Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopistoon (Helsinki) pyrkineet! Virheitä tuloksissa.

Vierailija
01.07.2016 |

Kuinka moni epäilee tai on jo saanut tietää virheestä tuloksissaan?
Onkohan yksittäistapaus vai onko näitä enemmänkin: http://www.hs.fi/kotimaa/a1466655479756

Sinänsä en ihmettele virheitä, koska usea sata työntekijää erotettu, leikkaukset ovat järkyttävän suuria ja osa tuloksista lasketaan täysin sähköisesti.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin näin yliopiston työntekijänä, että tilatkaa kaikki omat vastauksenne takaisin, ja tarkistakaa. Päässeet ja ei päässeet. Oikeasti.

Vierailija
2/8 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm, eli jos et saa tarpeeksi pisteitä sanotaanko vaikka kauppiksen pääsykokeesta mutta saat virheellisesti tiedon että olet hyväksytty niin pääset sisään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä virheitä voi tapahtua ihan missä vaiheessa vaan. Pisteiden jaossa (et saa pistettä vaikka pitäisi), niiden yhteenlaskussa, niiden näppäilyssä exceliin (liian vähän, liian paljon, meni väärälle ihmiselle hups), ja sulle tiedottamisessa.

Ainut tapa olla varma on tilata omat vastaukset ja käydä ne tarkkaan läpi. Auttaa myös seuraavaa vuotta varten, kun näet mistä asioista on pisteet kerääntyneet ja mistä ei.

Vierailija
4/8 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi seuraavasti kauan sitten yliopiston pääsykokeissa: Olin kakskymppinen ja osallistuin sitten parin yliopiston pääsykokeisiin eri aineisiin. Tuloksia ei alkanut kuulua ja hermoilin hirveästi. No äitini ;) myötätunnosta oli soitellut tuloksistani. Toiseen yliopistoon olinkin päässyt melkein parhailla pisteillä ja hyväksymiskirjekin tuli sitten jonkin päivän kuluttua. Toisessa olivat sanoneet, että onpa kumman paljon pisteitä, vaikka ei ole päässyt, tämä pitäisi tarkistaa. Oli sitten antanut äidille puhelinnumeron. En koskaan tarkistanut, olisinko päässyt myös tuohon toiseen yliopistoon. Ala olisi kuitenkin ollut minulle paljon sopivampi. Olikohan minun kohdalla tehty virhe silloin? Olin niin sinisilmäinen pikkukylän kasvatti, luotin "järjestelmään". Jos olisin valinnut tuon alan, jonne en päässyt, mutta oikeasti ehkä pääsin, elämäni olisi aika erilaista nykyisin varmaan esim. työn osalta. 

Vierailija
5/8 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kärjistäen kahdenlaisia hakijoita. Heitä joita vosii kutsua pääsykokeisiin menijöiksi ja heitä, jotka pyrkivät ja haluavat opiskella, haluamassaan opiskelupaikassa ja joille pääsykoe on vain välivaihe. Erona on se, että,he jotka pyrkivät tekevät kaikkensa, että pääsisivät haluamaansa opiskelupaikkaan ja tulosten selvittyä, elleivät ole valittujen joukossa jatkavat pyrkimistään ja yritystään niin, että osaavat pyytää omat vastauksensa ja tekevät oikaisupyynnön, vaikka olisivat sadannella varasijalla. Ja elleivät sittenkään pääse niin yrittävät seuraavana vuonna uudelleen ja käyttävät väliin jäävän ajan tehokkaasti esimerkiksi opiskelemalla alaa avoimen yliopiston puolella. Suunnittelevat pääsykokeisiin valmistautumisajan. Eivät syytä muita tuloksesta vaan laittavat leuan rintaan ja puskevat uudestaan kohti tavoitettaan. 

Pääsykokeisiin menevät lähtevät siitä, että he ovat kaikkensa tehneet kun ovat käyneet pääsykokeissa.

- Kuitenkin niin kauan kuin paikkoja on vähemmän kuin hakijoita on aina mahdollista, että paikkojen jaossa sattuu isompi tai pienempi virhe.

Vierailija
6/8 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja virheitä ja paljon lisäduunia käsitellä kaikki tulokset uudelleen kohun myötä...

Vierailija
7/8 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkaisen ot, mutta mua jotenkin kummastuttaa, että "armon annetaan käydä oikeudesta" jos paikkaa on ehditty virheellisen hyväksynnän saaneelle tarjota. en tiedä, miten yleistä tämä on, mutta kuvitellaan vaikka tilanne, että henkilö X käy ihan sluibailemassa oikiksen pääsykokeessa, saa jonkun yhden pisteen ja tulee sitten virheen takia hyväksytyksi. henkilö Y lukee, jää puolen pisteen päähän, olisi todella lahjakas ja motivoitunut. tiedän, että nuo vahinkohyväksytyt eivät vie muiden paikkoja, mutta silti aika epäreilun oloinen käytäntö.

Vierailija
8/8 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pikkaisen ot, mutta mua jotenkin kummastuttaa, että "armon annetaan käydä oikeudesta" jos paikkaa on ehditty virheellisen hyväksynnän saaneelle tarjota. en tiedä, miten yleistä tämä on, mutta kuvitellaan vaikka tilanne, että henkilö X käy ihan sluibailemassa oikiksen pääsykokeessa, saa jonkun yhden pisteen ja tulee sitten virheen takia hyväksytyksi. henkilö Y lukee, jää puolen pisteen päähän, olisi todella lahjakas ja motivoitunut. tiedän, että nuo vahinkohyväksytyt eivät vie muiden paikkoja, mutta silti aika epäreilun oloinen käytäntö.

Ei se ole epäreilua, se on ihan yliopistojen säännöissä sanottu. Eli jos tulee hyväksytyksi niin tulee hyväksytyksi ja kaikki tällaiset erehdyksestä tms. syntyneet riitatilanteet ratkaistaan hakijan eduksi. Vai oikeastiko haluat systeemin, jossa kaikki hakemukset käydään läpi 5-10 kertaa erilaisissa valituksissa ja oikeusasteissa?

Tämä on selkeä ja halpa systeemi. Kun yliopisto tyrii, ei opiskelija kärsi.