Facebookissa pariskunnalla yhteinen tili -MIKSI?
Kuulun niihin ihmisiin, jotka säilyttävät itsenäisyytensä myös parisuhteessa, en lupaile toisen puolesta hänen juhliin tulostaan ym. ja saa muutenkin päättää ihan itse, mitä tekee ja milloin.
Minua suoraan sanottuna AHDISTAA, miten kiinni jotkut toisistaan ovat ja heidän naamastaan on yhtäkkiä tullut sama :D Siis MIKSI jotkut jakavat jopa facebook-PROFIILIN? Yleensä todistelevat tuolla, ettei heillä ole mitään salattavaa. Tuntuu silti, että tuo on sen toisen osapuolen päätös ja toinen vain kuvittelee sen olevan ok. Mites te muut asian näette?
Kommentit (39)
Itselleni on muodostunut sellainen käsitys, että yhteisten tilien pariskunnat ova usein vanhoillisella tavalla uskonnollisia: "aito avioliitto" - porukkaa, ja haluavat suuna päänä olla tuomassa julki siveyttään ja raamatullista elämäntapaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkäpiitä karmisi kyllä viestitellä "Ainon ja Jaakon" kanssa, kun Aino olisi se jonka heistä tunnet. Miten se edes tapahtuisi? "Moi, kiinnostaisiko lähteä shoppailemaan huomenna?" "Joo, mennään vaan. Kuulostaa kivalta!" Sitten mennään Ainon ja Jaakon kanssa shoppailemaan naisten vaatteita.
Niin tai tuli sekin mieleen, että entäs jos kuvittelee viestittelevänsä Ainolle ja viestitteleekin Jaakolle. Sitten päätyy viinilasille/shoppailureissulle/leffaan sen Jaakon kanssa. Miten tällainen pariskunnan yhteinen facebooktili käytännössä toimii siis? Joo-o, toki Aino ja Jaakko voivat piutpaut välittää koko chatista, mutta kun ne 99% facebookkavereista käyttävät kyseistä tomintoa henkilökohtaisten suhteiden ylläpitoon.
Joo niin varmaan, eiköhän jaakko/aino osaa kertoa että kumpi heistä on linjoilla ja tarvittaessa pyytää se toinen osapuoli paikalle tai välittää viesti. Ja itsehän voi myös kysyä että kenen kanssa juttelee, vai?
Vierailija kirjoitti:
Selkäpiitä karmisi kyllä viestitellä "Ainon ja Jaakon" kanssa, kun Aino olisi se jonka heistä tunnet. Miten se edes tapahtuisi? "Moi, kiinnostaisiko lähteä shoppailemaan huomenna?" "Joo, mennään vaan. Kuulostaa kivalta!" Sitten mennään Ainon ja Jaakon kanssa shoppailemaan naisten vaatteita.
Ei. Te shoppaatte Ainon kanssa ja Jaakko on mennyt kaljalle.
Amerikkalaisilla näkee näitä paljon.
Punaista näen minäkin.
Samoin kuin ap, en ymmärrä yhteisiä pankkitilejä. Että kummankin rahat ohjataan samalle tilille ja sieltä sieltä maksellaan kaikki.
Tunnen montakin tällaista perhettä. Kaikki vakuuttelevat, että homma toimii hienosti. Mutta sitten piilotellaan mieheltä ostoksia. Oikeasti, hyvin ansaitseva nainen salakuljettaa vaateostoksia kotiin. Ja hyvin toimii?
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisilla näkee näitä paljon.
Punaista näen minäkin.
Samoin kuin ap, en ymmärrä yhteisiä pankkitilejä. Että kummankin rahat ohjataan samalle tilille ja sieltä sieltä maksellaan kaikki.
Tunnen montakin tällaista perhettä. Kaikki vakuuttelevat, että homma toimii hienosti. Mutta sitten piilotellaan mieheltä ostoksia. Oikeasti, hyvin ansaitseva nainen salakuljettaa vaateostoksia kotiin. Ja hyvin toimii?
Meillä ainakin toimii hyvin. Ei tarvi salakuljettaa ostoksia kummankaan, vapaa rahojen käyttöoikeus.
