Poikani 6v ja 3v ovat jatkuvasti
riitelemässä keskenään. Kamala meteli ja pauke. Mitä ihmettä mä teen? Kaikki jo kokeiltu.
Kommentit (18)
Eikö löydy yhteistä harrastusta jota voisivat tehdä yhdessä? Meillä 13, 11 ja 9v ikäiset pojat pelaa futista takapihalla 24/7 lomilla tai hyppivät yhdessä trampalla. Joskus pelaavat myös korista. Samoin tänä kesänä on löytynyt nyt lautapelit, Monopolia vedetään joka ilta ja korttipelejä. Eli joku tuon ikäisille sopiva peli? Tosin meillä pojat eivät tapelleet keskenään pienempänäkään, kun potkivat sitä palloa...
Vierailija kirjoitti:
Mistä asioista yleensä?
Tuo 3v ei voi olla yksin ulkona, siis ilman aikuista. Eli en voi heitä laittaa pihallekaan keskenään. 6v on omien kavereiden kanssa pihalla. Minä vien yleensä heitä puistoon ym. kun ulos lähdetään kaikki. 3v tönii tai muuta ja isompi itkee ja huutaa. Ja kostaa takaisin. Siis pienempi aloittaa ja isompi huutaa. Yleensä näin. Tai taistelevat leluista. Mutta toki myös ovat joskus tunti tolkulla sovussakin, leikkivät ja ovat myös hyvin rakkaita keskenään. Ehkä mä vain näen tämän rasittavan metelöinnin kun väsynyt olen nyt. Ap
Ja vielä. Tuo 3v on haastavassa vaiheessa muutenkin, joten se ikä ehkä näkyy kaikessa. Ap
No ne on tuommoisia. Meillä pojat 9 v, 12 v ja 15 v eli mahdollisimman huonosti yhteen sopiva kokoelma, jos haluaa hiljaista ja riidatonta arkielämää.
15-vuotias kilahtaa ihan kaikesta ja kaikki on sen mielestä ärsyttävää ja vittumaista - etenkin kaameat pikkuveljensä. Fyysinen ylivoima kahteen nuorempaan nähden tosiasia eikä epäröi uhata sillä. Hallitsee myös divide et impera -periaatteen: iittoutuu usein nuorimman kanssa keskimmäistä vastaan ja osaa pelata kaksi nuorinta toistensa kimppuun.
12-vuotias tietää tasan tarkkaan, miten pääsee 15-vuotiaasta niskan päälle. Tietysti iskemällä heikkoihin kohtiin eli ylipäätään ärsyttämällä isompaansa. Kunnioittaa 15-v:n fyysista ylivoimaa poislukien tilanteet, joissa on mahdollisuus livahtaa karkuun. Divide et imperan alkeet hallinnassa ja oppii koko ajan lisää. Valitettavasti.
9-vuotiaan paras ase on kuopuksen asema, sillä pienimpiä ei saa kiusata. Sekä turvaa siihen että käyttää sitä törkeästi hyväkseen, sillä 15-v ymmärtää, että 9-vuotiasta ei kurmooteta fyysisesti, mutta 12-vuotiasta voi jo vähän silpaista. Voi siis tehdä keskimmäisen piikkiin kaikkea mahdollista ja paeta aikuisten selän taakse.
Ollaan nyt mökillä, ja pojat on kolmistaan kalassa tuossa järvenlahdella. Vartti sitten sieltä kuului sellainen mökä, kuin sota olisi syttynyt ja 15-vuotias karjui vitun idioottia jne ja vene keikkui kuin sotalaiva pommituksessa. Nyt on ihan hiljaista, onkivat rauhassa ja vanhin soitti äsken, että pienimmälle tuli reikä sormeen ongenkoukusta, mutta hän oli sitonut sen sukalla eikä siitä tule enää verta ja kalaa tulee, joten aikoivat olla pitempään. Pienimmät huusivat taustalta, että pliis, pliis, ollaan vähän pitempään, joooookoo, äiti pliis!
Ovat sen verran pieniä, että äitiä tarvitaan jatkuvasti. En voi kauas lähteä. Vai voisinko?
Jotain tein äitinä väärin, kun poikani eivät lyö toisiaan tai muita. Mitälie nössöjä menin kasvattamaan, mutta eipä ole tarvinnut ärsyyntyä riidoista.
Meillä ei koskaan hyväksytty sitä ensimmäistä lyöntiä.
Meillä 3v. Poika ja 6v tyttö, tutulta kuulostaa. Tähän asti ovat leikkineet sovussa, mutta nyt on kuopus alkanut käyttämään väkivaltaa keinona, riitelevät leluista, eivät vastaa toisilleen, koskettavat toisen jalkaa tai tekevät mitä vaan toisen ärsyttämiseksi.
