Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka nukutte kesälomalla pitkään ja joilla on teini-ikäisiä lapsia! Milloin teillä herätään?

Vierailija
08.07.2016 |

Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka nukkuvat vähintään kymmeneen asti, usein puoleenpäivään. Minä herään myös 10-12 välillä, mies noin 9-10 aikaan.

Mielestäni tämä on ihan normaalia kesällä ja lomalla. Ymmärrän, että pikkulapsiperheissä herätään kesät talvet samaan aikaan ja ollaan jo kahdeksalta hiekkalaatikon reunalla. Olin varmaan itsekin 10 vuotta sitten, en enää muista.

Kaikilla on kännykät äänettömällä puoleenpäivään asti, ettei kenenkään tarvitse herätä toisille tulleisiin viesteihin.

Ollaan viimeisen viikon aikana saatu viisi kertaa taivastelevia kommentteja siitä, miten me vieläkin voidaan nukkua, eikö me oltu vieläkään herätty ja vieläkö ne teinit nukkuvat. Käsittämätöntä! Yksikin naapuri tuli yhtenä päivänä puoli kymmeneltä soittamaan ovikelloa, kun sillä oli jotain taloyhtiöön liittyvää asiaa miehelleni. Kukaan ei ollut tuolloin herännyt ja minä vääntäydyin aamutakissani ovelle. Naapuri oli aivan ihmeissään, kun kerroin, että kaikki nukkuivat meillä vielä.

Ollaanko me nyt jotain aivan friikkejä vai vain aamuvirkkujen ympäröimä perhe?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kuin meillä. Tosin stressin takia heräilen jo kasin pintaan, mut muuten nukkuisin pitempään. Teinit herää 11-12 ja toinen 13-14.

Vierailija
2/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole friikkejä, aamuvirkut ei vaan ymmärrä, että toiset on iltavirkkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte friikkejä...

Meillä teini nukkuu kyllä välillä reilusti yli puoleen päivään mutta yleensä on 11 mennessä ylhäällä.

11-v. heräilee 7 aikoihin ja minä ja mies noin 5.30.

Vierailija
4/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä herään 9-10 aikaan, miehellä soittaa kello kymmeneltä, teini herätetään klo 12, jos ei ole herännyt itse. Ei meilläkään kukaan vastaa puhelimeen aamulla. En ole kuullut taivastelua, mutten korvaani lotkauttaisi, vaikka luulisi niin. Pikkulapsiaikana sai ihan riittävän usein herätä vapaapäivänä klo 7, nyt nautitaan sitä, ettei enää tarvitse :)

Vierailija
5/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen herää 15 - 18. Totean vain että jaahas, tais tulla valvottua. Nauttikoot lomastaan!

Vierailija
6/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä herään 9-10 aikaan, miehellä soittaa kello kymmeneltä, teini herätetään klo 12, jos ei ole herännyt itse. Ei meilläkään kukaan vastaa puhelimeen aamulla. En ole kuullut taivastelua, mutten korvaani lotkauttaisi, vaikka luulisi niin. Pikkulapsiaikana sai ihan riittävän usein herätä vapaapäivänä klo 7, nyt nautitaan sitä, ettei enää tarvitse :)

*kuulisinkin

Vierailija
7/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan samanlaista. Ja mikä hämmästyttävintä, äitini jaksaa ihmetellä tätä vuosia. Olen aina ollut aamu-uninen ja iltavirkku, jo lapsesta. Onneksi omat lapseni ovat samanlaisia, myös mies, niin voidaan kaikki elää samassa rytmissä.

Äitini tietää varsin hyvin, ettei meillä herätä viikonloppuisin tai lomilla ikinä ennen kymmentä. Silti se saattaa soittaa tai laittaa viestiä jo kahdeksalta ja kysyä jotain. Ja sitten kun herään puoliltapäivin, niitä viestejä on tullut jo 10 ja viimeisimmät ovat tosi huolestuneita, kun ei saa minua kiinni. Kun sitten soitan takaisin ja sanoin, että puhelin oli äänettömällä, koska nukuin, se alkaa aina epäillä minun olevan sairas tai stressaantunut ja pajattaa, ettei ole normaalia nukkua noin myöhään.. 

Olen sentään jo 42-vuotias!

Vierailija
8/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootte friikkejä...

Meillä teini nukkuu kyllä välillä reilusti yli puoleen päivään mutta yleensä on 11 mennessä ylhäällä.

11-v. heräilee 7 aikoihin ja minä ja mies noin 5.30.

5.30? Lomallakin? Miksi? 

Te olette friikkejä. Milloin te menette nukkumaan? Iltakahdeksalta?

Vierailija
9/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukutaan pitkään. Itse olen lapsesta asti ollut yövirkku, joten annan lastenkin valvoa lomilla ja viikonloppuisin pitkään. Meillä nukutaan yleensä tuonne 10, mutta välillä pidempäänkin ja nyt esikoinen 15v nukkuu vieläkin. Viime yönä meni nukkuun klo 4 jälkeen. 

Itselläni on muutenkin aina rytmit sekaisin 3-vuorotyön vuoksi. Silloin nukutaan, kun siihen on halu ja mahdollisuus. Ei pitäisi ketään muuta haitata.

Vierailija
10/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin mökillä heräämisajat vaihtelevat perheenjäsenestä ja säästä toiseen paljonkin. Ketään ei herätellä eikä me esim. soiteta kellekään ennen klo 10 (eikä juuri vastatakaan, jos joku soittaa). Aamupala kyllä korjataan pöydästä joskus kymmenen aikoihin, mutta puoleenpäivään nukkuva teini saa kyllä senkin jälkeen aamupalaa. 

