vuokralle, jotta lapsilla on alkuperäinen koti isänsä luona. Välttää siis edes jotakin pahaa. Kenelläkään neuvoja, kuinka lapset eron ylipäätään ottavat ja saako jostain oikeasti auttavaa tukea lapsiperheen erossa...?

Miten olit ajatellut huoltajuuskuvion / lasten asumisen / tapaamiset?

Asuisiko lapset siis isällään pääsääntöisesti? Vai sinun luona, ja sitten kävisivät isällään?

Jos on esim. viikko-viikko systeemi niin silloin tietysti isän mahd. maksama elatustuki on pienempi; elatustukilaskurista näkyy miten ns. "etävanhemman" luona pidetyt yöt vähentää elatustukea. Pitäisi siis silti määritellä kuka on lähi- ja kuka on etävanhempi, eli missä lapset pääosin kirjoilla.

5

Vierailija
7/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kiristää elatusmaksuilla ihan vain lähtökohtaisesti, koska maksaa jo muutenkin elatusmaksuja. Tahtoisin lasten saavan kuitennkin asua kodissaan, josta vanhemmilla yhteinen laina. Mies väittää menevänsä vararikkoon jos joutuu vielä lisää maksamaan. Joten sinänsä perusteltua. Hän myös haluaa että toinen lapsi kirjoilla hänen luonaan. Eli en siis saisi korotettua lapsilisää tai asumistukeakaan. Luulen.

Vierailija
8/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanon vielä sen että tuntuu nyt että itse en ole saanut mitään kunnon apuja mistään, vaikka on ollut ja oon käynyt a-klinikka, lastensuojelu, perheneuvola (ja lastenvalvoja). Lastensuojelun mies puhui kait ihan puolelleen ja selitti kai mustat valkoiseksi ja sai ne kääntymään jotenkin vielä mua vastaan :(, loppuraporttia ei ole tullut vielä.

Jos mies on kovin dominoiva ja kääntää koko ajan asioita toisin päin, ei siinä muu auta kun vaan uskoa itseensä, ja yrittää hoitaa homma mahd. sopuisasti itse. Ei oo helppoa, ainakaan just semmoisten ns. "vaikeiden luonteiden" kanssa, kuten ilmeisesti ap:nkin mies.

Voimia sinnekin!

5

Vierailija
9/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän myös huolettaa täälläkin miehen alkoholiriippuvuustaipumus sekä mielestäni ylimenevä kurinpito. Että luottaako lapsia viikko-viikko-systeemiin. Jos näitä avaa miehen kanssa ja lastenvalvojalla, on sota saatu aikaan. Sitä pyrkisin välttämään.

Ap

Vierailija
10/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies kiristää elatusmaksuilla ihan vain lähtökohtaisesti, koska maksaa jo muutenkin elatusmaksuja. Tahtoisin lasten saavan kuitennkin asua kodissaan, josta vanhemmilla yhteinen laina. Mies väittää menevänsä vararikkoon jos joutuu vielä lisää maksamaan. Joten sinänsä perusteltua. Hän myös haluaa että toinen lapsi kirjoilla hänen luonaan. Eli en siis saisi korotettua lapsilisää tai asumistukeakaan. Luulen.

Siis jos teillä tulisi ero, niin asuntohan menisi ositukseen, eli hänen pitäisi lunastaa sinut siitä ulos jos pystyy. Jos ei, se pitäisi myydä.

Muutoin kai voi sopia keskenään mistä vaan järjestelyistä, esim. että hän asuu siinä ja maksaa lainat (maksaisitko sinä jotain lyhennyksistä koska omaisuutesi karttuu yhteisestä asunnosta?)

Mutta jotenkin pitäisi siis määritellä kuka on lähivanhempi jossa lapset kirjoilla, ja montako yötä lapsi on kuukaudessa ns. etävanhemmalla. Tästä sitten voisi alkaa laskea ja hahmotella, onko jotain elatusmaksua lähille.

