Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkailmoitusten "Viihtyisä työympäristö ja mukavat työkaverit" - onko tämä vain sanahelinää?

Vierailija
30.06.2016 |

Kävin haastattelussa yhdessä paikassa, joka "mainosti" itseään tuolla tavalla eikä siellä kovin viihtyisältä vaikuttanut. Kyseessä toimisto ja oli aika ankea ulkoisilta puitteiltaan. Ihmisten työpisteet ja -huoneet olivat karuja, vähän kuin olisivat niissä vain väliaikaisesti, mukaanlukien minua haastatelleen toimitusjohtajan huone. Aiempi työpaikkani oli suorastaan kuin olohuone tähän verrattuna, mutta toisaalta minulla ei ole kokemusta kovin monesta työpaikasta.

Eipä kai tuo kynnyskysymykseksi nouse, jos tuon työn saisinkin, mutta ihmettelinpä vain. Ja mietin kieltämättä sitäkin, pitääkö paikkansa myöskään "mukavat työkaverit".

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään työpaikka ei ole täydellinen.

Vierailija
2/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Standardia HR-fraseeraustahan tuo vain on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon odotettu minusta työpaikalta jos siellä pitäisi jotenkin viihtyisääkin jo olla. Itse olen aina ollut harmaissa ankeissa peruskonttoreissa, enkä osaa muuta työpaikalta odottaakaan. Ei sinne tulla esteettisiä elämyksiä kokemaan vaan töitä tekemään. 

Omissa töissäni myös ihan sama onko työkaverit mukavia. En mene töihin kaveeraamaan vaan tekemään töitä. Riittää että työkaverit on asiallisia niin että niiden kanssa saa työhön kuuluvat asiat hoidettua, ei tarvitse mukava olla.

Vierailija
4/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on. 

Vierailija
5/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten nro 1 sanoi, mikään työpaikka ei ole täydellinen. Itse olen osunut moneenkin mukavaan ja ilmapiiriltään hyvään työpaikkaan. Ei aina tarkoita sitä että kaikki ois menny ku strömsössä, mut työkavereiden ja pomon kanssa puhuttu ja asiat muuttuneet toivottuun suuntaan sillä. Toimiston viihtyisyyteen en osaa sanoa kun itse tehnyt ihan muita hommia.

Vierailija
6/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle mukavat työkaverit ovat tärkeitä, mutta ryhmän dynamiikkahan muuttuu aina, kun joku poistuu tai tulee uutena mukaan. Olen ollut tilanteessa, jossa em. väittämät ovat olleet johdon sanahelinää, ja kun ihmisillä tuli mitta täyteen, pomo oli sitä mieltä, että ongelmat alkoivat minun tultua, vaikka ne olivat selvästi alkaneet jo vuosia ennen. Olinkin aivan erilainen kuin eläkkeelle lähtenyt edeltäjäni... yllätyt, yllätys.

Vierailija
7/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon odotettu minusta työpaikalta jos siellä pitäisi jotenkin viihtyisääkin jo olla. Itse olen aina ollut harmaissa ankeissa peruskonttoreissa, enkä osaa muuta työpaikalta odottaakaan. Ei sinne tulla esteettisiä elämyksiä kokemaan vaan töitä tekemään. 

Minkä takia sitten mainostavat olevansa viihtyisä paikka jos eivät ole? Ja kyllä vaan sillä viihtyisyydellä on merkitystä useimmille ihmisille. 

Vierailija
8/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on muuten lause joka on kovin suhteellinen. Olen itse it-alalla, ja kerran hain ja pääsin firmaan jota noin mainostettiin. Ja joo, varmaan oikealle porukalle työpaikka ja työkaverit oli oikein tosi mukavia, mutta minulle järkyttäviä.

