Tiesitkö: Kun matkustat lapsen kanssa ulkomaille, pelkät passit eivät aina riitä
http://yle.fi/uutiset/kun_matkustat_lapsen_kanssa_ulkomaille_pelkat_pas…
En minäkään tiennyt. Mies on pojan kanssa lähtemässä kahdestaan Amsterdamiin ensi viikolla.
Kommentit (7)
Koskee vain tavallisia ihmisiä, diplomaatit voivat edelleen salakuljettaa vanhemmiltaan kaapattuja lapsia takakontissa maasta toisen ja selvitä kuin koira veräjästä.
Jos joku kysyy eikä ole paperia mukana, niin menee väestörekisterin Tarkista omat tiedot -palveluun ja näyttää sieltä omista tiedoistaan lapsen ja huollettavan tiedot. Näin minä ratkaisisin asian.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy eikä ole paperia mukana, niin menee väestörekisterin Tarkista omat tiedot -palveluun ja näyttää sieltä omista tiedoistaan lapsen ja huollettavan tiedot. Näin minä ratkaisisin asian.
Luottaisko viranomainen tähän?
En tiennyt minäkään, mutta hiukan jäin miettimään rouvan lausahdusta "ehdin jo miettiä pääseekö Aimo mukaani Lontooseen". Eli jos tie olisi noussut pystyyn, niin rouva olisi jättänyt Aimon rajalle ja jatkanut itse matkaa?
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Afrikkaan tavitsi ainakin viimevuonna vielä apostilla-todistetun lapsen syntymätodistuksen sekä myös notaarin vahvistaman luvan toiselta huoltajalta, jos toinen vanhempi ei ollutmukana.
Syntymätodistus?? Ei Suomessa ole syntymätodistuksia. Väestörekisterikeskuksesta saa virallisen paperin.
Tiesin. Minulla on eri sukunimi kun lapsilla ja siksi olen hakenut maistraatista englanninkieliset virkatodistuksesta, josta käy ilmi, että olen lasteni äiti.
Ja on niitä pariin otteeseen kysyttykin, viimeksi viime viikolla kun Tallinnasta oltiin tulossa autolla ja lähtöselvityksessä laivayhtiön työntekijä halusi tietää, ovatko lapset omiani...
Myös Lontoohon mennessä on kysytty joka kerta, vaikka lasten isä oli mukana, sattui vaan viereiselle tiskille...
Etelä-Afrikkaan tavitsi ainakin viimevuonna vielä apostilla-todistetun lapsen syntymätodistuksen sekä myös notaarin vahvistaman luvan toiselta huoltajalta, jos toinen vanhempi ei ollutmukana.