Kuvio vaikuttaa sen verran sekavalta että sun kannattaisi varmaan soittaa aluksi puhelinneuvonta-aikana kunnan lastenvalvojalle ja kysellä näistä, niin mäkin tein. Ja voi siellä kai käydäkin sitten jos saa ajan, keskustelemassa näistä, yksin tai miehen kanssa.

5

Vierailija
11/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos edelliselle vastauksesta ja paljon voimia sinnekin! Täällä juuri tuollainen tilanne ja miehellä oli jo vastaava keissi edellisessä liitossaan. Siihen en halua lapsia ja itseä laittaa, kun pitäisi keskittyä muuhun. Lopulta asiat kuitenkin jotenkin aina ratkeavat, kunpa vain tietäisi miten toimia. Jäädäkö vai lähteäkö. Olen jo päättänyt lähteä, kun työ ja talous ovat kunnossa, mutta odotusaika on kuluttavaa.

Vierailija
12/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän myös huolettaa täälläkin miehen alkoholiriippuvuustaipumus sekä mielestäni ylimenevä kurinpito. Että luottaako lapsia viikko-viikko-systeemiin. Jos näitä avaa miehen kanssa ja lastenvalvojalla, on sota saatu aikaan. Sitä pyrkisin välttämään.

Ap

Tiedän :(. Mä oon sen sodan joutunut lopulta avaamaan, asiat siinä pisteessä.

Jos luulet että ois toiveita vielä setviä muutoin niin yritä, mutta jotenkinhan sun on pakko perustella sitten tarvittaessa lastenvalvojalla tms. paikoissa jos et halua viikko-viikko -systeemiä (jos mies sitä vaatisi).

TAi ehdota jo valmiiksi jotain melko runsasta tapaamisoikeutta, jos se menisi läpi. MÄ ehdotin joka toinen vkl, ja sitten joka toinen vk yksi arki-ilta. Lomat ja pyhät sovitaan erikseen.

Mutta ole tosiaan itsekseen yhteydessä sinne lastenvalvojaan vaikka puhelimella eka, ja selitä tilannetta ja sitä että pelkäät miehen kurinpitoa yms. ja kysy mitä voisit alkaa tehdä. Ja selitä että sua pelottaisi näistä asioista puhuminen yhteisellä tapaamisella.

5

Vierailija
13/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsilisästä, asumistuesta jne.voit soittaa Kelalle.

TEe lista tämmöisistä asioista jotka voit pienellä vaivalla selvittää netistä tai soittelemalla - sittenpä sulla on jo jotain suunnitelmaa ja tiedät vähän miten asiat voisi mennä. Helpottaa aina kun saa tartuttua johonkin toimeen ja hoidettua itse jotain, antaa itseluottamusta.

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

tuossa elatustukilaskuriin linkki, tietysti joudut vähän arvioimaan monta kohtaa mutta pystyt silti vähän hahmottelemaan.

5

Vierailija
14/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Täytyy selvittää asiaa ja soitella. Tiedän vain, että sotiminen jatkuisi pitkään, kuten hänen edellisessä erossaankin. Ja tuskin tässä minkäänlaista voittotilannetta on luvassa kenellekään. Itse toivoisin viikkosysteemiä. Joutuisin kyllä toivon varassa elämään, että mies hoitaisi vanhemmuuden hyvin. En tiedä onko sitten vaikeampaa selvittää sotkua JOS hän vaikka alkaakin jossain vaiheessa juomaan tai kaltoinkohtelee lapsia.

Vierailija
15/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ota puheeksi tuo alkoholinkäyttö ja tapaa sosiaalihenkilö yksin voit kertoa että miehesi manipuloi ja valehtelee. Älä suostu tuohon että yksi lapsi kirjoilla hänen luonaan.

