Te kelle hormonaalinen ehkäisy ei sovi, mutta päätitte kokeilla hormonikierukkaa, toimiiko?
Musta kuoriutuu hirviö e- ja minipillereillä, samoin e-rengasta käyttäessä. Kuparikierukkaa olen pohtinut mutta kamalasti huonoja kokemuksia lukeneena taidan kyllä unohtaa sen.
Mulla siis kolme lasta enkä enempää halua, mutta essure/sterilisaatio silti pelottaa/mietityttää. Gyne suositteli hormonikierukkaa, mutta en haluaisi maksaa siitä maltaita todetakseni että se on ihan yhtä huono kun pillerit.
Eli, kokemuksia! Onko muita pillerihirviöitä joille hormonikierukka onkin ollut hyvä? Entä muut hormonikierukan käyttäjät, mitä sivuvaikutuksia?? Ja tietty se tärkein, onko joku tullut raskaaksi hormonikierukasta huolimatta?
HALUAN SEKSIÄ ILMAN KONDOMIA!!!
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Juu ei sopinut. Naama kukki, tukka rasvottui, lihosin, hiukset lähti ja jatkuvasti pientä vuotoa.
Kauanko sulla oli kierukka? Mulla tasottui edellä mainitut ongelmat 7 kk aikana ja en vaihtaisi enää pois. Mirena ollut nyt 2,5 vuotta. Pillereitten kanssa isoin ongelma olivat niiden vaikutuksesta kohonnut verenpaine.
Muakin kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
Hormonaalinen ehkäisy ei sovi, ja kokeiltu on rengasta, tarraa, pilleriä jne.
Itselläni ei tosin ole lapsia, eikä olisi tarvis vielä tullakaan.
Minua huolestuttaa ihan sama asia... Kierukan hinta 172e... En pääse edes sterilisaatioon koska olen vielä nuori, vaikka lapset onkin jo nyt tehty enkä enempää tee. Minulle sopi Nuvaring, mutta pillereistä lensi oksennus, joten pelkään todella, käykö tuo kierukka. Useat ovat sanoneet että oireita on ollut aluksi, mutta ne ovat hävinneet muutamassa kuukaudessa. Samaa sanoi lääkärikin, että useampi kuukausi pitää kokeilla.
Minulle on sopinut hyvin. Pillerit ei sopineet kovin hyvin, ja minpillerit oli katastrofi. Hormonikierukka vei kivut ja kuukautiset, halut palasi, samoin huumorintaju. Nyt on toinen käytössä, ja parina ekana kuulautena oli epämääräistä vuotoa. Minulle laitto oli kivulias. Mutta se oli yodella pientä tän vapauden rinnalla. Minulla on ollut nyt h-kierukka ( kierukat) jo yli 15 v
Sii kolmas kierukka on jo käytössä....
Minulle ei hormonipillerit aikoinaan toimineet. Tuli kehoon kummia oireita ja hermostunut. Kierukka sopii. Siitä lähtevä hormonimäärä on niin pientä ja paikallista.
Mulle laitettiin toukokuun puolessa välissä kierukka ja viikon oli vuodoton aluksi sen jälkeen vuotanut olen päivittäin. Ja ei mitään tuhruvuotoa vaan ihan side pitää olla 😩
Onko tämä tälläistä nyt seuraava puoli vuotta? 😁
Mulla siitä ei ollut mitään apua sinä aikana kun se mulla oli (paitsi, että ihoni ei ole ikinä ollut niin hyvässä kunnossa kuin kierukan aikana)
Olen tasainen, iloinen ja rauhallinen ihminen, mutta kierukka meinasi ajaa minut avioeroon
, muutuin aivan hirviöksi. Onneksi tajuttiin lopulta, että johtui kierukasta enkä ollut muuttunut ;)
Kierukan poiston jälkeen olen taas ollut oma iloinen itseni:)
Mut toihan on tosi yksilöllistä, että kelle sopii ja kelle ei ja tuleeko oireita vai ei :)
Ainahan sen saa pois jos siltä tuntuu:)
Minulle yhdistelmä-e-pillerit aiheuttivat pahoinvointia. Minipillerien aikana oli vuotoa lähes jatkuvasti. Kokeiltiin 4 yhdistelmäpilleri- ja 2 minipillerimerkkiä.