Otetaan hyvin rauhallisesti kaikin puolin. Kerran viikossa käydään kaupoilla ja silloin ollaan ehkä aamulla vähän "tehokkaampia", lähinnä siksi, että päästäisiin mahd. pian takaisin mökille. Aamuvirkkuus on täysin yliarvostettu ominaisuus. 

Vierailija
11/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihanaa kun muutin talvella omakotitaloon niin saadaan nukkua rauhassa ilman kenenkään taivasteluja. Yhdentoista maissa herätään, lapset 7, 10 ja 11. Rivitaloasumisessa jengin lomaohjelma oli seurata leikkipihasta mihin kellonlyömään meidän keittiön verho aukeaa 😑

Mulla soi arkena kello 5:30 ja lapset ovat aina hoitoikäisinä joutuneet menemään hoitoon seiskaksi joten todellakin lomalla nukutaan! On aina nukuttu ja sekös exnaapureita kutitti. Onneksi nykyisiä ei kiinnosta meidän elämä pätkääkään.

Vierailija
12/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herään 11-14 :) Äiti herää n. 10, ja ei olla friikkejä :D

t: 14v

Vierailija
13/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on aamuvirkku ja herää aina seiskan jälkeen. Me nukutaan teinien kanssa lähemmäs yhteentoista asti. Ihanaa kun on levännyt olo 10 tunnin unien jälkeen.

Vierailija
14/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on päivä ihan pilalla jos nukun pitkään. Tänänkin heräsin vasta 8.15.

Ja joo, yleensä olen kymmeneen mennessä ehtinyt käydä lenkillä, siivota, lukea lehdet ja tehdä vaikka mitä. usein tulee tässä vaiheessa soitettua kaverille ja tajuan vasta toisen unisen äänen kuulleessani et on vielä monille aikaista.

Lapset heräävät myös 7-9 välillä. 10 vuotias aikaisemmin kuin 14 v.

Jos on oltu yöllä kalassa saattaa uni maistua vähän pidempään. Yleensä koko revohka on hereillä 11 mennessä

Vierailija
15/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-12 väliin noustaan, hereillä ollaan illasta/yöstä tuonne yhteen kahteen, minä ja 14v poika. Olen aina ollut illanvirkku ja lomilla on ihanaa, kun en tarvitse päiväunia liian aikaisen nousun takia. Juuri jouduttiin nousemaan parina aamuna 8 pintaan menojen takia ja hitto että nukuin iltapäivällä istualleen, kun ei silmät pysy auki niin ei ja ajatus on yhtä puuroa :/ Olin kuitenkin nukkunut melkein 9h mutta mulle väärästä päästä eli iltayöstä liian aikaisin.

Vierailija
16/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi alkoi loma, sillä oli aika rankkaa seurata futiksen EM-kisoja puolen yöhön ja ylikin, kun arkiaamuna herätys klo 6.  Vapaapäiviniä herään yleensä  ekan kerran klo 8 tienoissa ja saatan jatkaa unia sen jälkeen pari tuntia - tai sitten en. 

Teinit on kesälomansa ansainneet ja saavat kerrankin nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Ehtona toki se, että illalla mennään ns. ajoissa nukkumaan eli yöt mene puhelimen räpläämiseen. 

Vierailija
17/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan te pitkään nukkujat menette sitten nukkumaan? Mitä te teette myöhään illalla/ yöllä?

Aamuvirkku kysyy

Vierailija
18/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit herää lomalla klo 10-14, riippuen miten valvovat. Mä itse heräilen klo 8-9 ja mies 9-10 aikoihin. Mä en ole ikinä itse nukkunut johonkin puoleenpäivään, vaikka valvoisinkin myöhään, mut ei se tarkoita sitä, etteikö joku muu saisi tehdä niin jos nukuttaa. Mulla sitä unta ei vaan jotenkaan riitä. Mut muistan lapsena kun vanhemmat herätti lomallakin viimeistään klo 9, ja ikinä ei olisi saanut esim. valvoa myöhään, vaan aina tultiin sanomaan että nyt nukkumaan, jos vaikka luki kirjaa huoneessaan vielä yhentoista aikaan illalla. Päätinkin, että kun pääsen omaan kotiin, niin nukun ja valvon ihan niinkuin haluan, enkä komentele lapsiakaan ylös kun he ovat lomalla. Pikkulapsiaikahan olikin sitä, että kuudelta jo lapset heräs riekkumaan.

Vierailija
19/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontainen rytmi näkyy varmaan aikuisista. Olen aamu-uninen, mutta luontaisesti herään noin yhdeksän aikaan myös lomalla/viikonloppuna. Mies on aamu-unisempi, herää vasta 10 aikoihin. Lapset myöhäisteinejä, kaksikymppinen tyttö nukkuu helposti lomalla 11 asti - ja lukiolaispoika 17 v. taisi pelata kaverinsa kanssa tietsikalla koko yön, herätän kahden jälkeen ;) Kun on loma saa noudattaa sitä omaa biorytmiään, ihan sama mitä muut siitä ajattelevat. Kesäaamut ovat kauniita, mutta niin ovat kesäyötkin, mikä sen ihanampaa kun saunan jälkeen istuskella pervekkeella, katsella kukkia ja kuunnella lintuja jotka innostuvat sateen loputtua.

Vierailija
20/39 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v. herää 12-14 välillä. Mä herään viim. 9.00. En osaa nukkua pidempään. Työpäivinä herään 5.45.

En ole aamunvirkku tai illanvirkku. Olen aina väsynyt. Ennen unihäiriöitä olin illanvirkku aamuntorkku.