Voiko varasijalta 4 päästä yliopistoon?
Hain Helsingin yliopistoon teologiseen tiedekuntaan ja jäin neljännelle varasijalle, yhteensä 190 valittiin. Mietin että eikö ole ihan mahdollista että noista 190:stä edes neljä peruisi paikkansa ja pääsisin? Onko kokemuksia kellään?
Pääsin taannoin amkiin varasijalta kaksi vaikka hyväksyttyjä oli vain 40 joten en nyt ihan heti ole heittämässä kirvestä kaivoon mutta silti pelottaa että jään ilman opiskelupaikkaa :(
Kommentit (39)
Siis PITÄÄ jännittää, ei piti. EI TÄSSÄ VIELÄ OO LUOVUTETTU ((:
-ap
Noin paljon jos on valittuja niin kyllä mahdollisuudet vielä on. Toivottavasti pääset!
Et vissiin rukoillut riittävästi, että olisit mennyt heittämällä sisään?
Onpa jännää! Toivon tosiaan että pääset sisään! Olen itse hakemassa sinne ensi vuonna.
Jäin viime vuonna ensimmäiselle varasijalle, en päässyt siitä sisään. Toivottavasti aloittaja pääsi!
Vierailija kirjoitti:
Nostaako siis poissaolevaksi heti 1. vuonna ilmoittautuneet varasijoille jääneiden mahdollisuuksia? Jos vaikka kolme paikan saanutta ilmoittaa äitiysloman vuoksi itsensä poissaolevaksi, niin suoraan kolme ylintä varasijoilla olevaa saa paikan?
Ei, koska nuo poissaolevaksi ilmoittautuneet ovat kuitenkin ottaneet opiskelupaikkansa sitovasti vastaan. Ainoastaan siinä tapauksessa otetaan varasijalta, jos joku peruu saamansa paikan (tai ei ilmoita ottavansa paikan vastaan määräaikaan mennessä).
Opintopolku.fi päivitty äsken ja....
PÄÄSIN!!! PÄÄSIN!!! PÄÄSINPÄS SITTENKIN!!!! JJEEEEEE!!!!!!
t. onnesta räjähtävä ap
JEs, onnea ja siunausta opintoihisi!
Mahtavaa!!! Nyt oli onni myötä! :)
Paljon onnea ap!
Tätä ketjua olinkiva seurata. :)
Vierailija kirjoitti:
Moi aloittaja! Itse olen kolmannella varasijalla, tai oikeastaan tällä hetkellä toisella kun tarkistin. Joku siis oli perunut. Saas nähdä, kuinka meidän käy😊.
Moi, miten voi tarkistaa sijoituksen( 5 varasija )
Hienoa, onnea! Olipa jännät paikat!
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, onnea! Olipa jännät paikat!
Ketju aloitettu 2016
Olettehan te varasijoilta päässeet pääseet sinne ihan viime vuosina? Eihän siitä ole kymmentäkään vuotta kun tuli se uudistus, että hyväksyminen tulee vain yhteen hakusijoituksen perusteella (jos pääsee ensimmäiseen hakukohteeseen niin muut automaattisesti hylätään). Sitä ennen tuli hyväksymismahdollisuus kaikkiin ja noita peruutuspaikkojakin enemmän, kun esim. viidestä hyväksytystä valittiin se yksi ja loput neljä meni sitten varasijoille.
Onnea ap, paljon!!
Varasijat ovat tosi häilyvä juttu, koska ne riippuvat hyvin voimakkaasti tulosten kertomisjärjestyksestä. Kun voi saada vain yhden paikan, saa automaattisesti korkeimman paikan. Mutta ennen kuin korkein toive on vastannut, on voinut olla jopa viidessä eri koulutuksessa hyväksyttynä, vaikka ei ole voinut ottaa paikkaa vastaan.
Varsinaisesti varasijoja aletaan täyttää vasta ensi viikolla, kun haku on virallisesti ohi ja käsitelty. Esim. tilastollisesti ap ei ole varasijalta päässyt, sillä hän on päässyt sisään haun ollessa vielä kesken.
En osaa kyllä edes arvailla mihin joku on halunnut enemmän kuin Helsingin teologiseen kun on päässyt kuitenkin teologiseenkin sisään. Ensi vuonna tilanne on toinen, kun melkein minnekään ei tarvitse lukea.
Tilannepäivitys: Nyt olen noussut 1. varasijalle. 15.8. asti piti jännittää vielä.... Mutta ainakin se toinen hakija tästä ketjusta pääsi nyt sisään, onnea sulle :)