Mirena laitettiin huhtikuussa. Vuodin 2 viikkoa sen jälkeen ja oli kovia supistelukipuja.
Sen jälkeen kuukautiset olleet niukat ja ei erityisemmin välivuotoja. Supistelee välillä, mutta särkylääkkeillä pärjää.
Mieliala hieman matala, meinaa siis masentaa. Ei niinkään ärtymystä. Seksihalut laskeneet selvästi.
Pärjään siis ihan hyvin ja jatkan kokeilua. Toivon, että mieliala ja seksihalut nousee.
Mulla mies tarjoutui menemään sterilisaation. Lapsiluku kun on tämän raskauden jälkeen täynnä.
En saa käyttää neurologin määräyksestä mitään hormonaalista ehkäisyä veritulppariskin vuoksi, kuparikierukkaa taas en halua laitattaa eettisistä syistä... Emmekä halua enää mitään ehkäisymonitori/kondomiyhdistelmää, kuten tähän asti. Naisen sterilisaatio on taas monimutkaisempi (ja kalliimpi) kuin miehen, joten meistä tuo miehen sterilisaatio tuntuu järkevimmältä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla mies tarjoutui menemään sterilisaation. Lapsiluku kun on tämän raskauden jälkeen täynnä.
En saa käyttää neurologin määräyksestä mitään hormonaalista ehkäisyä veritulppariskin vuoksi, kuparikierukkaa taas en halua laitattaa eettisistä syistä... Emmekä halua enää mitään ehkäisymonitori/kondomiyhdistelmää, kuten tähän asti. Naisen sterilisaatio on taas monimutkaisempi (ja kalliimpi) kuin miehen, joten meistä tuo miehen sterilisaatio tuntuu järkevimmältä.
Mikä estää hormonikierukan?
Mulla on epilepsia (lääkkeenä karbamatsepiini) ja vuosi sitten oli molemmissa keuhkoissa veritulpat. Silti laitettiin keväällä hormonikierukka. Joskus vuosia sitten sanottiin, ettei epilepsian takia saa hormonikierukkaa mutta nyt tilanne on muuttunut tai aiemmalla lääkärillä väärä käsitys.
Tämä asia varmistettiin ensin sisätautipolilta hematologilta ja sitten vielä neuropolilta lääkäriltä. Kaikki sanoi että on ok laittaa, koska kierukka on paikallinen eikä hormonit leviä koko kehoon niinkuin pillereistä. Lisäksi hormonikierukka ei kuulemma hirveästi edes veritulppa riskiä nosta.
Mulla on hormonikierukka (Jaydess). Sen kanssa vuoti 1,5kk niin paljon että piti sidettä pitää. Sitten pari viikkoa kramppeja ja sitten ei enää mitään. Eli 2kk oireita ja sen jälkeen ollu tässä vuosi oireetonta ja menkatonta elämää. Raskaaksikaan en ole tullut.
Pillereillä mun mielialat heitteli tosi paljon, lihoin ja seksi ei mastunut. Suosittelen kyllä ehdottomasti!
Mä olen suunnitellut hankkivani kuparikierukan. Neuvolan lääkäri kuitenkin alkoi tuputtaa hormonikierukkaa vaikka sanoin etten mitään hormonaalista ehkäisyä halua. Miksi noi lääkärit on niin kuparikierukkaa vastaan? Tiedän että voi olla runsaampia ja kivuliaampia kuukautisia mutta eikö se ole mun asia jos pään että haluan sen silti?!
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää hormonikierukan?
Mulla on epilepsia (lääkkeenä karbamatsepiini) ja vuosi sitten oli molemmissa keuhkoissa veritulpat. Silti laitettiin keväällä hormonikierukka. Joskus vuosia sitten sanottiin, ettei epilepsian takia saa hormonikierukkaa mutta nyt tilanne on muuttunut tai aiemmalla lääkärillä väärä käsitys.Tämä asia varmistettiin ensin sisätautipolilta hematologilta ja sitten vielä neuropolilta lääkäriltä. Kaikki sanoi että on ok laittaa, koska kierukka on paikallinen eikä hormonit leviä koko kehoon niinkuin pillereistä. Lisäksi hormonikierukka ei kuulemma hirveästi edes veritulppa riskiä nosta.