Vierailija
16/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin palstalla vuokralla asumista haukutaan mutta omassa asunnossa ja miehessä on kiinni asuntolainan kautta.

Vierailija
17/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hankala ja pitkittynyt ero toisen taustalla, niin aika suurella todennäköisyydellä tulee sitten samanlainen. Varsinkin jos jo nyt kuvaat miestäsi "hankalaksi". Ero ei varmasti sitä käyttäytymistä muuta, vaan päinvastoin pahentaa. Pahimmassa tapauksessa tulee sota, ja toinen, tai kummatkin osapuolet käyttävät AIVAN KAIKEN mitä voivat toista vastaan.

Itse jos voisin palata taaksepäin, tai edes neuvoa itseäni ennen eroa, niin tekisin niin, että ottaisin lapset ja lähtisin turvakotiin, ja kertoisin miehen olleen väkivaltainen (mitä hän olikin, mutta varmasti myös liioittelisin).

Hienosti ajattelet, että lapsilla "säilyisi" vanha koti (täsmälleen miten minkäkin ajattelin, mikä oli suuri virhe), mutta kuten ylempänä jo sanottiin, niin luultavasti se menee kuitenkin myyntiin jos muutat pois sieltä (vai pystyykö miehesi maksamaan sinulle puolet siitä?). Lapsille ei ole se "vanha" koti niin tärkeä kuin kuvittelet, paljon tärkeämpää on, että heistä pääasiallisesti huolehtiva vanhempi on rakastava, lämmin ja tasapainoinen. Se on myös tärkempää kuin mikään materia, ja se että lapsista kasvaa empaattisia ja tasapainoisia aikuisia.

Jos lapset jäävät edes joksikin aikaa isälleen asumaan, niin hän voi hyvin myöhemmin vedota siihen (esim. oikeudessa) että ovat "jääneet" asumaan hänelle, ja tuomari helposti määrää sitten isän lähivanhemmaksi, ja sinut etävanhemmaksi, jolloin sinulla on huomattavasti vähemmän sanottavaa lasten elämään ja asumiseen. Joku voi väittää muuta, mutta käytännössä voi kuitenkin käydä juuri näin.

Yksi tärkeimmistä neuvoistani on, että eron tapahtuessa älä luota enää yhteenkään asiaan jota ei varmisteta oikeuden sopimuksella (lastenvalvojilla tehdyt sopimukset vahvistetaan myös oikeudessa). Eli esim. kun eksäsi lupaa jotain suullisesti, niin hän voi rikkoa sen myöhemmin ilman että joutuu mitenkään vastuuseen. Ja ÄLÄ KOSKAAN allekirjoita tai tee mitään sopimuksia, joita et ole valmis pitämään juuri kuten sopimuksessa lukee. Esim. jos eksäsi ehdottaa että teette jonkin sopimuksen esim. taloudellisen hyödyn vuoksi, mutta kulisseissa sitten toimitte toisella tavalla, niin ÄLÄ tee tällaisia sopimuksia, eksäsi voi rikkoa ne ja väittää ettei sellaisia ole koskaan tehty. Kaikki aina mustaa valkoisella!

Huolehdi myös että sinulla on laaja turvaverkko. Jos sota syttyy, tarvitset sitä. Jos miehesi ei ole persoonallisuushäiriöinen sotaa ei syty, ja olet onnekas. Tsemppiä!

Vierailija
18/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ota puheeksi tuo alkoholinkäyttö ja tapaa sosiaalihenkilö yksin voit kertoa että miehesi manipuloi ja valehtelee. Älä suostu tuohon että yksi lapsi kirjoilla hänen luonaan.

Tuo on ikävää ettei sosiaalityöntekijöihinkään voi luottaa, vaikka itse olin kertonut miehen näistä taipumuksista, sai hän silti ne tädit puhuttua.

5

Vierailija
19/19 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset miehelle ja Gambiaan/Turkkiin lomalle ja palaat kunnes kaikki lapset on 18V