Taitaa olla kuopuksella uhma. Onneksi osaavat myös sopia eikä riidat kestä kauaa. Riitelykin on taito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asioista yleensä?
Tuo 3v ei voi olla yksin ulkona, siis ilman aikuista. Eli en voi heitä laittaa pihallekaan keskenään. 6v on omien kavereiden kanssa pihalla. Minä vien yleensä heitä puistoon ym. kun ulos lähdetään kaikki. 3v tönii tai muuta ja isompi itkee ja huutaa. Ja kostaa takaisin. Siis pienempi aloittaa ja isompi huutaa. Yleensä näin. Tai taistelevat leluista. Mutta toki myös ovat joskus tunti tolkulla sovussakin, leikkivät ja ovat myös hyvin rakkaita keskenään. Ehkä mä vain näen tämän rasittavan metelöinnin kun väsynyt olen nyt. Ap
Lapset ja perheet ja kaveripiirit ovat kaikki erilaisia, mutta pisti silmään tuo, miten 6 v on omien kavereidensa kanssa pihalla (ja 3v ilmeisesti sun kanssa sisällä, jos et voi laittaa heitä pihalle keskenään).
Meillä on pojat 5v ja 3v, eikä 3v ikinä antaisi anteeksi, jos joutuisi olemaan sisällä veljen ollessa kavereidensa kanssa pihalla. Onneksi meillä pihan muillakin lapsilla on pikkusisaruksia, joten lapsille on luonnollista että 3v voi olla mukana 6v:n leikeissä. Pienet osallistuvat sen mitä haluavat, ja jos ei huvita, liukenevat siitä puuhailemaan omiaan. (ja tietysti jompikumpi vanhempi on aina pihalla vahtimassa 3v:tä, jos joku sitä tässä nyt miettii) Pääasia on, ettei suorilta suljeta porukasta.
Sisäleikeissä olen pyrkinyt kannustamaan samaan. Isoveli rakentaa pikkuveljelle hienoja legoautoja, mikä kummasti hillitsee pikkuveljen tarvetta sotkea leikkejä. Hillitsee, muttei tietenkään aina estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asioista yleensä?
Lapset ja perheet ja kaveripiirit ovat kaikki erilaisia, mutta pisti silmään tuo, miten 6 v on omien kavereidensa kanssa pihalla (ja 3v ilmeisesti sun kanssa sisällä, jos et voi laittaa heitä pihalle keskenään).
Meillä on pojat 5v ja 3v, eikä 3v ikinä antaisi anteeksi, jos joutuisi olemaan sisällä veljen ollessa kavereidensa kanssa pihalla. Onneksi meillä pihan muillakin lapsilla on pikkusisaruksia, joten lapsille on luonnollista että 3v voi olla mukana 6v:n leikeissä. Pienet osallistuvat sen mitä haluavat, ja jos ei huvita, liukenevat siitä puuhailemaan omiaan. (ja tietysti jompikumpi vanhempi on aina pihalla vahtimassa 3v:tä, jos joku sitä tässä nyt miettii) Pääasia on, ettei suorilta suljeta porukasta.
Sisäleikeissä olen pyrkinyt kannustamaan samaan. Isoveli rakentaa pikkuveljelle hienoja legoautoja, mikä kummasti hillitsee pikkuveljen tarvetta sotkea leikkejä. Hillitsee, muttei tietenkään aina estä.
Meillä 3v ei hermostu 6v kavereiden kanssa olosta. Ne eivä kuulu hänen maailmaansa. Me tehdään ne puistoilut ja niissä hänellä omat kuvionsa. 6v ulkoilee tämän lisäksi omalla pihalla milloin mitenkin. Meillä on lisäksi 10v tyttö. Ja hän on sitten poikien seurana myös. Ap
Menet retkelle jai jotain kivaa muuta. Ohjelmaa pitää olla. Siitä se lähtee.
Pienten lasten kanssa on omat touhunsa, isojen kanssa helpottaa.
Huoh huokaan. Muistan noi ajat. Meillä tappelut ohi vaan siksi etteivät enää ole yhdessä. Nyt 12 ja 14v.
Olin oikeesti ihan poikki niistä rajuista tappeluista. Onneksi eivät ole enää yhdessä.
Mitä väliä? Kuuluu veljesten kasvuun.
Huomaa että lasten kanssa on täyttä tuskaa, nyt ymmärrän miksi veloille ollaan niin kateellisia :D
Hahaha paljon on sisaruksista joo iloa :DDD
Huoh, tiedän tunteen. Meillä pojat nyt 11 ja 8 ja edelleen odottelen että milloin helpottaa... Kumpikin on fiksu ja hyväkäytöksinen yksinään mutta keskenään saavat tappelun aikaan joka asiasta! Etenkin nyt loma-aikaan kun suurinosa kavereista reissussa ja ovat tavallista enemmän keskenään.