Saako vuokranantaja tietää avaimen teettämisestä
Meillä on nyt tilanne se että lapsi oli kadottanut kotiavaimensa tänään. Leikkipuistot ja muut on kierretty moneen kertaan eikä avainta löydy. Jos käymme teettämässä uuden avaimen vanhan "perusteella" saako vuokranantaja tietää? Avain on Abloy EXEC joka ei enää ole mallisuojattu. Emme tahtoisi maksaa lukkojen uudelleensarjoituksesta. Kadonneessa avaimessa ei ollut mitään tunnistetietoja, erottuvaa avaimenperää (pelkkä rengas) tai muuta vastaavaa.
Kommentit (12)
Ei saa tietää. Joka "kojussa" voi teettää uuden avaimen mistä vaan ilman mitään tietoja. Typerää.
Ei ole suojattu, teetä jollain pikasuutarilla ei voi siitä avaimesta tietää, kenelle se kuuluu. Olisi aika suuri turvariski.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tietää, mutta minä en kokisi olevani turvassa, jossa jollain tuntemattomalla on kotini avain.
No eipä se nyt kovin iso ongelma ole jos tunnistamaton avain on jollakin. Mutta tietty jos on luulotautinen, niin voi maksaa sen muutaman satasen tai tonnin koko talon uudelleen sarjoituksesta. Mielenrauhan takia.
Jos jossain saat samannäköisen avaimen teetettyä, niin ei saa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tietää, mutta minä en kokisi olevani turvassa, jossa jollain tuntemattomalla on kotini avain.
No eipä se nyt kovin iso ongelma ole jos tunnistamaton avain on jollakin. Mutta tietty jos on luulotautinen, niin voi maksaa sen muutaman satasen tai tonnin koko talon uudelleen sarjoituksesta. Mielenrauhan takia.
Lapsi kadotti avaimen, eikä sitä löytynyt, koska se voi olla henkilöllä, joka tietää, missä lapsi asuu. Voin olla luulotautinen, mutta en ihan tyhmä. Ensi yönä neuvoisin laittamaan oven eteen tuolin ja pari kattilaa, jotka herättävät, kun sieltä tullaan sisään omilla avaimilla. Mikään vakuutus ei korvaa mitään.
Minä teetätin kadonneen Execin tilalle uuden ja se avain oli vähän erinäköinen. Siinä oli eri teksti (ei abloy vaan joku muu) ja aukkokin oli erimallinen. Toki saattoi olla avaimen tekijästäkin kiinni, että mitä "avainmalleja" on tilannut. Oli kuitenkin virallinen abloyn avainpaikka, eli ei mikään pilipalipaikka. Mutta pointtina siis, että jos sattuu samanlainen vähän erinäköinen sulle kohdalle, niin vuokranantaja voi nähdä avaimesta, että se on teetetty erikseen!
Suutarit tekevät kyselemättä, mutta lukkoliikkeet vaativat edelleen lukostonumeron, avainkortin numeron ja tunnusluvun. Lukkoliike saa nämä tiedot isännöitsijätoimistosta, joka yleensä vaatii omistajan luvan uuden avaimen teettämiseen.
Tottakai saa tiedon.Vaimoni kävi teettämässä kopion avaimesta allaspojalle niin suutari Keijo Kenkä soitti heti minulle, koska näki petoksen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa tiedon.Vaimoni kävi teettämässä kopion avaimesta allaspojalle niin suutari Keijo Kenkä soitti heti minulle, koska näki petoksen.
: D
Vierailija kirjoitti:
Minä teetätin kadonneen Execin tilalle uuden ja se avain oli vähän erinäköinen. Siinä oli eri teksti (ei abloy vaan joku muu) ja aukkokin oli erimallinen. Toki saattoi olla avaimen tekijästäkin kiinni, että mitä "avainmalleja" on tilannut. Oli kuitenkin virallinen abloyn avainpaikka, eli ei mikään pilipalipaikka. Mutta pointtina siis, että jos sattuu samanlainen vähän erinäköinen sulle kohdalle, niin vuokranantaja voi nähdä avaimesta, että se on teetetty erikseen!
Jossain vaiheessa ei noita alkuperäisiä abloyn aihioita saanut noihin peruskopioihin, vaan niihin tarvittiin se numero. Toisen merkkisiin (erinäköisiin) aihioihin saa teetettyä ihan vapaasti. Tän hetken tilanteesta en osaa sanoa.