Liikutun kyyneliin usein kun ambulanssi/paloauto tms ajaa ohi
Niin liikuttavaa että meillä on tällainen yhteiskunta, että on kehitetty tuollaisia juttuja joilla autetaan muita ja pidetään huolta! :')
Kommentit (18)
Niin minäkin, erityisesti sen jälkeen kun lapseni joutui ambulanssi kyytiin.
Sama juttu. Mutta minut on vuosia sitten kiidätetty vakavasti loukkaantuneena moottoritien varresta Töölön sairaalaan.
Kokemus jäi syvästi mieleen.
Voin kuvitella palstailijat onnesta pakahtuen ambulanssin kyydissä: "Kaahaiskohan ne kenen tahansa vuoksi... Mä vähän luulen, että ei... Voi kuinka liikuttavaa! Täytyisiköhän ostaa kukkakimppu kiitokseksi hoitajille ja ambulanssikuskille. Niin liikuttavaa, että MINUA hoidetaan!"
Vierailija kirjoitti:
Raha siellä taustalla valitettavasti vain on. Eivät ne kuskit hyvän hyvyyttään ajele :/
No sillä palkalla kyllä ihan hyvyyttään ajelevat.
Vierailija kirjoitti:
Raha siellä taustalla valitettavasti vain on. Eivät ne kuskit hyvän hyvyyttään ajele :/
Olen joskus pohtinut liikennevilinää katsellessa että mikä on se mielekkäin motiivi kullekkin kulkijalle olla liikkeellä. Ja minun on kyllä todettava, että se on (markkinatalouden ja kapitalismin luoma) itsekeskeinen motivaatio. Ajatelkaa nyt itsekin. Jos kaikki olisivat liikkeellä jonkin "yhteisen hyvän" eteen. Kuin jossakin Neuvostoliitossa tai Pohjois-Koreassa. Ymmärrättekö?
Toisin sanoen hienoa että hälytysajoneuvot ovat liikkeellä kukin itsekkäistä syistään toisia auttaakseen. Se on lopulta se paras mekanismi.
Ovat useimmiten kutsumusammatissaan, palkka ei ole niin iso.
Arvostan korkealle ambulanssikuljettajat, palomiehet, sairaanhoitajat, lähihoitajat, poliisit.
Useimmat lääkäritkin. Lääkäreille voisi tosin olla pakollinen "inhimillisyys- ja kuinka kohdata omaiset" -kurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus pohtinut liikennevilinää katsellessa että mikä on se mielekkäin motiivi kullekkin kulkijalle olla liikkeellä. Ja minun on kyllä todettava, että se on (markkinatalouden ja kapitalismin luoma) itsekeskeinen motivaatio. Ajatelkaa nyt itsekin. Jos kaikki olisivat liikkeellä jonkin "yhteisen hyvän" eteen. Kuin jossakin Neuvostoliitossa tai Pohjois-Koreassa. Ymmärrättekö?
Toisin sanoen hienoa että hälytysajoneuvot ovat liikkeellä kukin itsekkäistä syistään toisia auttaakseen. Se on lopulta se paras mekanismi.
Minä voin kertoa että raha ei motivoi minua yhtään. Zero, nada, zip. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä kapitalistista yhteiskuntaa joka tuntuu pyörivän 99,9% rahan ympärillä, sen voimasta ja sen selittäessä kaiken ihmisen toiminnan. Se on tavattoman raadollista.
suklaaherkku kirjoitti:
Voin kuvitella palstailijat onnesta pakahtuen ambulanssin kyydissä: "Kaahaiskohan ne kenen tahansa vuoksi... Mä vähän luulen, että ei... Voi kuinka liikuttavaa! Täytyisiköhän ostaa kukkakimppu kiitokseksi hoitajille ja ambulanssikuskille. Niin liikuttavaa, että MINUA hoidetaan!"
Ja sitten sairaalan pihassa taputetaan lomalentotyyliin hyvän ajosuorituksen kunniaksi viimeisillä voimilla, minkä jälkeen kuollaan onnellisina pois.
Vierailija kirjoitti:
[Minä voin kertoa että raha ei motivoi minua yhtään. Zero, nada, zip. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä kapitalistista yhteiskuntaa joka tuntuu pyörivän 99,9% rahan ympärillä, sen voimasta ja sen selittäessä kaiken ihmisen toiminnan. Se on tavattoman raadollista.
Mutta mikä sinua sitten motivoi? Jokin olennaisesti rahasta poikkeava motivaatio. Muistutan, että raha on vain väline ja voi siten tarkoittaa miltei mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kertoa että raha ei motivoi minua yhtään. Zero, nada, zip. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä kapitalistista yhteiskuntaa joka tuntuu pyörivän 99,9% rahan ympärillä, sen voimasta ja sen selittäessä kaiken ihmisen toiminnan. Se on tavattoman raadollista.