Siellä nimittäin oli semmoisen minun mielestäni lapsellisen alle kolmekymppisten sinkkumiesten ylivoimainen enemmistö, ja meno sen mukaista. Töissä kaljoiteltiin ja juotiin viinaa, jatkuvasti oli baari-iltoja ja saunailtoja ja ties mitä. Työajalla pelattiin ja leikittiin. Pissa- kakka- ja alapäähuumori kukki. Varmaan niillä "pojilla" oli siellä keskenään oikein mukavaa, mutta minulle nelikymppiselle, ehkä vähän tosikolle äiti-ihmiselle paikka oli ihan helvetti. Puoli vuotta siellä vaan olin ja vaihdoin työpaikkaa. Nyt olen onnellinen, kun olen asiallisessa vakavamielisessä suuryrityksessä töissä, enkä missään poikien hauskanpitopaikassa.

Vierailija
9/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 5 jatkaa: työyhteisössä ilmapiiristä on toki osaltaan vastuussa jokainen. Ottaako epäkohdat asiallisesti esiin, mahdollisesti jopa ratkaisuehdotusten kera vai tyytyykö kitisemään (selän takana ) kahvihuoneessa. Tietenkin ymmärrän, ettei kukaan yksin voi pitää yllä hyvää ilmapiiriä, varsinkaan jos tilanne on ollut jo pitkään huono.

Vierailija
10/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sitten mainostavat olevansa viihtyisä paikka jos eivät ole? Ja kyllä vaan sillä viihtyisyydellä on merkitystä useimmille ihmisille. 

Omalla alalla (it) epäilen etteivät ne edes tajua mitä viihtyisä tarkoittaa. Onpa vaan fraasi joka kuuluu laittaa ilmoitukseen houkuttelemaan osaajia. Käytännössä se viihtyisä työpaikka on todennäköisesti superankeita harmaita avokonttoreita, joissa koodarit näpyttää hiki päässä vieri vieressä ilman mitään yksityisyyttä. Nykyään tullut muotiin vielä ettei kellään ole edes kiinteitä omia työpisteitä (joihin voisi laittaa vaikka lasten tai lemmikkien kuvia tai muuta henkilökohtaista) vaan joka aamu käydään tuolileikki että kuka saa minkäkin paikan).

Vierailija
11/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on muuten lause joka on kovin suhteellinen. Olen itse it-alalla, ja kerran hain ja pääsin firmaan jota noin mainostettiin. Ja joo, varmaan oikealle porukalle työpaikka ja työkaverit oli oikein tosi mukavia, mutta minulle järkyttäviä.

Siellä nimittäin oli semmoisen minun mielestäni lapsellisen alle kolmekymppisten sinkkumiesten ylivoimainen enemmistö, ja meno sen mukaista. Töissä kaljoiteltiin ja juotiin viinaa, jatkuvasti oli baari-iltoja ja saunailtoja ja ties mitä. Työajalla pelattiin ja leikittiin. Pissa- kakka- ja alapäähuumori kukki. Varmaan niillä "pojilla" oli siellä keskenään oikein mukavaa, mutta minulle nelikymppiselle, ehkä vähän tosikolle äiti-ihmiselle paikka oli ihan helvetti. Puoli vuotta siellä vaan olin ja vaihdoin työpaikkaa. Nyt olen onnellinen, kun olen asiallisessa vakavamielisessä suuryrityksessä töissä, enkä missään poikien hauskanpitopaikassa.

Ilmeisesti tämä oli joku Tekes-masseilla pystyyn pusattu nuorison start-up jonka ydintuote oli javascriptillä kokoon askarreltu "Hello, World".

Vierailija
12/21 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joka aamu käydään tuolileikki että kuka saa minkäkin paikan).

Tykkääkö jotkut tuosta oikeasti? Siis muutkin kuin aamuvirkut, jotka saavat parhaat paikat.

Vierailija
13/21 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla alalla (it) epäilen etteivät ne edes tajua mitä viihtyisä tarkoittaa. Onpa vaan fraasi joka kuuluu laittaa ilmoitukseen houkuttelemaan osaajia. Käytännössä se viihtyisä työpaikka on todennäköisesti superankeita harmaita avokonttoreita, joissa koodarit näpyttää hiki päässä vieri vieressä ilman mitään yksityisyyttä. Nykyään tullut muotiin vielä ettei kellään ole edes kiinteitä omia työpisteitä (joihin voisi laittaa vaikka lasten tai lemmikkien kuvia tai muuta henkilökohtaista) vaan joka aamu käydään tuolileikki että kuka saa minkäkin paikan).