Mulla oli pienehkö aivoveritulppa, joten siinä on neurologin mielestä ihan tarpeeksi syytä välttää hormonaalista ehkäisyä. Riski on kuulemma olemassa ja silloin on ihan sama, missäpäin kroppaa nämä ylimääräiset kehoon kuulumattomat hormonit ovat. Näin siis isossa saksalaisessa sairaalassa johtava neurologi tuumasi. Ehkä Saksassa sitten ajatellaan eri tavalla tai ei ole sopimusta jonkin lääketehtaan kanssa, että kaikille kynnelle kykeneville vaan hormonia kehoon...
Mulla oli Mirena hormonikierukka. Eka vuodet ok. Lopuksi lähti seksi halut kokonaan. Naama ja kaula kukki finnejä. Munasarjaan tuli kysta. 10 kk kesti poistosta ennenkuin hormonit tasapainottui ja seksi alkoi maistumaan. Ei ikinä enää....
Mulle ei sopineet pillerit. Lihoin, ei seksi huvittanut ja ylipäätään oli "tahdoton" olo asiassa kuin asiassa. Mentiin monta vuotta kortsulla, koska haluttiin lapsiakin ja saatiin pari lasta, jonka jälkeen laitatin kierukan.
Nyt ollut hormonikierukka kohta 7v. On siis kerran jo vaihdettu uusi tilalle. Ehkäisyn kannalta ainakin on toiminut hyvin eli en ole raskautunut ja se on ainoa ehkäisykeino eli ilman kortsua mennään. Ei ole mitään pillereiden aikaisia oireita ja tahdottomuutta eli olen oma itseni. Minulla ei ole koskaan ollut aknea, eikä kierukka ole siihen asiaan mitään muutosta tehnyt, samoin hiukset ovat entisellään. Ekat pari vuotta oli joskus tiputteluvuotoa ja menkkatuntemuksia, mutta ne hiipuivat hiljalleen pois. Mitään kipulääkkeita en ole joutunut ottamaan, kuten joutuisin, jos olisi oikeasti menkat. Menkkojen väli piteni myös parin vuoden jälkeen ensin pariin kuukauteen, puoleen vuoteen ja nyt ei ole ollut menkkoja ollenkaan viimeiseen 3vuoteen. Eli ihanaa. Kun kierukka vaihdettiin sen oltua sisuksissa 5v, oli toki noin kk verran tiputteluja/vuota ja omituisia mahatuntemuksia, kun uusi kierukka "asettui" paikalleen. Sen jälkeen oli silloin tällöin menkkatuntemuksia ja saattoi pari tippaa tulla samaan aikaan eli "minimenkat". Mutta nekin loppuivat puolessa vuodessa ja eikä menkkoja siis ole taas ollut pitkään aikaan, ei edes tiputtelua, meillä ei taida nyt olla edes kuukautissiteitä talossa, koska niitä tarvitse. Olen tosi tyytyväinen ja suosittelen!
Minulla on ollut kuparikierukka reilut pari vuotta. Aluksi kuukautiset olivat runsaat, mutta tasoittuivat ajan myötä. Olen ollut hyvin tyytyväinen kierukkaan, suosittelen.
Minä olen tässä ruvennut harkitsemaan hormonikierukkaa. Haaveilen menkattomasta elämästä. Minulla on erittäin runsaat menkat. Lapsiakaan en enää halua ja pelkään raskaaksi tuloa. Kahdella ystävällä on hormonikierukka pettänyt. Toinen sai sitten yllärivauvan ja toiselta huomattiin kierukan irtoaminen/väärä asento sattumalta ennen kuin ehti tulla vahinkoa. Pistää miettimään. Pillerit ei mulle sovi.
Ehdin käyttää kierukkaa noin 3kk ja sen jälkeen minulle tuli nuo aivan samat oireet
Juu ei sopinut. Naama kukki, tukka rasvottui, lihosin, hiukset lähti ja jatkuvasti pientä vuotoa.