Mitä hittoa! Sairauskassako sen päättää, kuinka monta työpaikkaa ihmisellä saa olla?
Minulla on tilanne, että olen ollut kaksi vuotta lomautuksessa ja nyt työllistyin toiseen työpaikkaan. Ongelma on se, että työpaikassani A täytyy kuulua sairauskassaan A. Nyt tässä uudessa työpaikassa B täytyy kuulua sairauskassaan B. Muuten ei siis voi tehdä sitovaa työsopimusta. Sairauskassojen mukaan ei voi kuulua kuin yhteen sairauskassaan kerrallaan. Sairauskassojen mukaan minun täytyy irtisanoutua jommastakummasta työpaikasta.
Työpaikassa A on paljon parempi liksa, mutta kun siellä näyttää olevan työtilanne niin huono, ettei vuosiin ole työtä näköpiirissä, pakko etsiä muuta siksi aikaa. Työpaikassa B on huonompi palkka, mutta parempi se on kuin työttömyysetuus. Siellä on kuitenkin neljän kuukauden koeaika. En kai minä nyt irtisanoudu vanhasta paikasta ennen kuin koeaika on ohi!
Ei näköjään onnistu Suomessa pitää useampaa kuin yhtä työpaikkaa kerrallaan.
Kommentit (4)
Kuulun alani liittoon. Kumpikin työpaikka on saman liiton alaista työtä. Luottamushenkilö sanoi, että näin on näreet. Ainoa keino on anella kassasta B, että voisin vasta koeajan jälkeen ja työpaikan B vakinaistuttua irtisanoutua paikasta A. Tämä on siis ihan B:n kassan hyväntahtoisuuden varassa, vaikka olen valmis maksamaan kummankin kassan jäsenmaksuja ja ottamaan etuudet vain toisesta kassasta. Valehtelu ei auta, kassan jäsenyys näkyy jostain. Vaikka ottaisin "virkavapaata" työpaikasta A, silti minun olisi pakko kuulua A-kassaan, koska siinä on taustalla työsuhde. Perseestä!
- ap
Anna vinkkijuttu lehtiin; toi on ihan älytön tilanne ja työllistymisen este
Kuulutko mihinkään liittoon? Oletko kysynyt sieltä neuvoa? Aika älyttömältä kuulostaa