Minä en ole Facessa enkä halua omana itsenäni koskaan liittyäkään. Mutta jos löytäisin ihanan miehen, jonka kanssa eläisin yhdessä, voisin hyvin suostua yhteisprofiiliin. Olisi kiva, kun olisi yhteinen profiili, jolla pitää yhteyttä yhteisiin tuttuihin. Sitä tuskin voisi yhtä hyvin profiloidakaan, kun käyttäjiä olisi kaksi.
Tai sitten jos mies antaisi käyttää omaa profiiliansa siihen, että katsoisin tuttujen kuulumisia Facesta (mitään en kirjoittaisi toisen nimissä). Ei siinä minusta mitään vikaa olisi, jos toinen itse tuota mahdollisuutta tarjoaisi. Itse en ruinaisi moista, kun jotkut kerran kokevat tuollaiset kaupalliset sovellukset jotenkin olennaiseksi osaksi identiteettiään. Kokemusta on kyllä siitäkin, että jotkut käyttävät nykyisiä laitteita (henkilökohtaisia matkapuhelimia) ja yhteisöpalveluja (joissa henkilökohtainen profiili) pettämiseen.
Tässä on nyt sukupolvien välinen ero aika selkeä. Nuoremmille facebook on eräänlainen identiteetin jatke kun taas vanhemmille se on "vain" facebook.
Joillakin näyttää olevan perheprofiili. Mitä siitä ajattelette? (Itse en ole Facebookissa).
Vierailija kirjoitti:
Etenkin romanipareilla tuntuu olevan yleistä.
Koska se mustasukkaisuus...
Olen poistanut kaksi tälläistä kaveria koska en ole heidän miehensä kaveri, enkä halua että tämä minulle tuntematon ihminen katsoisi juttujani tai levittäisi niitä muualle. Ja joo tiedän että voihan kuka tahansa muutenkin kaikki näyttää puolisolleen, ja puolisolla muutenkin voi olla pääsy toisen profiiliin mutta silti.
En myöskään usko että vain nämä pariskunnat ovat oikeasti rakastuneita vs. me joilla puolisolla saa olla ihan oma profiili. Mulla ainakin mies joutuu niin paljon työ- ja harrastusjuttuja hoitamaan myös facebookin kautta ettei tuo onnistuisi meillä mitenkään.
Riivattu tarkkailija kirjoitti:
Itselleni on muodostunut sellainen käsitys, että yhteisten tilien pariskunnat ova usein vanhoillisella tavalla uskonnollisia: "aito avioliitto" - porukkaa, ja haluavat suuna päänä olla tuomassa julki siveyttään ja raamatullista elämäntapaansa.
Olen huomioinut aivan saman! Toisena ryhmänä uskovaisten lisäksi ovat myös eronneet, sairaalloisen mustasukkaiset puolisot, jotka haluavat näyttää exilleen, kuinka hyvin heillä pyyhkii. :D
Ottaakohan joku nyt Facebookin hieman liian vakavasti? Sehän on vain nettisovellus, jota nuoret ei enää edes käytä. Ihan hauska tapa pitää yhteyttä tuttuihin, mutta oudompaa minusta olisi, jos joku pitäisi sitä osana identiteettiään.
Vierailija kirjoitti:
Ottaakohan joku nyt Facebookin hieman liian vakavasti? Sehän on vain nettisovellus, jota nuoret ei enää edes käytä. Ihan hauska tapa pitää yhteyttä tuttuihin, mutta oudompaa minusta olisi, jos joku pitäisi sitä osana identiteettiään.
Vastauksista päätellen aika monelle se on juuri sitä. Ja nämä henkilöt odottavat sitä myös toisilta fb-käyttäjiltä.
Musta vielä kauheampaa on kun eräs perhetuttu äiti on tehnyt miehelleen ja kolmelle lapselleen tilit ja käy niitä itse päivittämässä :D tästä on siis jo muutamia vuosia ja yksi lapsi on jo 18 ja käyttää tiliään nyt itse, mutta pienempien lasten tileille ilmestyy aina liuta lomakuvia, kuvia synttäreiltä yms. Ja niiden yhteydessä sellasta tekstiä, että ei varmasti ole lapsen itse kirjoittamaa. Nuorimmalla lapsella oli tili alle kouluikäsenä. Tämä äiti on muutenkin sellainen, että kertoo fbssä kaiken kakan koostumuksesta aina pussilakanoidensa väriin.