Juuri näin. Itsekin olen it-alalla ja nykyinen työpaikkani on juuri tuollainen avokonttorihelvetti. Paikat sentään ovat pysyvät. Mutta ankea on ympäristö ja kyllä se ainakin minua häiritsee.

Useimmat työkavereista ovat sulkeutuneita nörttejä, jotka eivät edes tervehdi aamulla kun näkevät. Tämän pitäisi olla tiimityötä, mutta käytännössä kaikki tekevät mitä tekevät eikä toisten kanssa paljon puhuta. Tiimipäivä tarkoittaa jotain lan-iltaa, eikä tuollainen kiinnosta minua yhtään. Hyvä puoli on että kukaan ei juorua toisten asioista eikä kyttää kenenkään menemisiä ja tulemisia, kun ketään ei kiinnosta sosiaalinen kanssakäyminen muutenkaan.

Ja tännekin haetaan uusia työntekijöitä aina noilla fraaseilla, että on muka viihtyisä työympäristö ja kiva porukka.

Vierailija
14/21 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin sen vuoksi, että olisi paljon hakijoita! Vaikka nykyään niitä taitaa olla muutenkin ihan riittävästii

joka paikkaan...

Vierailija
15/21 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiinkö siellä koskaan oikeasti töitä?

Vierailija
16/21 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on loistava kommentti eli esimerkki juuri siitä, miten eri tavoin ihmiset voivat kokea viihtyvyyden. Meidän firma on varmaan lähempänä juuri tuollaista ensin kuvattua ja jälkimmäinen kuulostaa mun korvaan lähinnä maanpäälliseltä helvetiltä :D

Ja siis meillä kyllä tehdään töitä ja tosissaan, siitä ei ole kyse, luvut puhuvat puolestaan, mutta kun on aikaa rentoutua, niin sitten relataan.

Meillä on töissä yksi henkilö, joka ei ymmärrä miten porukalla voi olla töissä kivaa, mutta hänkin on "tyytynyt kohtaloonsa". Totta kai me muut yritetään ottaa huomioon hänen erilaisuutensa, mutta ei se täysin tietenkään onnistu, kun tosissaan on niin erilainen kuin muut. Hänen ammattitaitonsa vaan on niin omaa luokkaansa, että ehdottomasti kaikki haluaa hänet töissä pitää. Epäilen, että hänen palkkaansa on myös laitettu joku traumalisä, koska ei tuo siltä vaikuta, että poiskaan olisi lähdössä :D

Vierailija
17/21 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanahelinää ja tarkoittaa, että palkka on huono.

Vierailija
18/21 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse työpäivää 3 v ja 1 v sitten vaihtaneena (noita edeltäneessä vierähtikin peräti 17 vuotta) voin todeta, että mukavat työkaverit eivät todellakaan ole sanahelinää, vaan ehkä kaikkein tärkein osa työpaikasta. Rinnan työkaverien osaamisen kanssa.  Kaksi vuotta jaksoin kärsiä ja kitua niponipo-organisaatiossa, kunnes vuosi sitten vaihdoin nykyiseen, ja olo oli välittömästi kuin olisi kotiinsa tullut. 

Vierailija
19/21 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla lähes mitä vaan. Luultavasti työyhteisössä ei ole suurempia ongelmia, ja siten on helppo mainostaa työyhteisöä ja koko organisaatiota sellaisena paikkana. Esimies tosin voi olla ihan mulkku siltikin. 

Vierailija
20/21 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tainnut käydä meillä haastattelussa? Viihtyisä työympäristö meillä tarkoittaa puhdasta ja sitä, että työkaverit ovat mahtavia, tekevät työympäristöstä viihtyisän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän