Me pumppaajat :)
Hei!
Ajattelin kysäistä onkos täällä muita, jotka syystä tai toisesta joutuvat pumppaamaan maidon rinnoista ja syöttämään pullosta vauvalle?
Itse joudun näin toimimaan, kun vauva ei yksinkertaisesti suostunut rinnalle. Sai kauheita raivareita jo laitoskella tissin nähdessäänkin, kun maitoa ei yksinkertaisesti tullut ennenkuin viikon päästä synnytyksestä. Tottui reppana pulloon niin hyvin, että maidon imeminen rinnasta sai kotonakin aikaan aina hirvittävän huutomysrkyn ja hormoneista sekaisin oleva äippä ei kestänyt kuunnella toisen raivoa. Tuntui paremmalta antaa pullosta.
Tämä menetelmä on meille sopinut suht hyvin. Kuitenkin lähiaikoina on olo alkanut olla jo aika kyllästynyt. Tuntuu, että aina saa olla lypsykoneessa kiinni ja sitä kautta se vähäinenkin oma aika, joka vauvan nukkuessa olisi menee lypsyllä. Ja lopettaa ei kuitenkaan halua, kun maitoa kuitenkin riittää ja vauva voi hyvin.
Jotenka, jos täällä on muita " kohtalotovereita" niin kertoilkaahan kokemuksianne. Jos vaikka saataisiin tsempattua toisiamme jatkamaan ja jaksamaan tätä lypsyhommelia! :)
Meillä poika on jo yli 2,5kk, joten muutama lypsyreissu on tullut tehtyä.
Meillä kävi niin,että pojallamme todettiin heti syntymän jälkeen paha sydänvika ja hän joutui viettämään ensimmäisen kuukauden sairaala hoidossa. Hänet on nyt leikattu ja voi hyvin. kun en voinut muuta lapseni hyväksi tehdä niin pumppasin hänelle maitoa. Mielessäni eli haave saada hänet rinnalle myöhemmin ja siinä lopulta onnistuttiin. Poika oli siis oppinut syömään pullosta ja mitä ei jaksanut syödä itse annettiin nenämahaletkuun. Sairaalassa ollessa imetin muutamia kertoja, jotta pojalla pysyisi vähän " tissi mielessä" . kun päästiin kotiin maidon tulo oli runsasta ahkeran pumppailun vuoksi. maitoa tuli ihan yli tarpeiden. Siksi luulen, että poika oppi niin hyvin rinnalle kuukauden ikäisenä kun hänen ei tarvinnut itse imeä maidon tuotantoa käyntiin vaan suunnilleen riitti kun suun avasi ja maitoa alkoi tulla.
Itse aloin olla tuossa vaiheessa kanssa tosi kypsä pumppaamiseen. Kotona minulla on aventin käsikäyttöinen pumppu millä pumppailin öisin kun rinnat pakkautui täyteen ja sairaalassa sillä sähkökäyttöisellä masiinalla.
Luulen, että sinun kannattaa vaan sitkeästi tarjota rintaa vauvalle. Varsinkin silloin kun sinulla on rinnat täynnä ja hän saa maitoa helposti. Ehkä silloin ei tule niin pahoja raivareita. Olisihan se ihanaa jos vauvasi suostuisi rinnalle niin huomaisit yhtäkkiä kuinka paljon jää aikaa muuhun.
tsemppiä!!!!!