Vähän mua kyllä inhottaa noi lasten tilit... Kuitenkin lapsikin on yksilö ja oikeus yksityisyyteen, eikä pieni voi ymmärtää mikä on facebook tai koko netti. Niin ja mistä tiedän tämän kaiken, noh ne lasten tilit ovat kaiken lisäksi julkisia!
:(
Vierailija kirjoitti:
Musta vielä kauheampaa on kun eräs perhetuttu äiti on tehnyt miehelleen ja kolmelle lapselleen tilit ja käy niitä itse päivittämässä :D tästä on siis jo muutamia vuosia ja yksi lapsi on jo 18 ja käyttää tiliään nyt itse, mutta pienempien lasten tileille ilmestyy aina liuta lomakuvia, kuvia synttäreiltä yms. Ja niiden yhteydessä sellasta tekstiä, että ei varmasti ole lapsen itse kirjoittamaa. Nuorimmalla lapsella oli tili alle kouluikäsenä. Tämä äiti on muutenkin sellainen, että kertoo fbssä kaiken kakan koostumuksesta aina pussilakanoidensa väriin.
Vähän mua kyllä inhottaa noi lasten tilit... Kuitenkin lapsikin on yksilö ja oikeus yksityisyyteen, eikä pieni voi ymmärtää mikä on facebook tai koko netti. Niin ja mistä tiedän tämän kaiken, noh ne lasten tilit ovat kaiken lisäksi julkisia!
:(
Kyllä tuo esimerkkisi nyt pelin puhdistaa toistaiseksi tässä ketjussa: voi herran pieksut!
Ei minulla ole mitään itse ilmiötä vastaan, mutta ne kaikki 3 paria jotka tunnen ja joilla on sama tili, ovat onnettomia. Joko sairaan mustasukkainen mies tai nainen.
Toisilla on jopa yhteinen wt-youtubekanava. Aitoa ehtaa wt-kamaa. Wt:t Mika ja Tarja Niemelä, crocskenkäiset kirpputoriasiakkaat käyvät pari kertaa päivässä kaupassa ja videoivat kassinsa tyhjennyksen.
"Tietokoneiden ruuhkauduttua päätimme yhdistää voimavaramme ja avasimme uuden yhteisen kanavan tänne tubeen! Kanavallamme edelleen kuvailemme pääsiassa kauppakassi ja ruokavideoita, toki mahdollisuuksien mukaan muitakin videoita ilmestyy välillä. Meillä on 4 yhteistä lasta, 18 vuotta yhteiseloa mittarissa ja tykätään paljon viettää aikaa perheenä. Nautimme luonnosta, laavuista, rauhallisista uimarannoista ja Turkki on ihan super paikka, sinne toivottavasti vielä joskus palataan :)"
https://www.youtube.com/channel/UCfXpxzoVSsn-na7i1dLFJrA/videos
Meillä on miehen kanssa yhteinen tili mutta vain yhden tapahtuman takia.
Meidät liitettiin siihen tapahtumaan ja seurasimme viestiketjusta miten se edistyy yms.
Sittemmin meillä on myös ollut pari muuta tapahtumaa/kutsua joihin meidät on liitetty.
Emme lisää kuvia tai kirjoita yksityisviestejä tms. Olemme siellä ainoastaan sen vuoksi että joidenkin ihmisten mukaan se on helpoin tapa järjestää kutsuja ja pitää muut ajan tasalla!
En itse näkisi yhteistiliä tarpeellisena, mutta ei mua sentään ahdista, jos joillain muilla sellainen on. En mä mitään kovin yksityisiä asioitani facessa kerro kuitenkaan, edes yksityisviesteillä. Jos yhteistili on sellainen, minkä pariskunta on halunnut, niin omapa on asiansa. Oletan, että aikuiset ihmiset kykenevät sellaisesta kieltäytymäänkin, jos eivät sellaista halua.