Sama täällä...minua motivoi ihmisten auttaminen, jonkinlaisen oman osuuteni tekeminen yhteiseksi hyväksi. Raha zero, nada, zip täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä...minua motivoi ihmisten auttaminen, jonkinlaisen oman osuuteni tekeminen yhteiseksi hyväksi. Raha zero, nada, zip täälläkin.
Eli teille kumpaisellekin olisi ok, että teillä ei olisi omaa taloutta? Vaan jossakin komiteassa päätettäisiin teidän ja tuhansien muiden tarvitsemat hyödykkeet. Itse ei voisi vaikuttaa asemaansa. Olisitte onnellisia tässä motivaatiokontekstissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teille kumpaisellekin olisi ok, että teillä ei olisi omaa taloutta? Vaan jossakin komiteassa päätettäisiin teidän ja tuhansien muiden tarvitsemat hyödykkeet. Itse ei voisi vaikuttaa asemaansa. Olisitte onnellisia tässä motivaatiokontekstissa?
Eikö tuo kommariläppä ole jo niin last season?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teille kumpaisellekin olisi ok, että teillä ei olisi omaa taloutta? Vaan jossakin komiteassa päätettäisiin teidän ja tuhansien muiden tarvitsemat hyödykkeet. Itse ei voisi vaikuttaa asemaansa. Olisitte onnellisia tässä motivaatiokontekstissa?Kaikki ei ole joko tai, musta-valkoista. Sitä voi elää nuukemmin, viettää enemmän aikaa lastensa kanssa, käyttää julkisia, käyttää vapaa-aikansa auttamiseen. Tehdä työtä, jonka palkka ei ole hyvä, mutta josta on suoraa hyötyä toisille ihmisille. Elämä on valintoja. Minä valitsin jo nuorena pois uran, isot autot, suuret talot, omaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole joko tai, musta-valkoista. Sitä voi elää nuukemmin, viettää enemmän aikaa lastensa kanssa, käyttää julkisia, käyttää vapaa-aikansa auttamiseen. Tehdä työtä, jonka palkka ei ole hyvä, mutta josta on suoraa hyötyä toisille ihmisille. Elämä on valintoja. Minä valitsin jo nuorena pois uran, isot autot, suuret talot, omaisuuden.
Mitäs ihmeen kissan pyörimistä tämä on kuuman puuron ympärillä :)
Eli voidaan tarkentaa teidän (sinun ja tuon) ajatteluanne. Itsekäs motivaatio on (edelleen) se paras, mutta arvostatte vain erilaisia valintoja. Ja tämä poikkeaa olennaisesti siitä mitä alunperin esitin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole joko tai, musta-valkoista. Sitä voi elää nuukemmin, viettää enemmän aikaa lastensa kanssa, käyttää julkisia, käyttää vapaa-aikansa auttamiseen. Tehdä työtä, jonka palkka ei ole hyvä, mutta josta on suoraa hyötyä toisille ihmisille. Elämä on valintoja. Minä valitsin jo nuorena pois uran, isot autot, suuret talot, omaisuuden.
Mitäs ihmeen kissan pyörimistä tämä on kuuman puuron ympärillä :)
Eli voidaan tarkentaa teidän (sinun ja tuon) ajatteluanne. Itsekäs motivaatio on (edelleen) se paras, mutta arvostatte vain erilaisia valintoja. Ja tämä poikkeaa olennaisesti siitä mitä alunperin esitin?
Puhun vain omasta puolestani. Eikä muuten yksikään ihminen ole minulle "tuo".
Elämme kapitalismissa, kyllä. Tutkijoiden mukaan kestää useampi kymmenen tuhatta vuotta ennen kuin ihminen on valmis muuttumaan, näkemään muitakin vaihtoehtoja. Raha määrää meidän jokaisen elämää pääosin, se on totta. Mutta osa meistä yrittää rajoittaa rahan määräysvaltaa niin paljon kuin mahdollista.
Minua ei siis motivoi raha, vaan aivan muut asiat. Valintojeni kautta pyrin toteuttamaan tätä arvomaailmaani. Jokin tässä sinua tuntuu kaihertavan, koska et suostu omastasi poikkeavaa (?) elämäntapaa hyväksyvän, etkä kykene uskomaan, ettei raha motivoisi. Onko kova paikka huomata, että se kaikki mihin olet pyrkinyt ja mitä olet itsellesi rahan avulla rakentanut, on jollekin toiselle pelkkää tomua? Ettei kaikki arvostakaan samoja asioita? Eikä sinua saavuttamasi mammonan kautta?
Ihana kuulla etten ole ainoa! Vaikea selittää lapselle ettei ole mikään hätänä kun kesken lauseen alan itkemään kun näen/kuulen ambulanssin