Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsataudin pelko vie toimintakyvyn

Moi
29.06.2016 |

Noniin tästä on varmaan keskusteluita ollut monia mutta silti... Minulla on siis lapsena ollut traumaattinen kokemus suhteessa vatsatautiin ja varsinkin onsentamiseen ja olen siitä lähtien pelännyt sitä kuin hullu. Joka kerta kun jossain lähipiirissä on vatsatautia, lamaannun täysin ja lasken päiviä jolloin minun on mahdollista vielä saada tartunta tai itämisaika on mennyt umpeen. Mieheni työpaikalla on ori työntekijää jotka ovat itse tai heidän lapsensa ovat hyvin usein vatsataudissa ja he tulevat suhteellisen herkästi silti töihin. Mieheni on viime talvena saanut sieltä mahataudin joten en ihmettele jos se sieltä tulee uudelleen. Nyt sitten taas työpaikalla on sairasteltu ja taas minä nukun katkonaisesti ja kuulustelen oloani koko ajan. Pidätän hengitystä kun mies menee vessaan peläten että sieltä kuuluu oksentamisen ääniä ja jos mieheni sanoo että hänellä on maha kipeä, lamaannun siitäkin. Yöt ovat hankalia ja nyt tälläkin hetkessä töissä vatsaani kiertää enkä tiedä onko tämä psyykkistä (mitä se useinmiten on) vai onko tauti iskenyt. Saan itselleni hyvin huonon olon vai ajattelemalla oksentamista ja se oksettava olo voi kestää tunteja. Pelkään siis oksentamista jossei se tästä romaanista selviä ja kysyisinkin nyt että onko joku löytänyt apua tähän vaivaa sillä tiedän etten ole ainoa emetofoobikko maailmassa. Myös lääkäri on tämän minulla todennut ja ehdottanut terapiaa mutta juuri tällä hetkellä ei ole voimavaroja sellaiseen. Ja kyllä: tiedän ettei oksentamiseen kuole eikä se yleensä kestä kauaa ja menee pian ohi ja se on täysin luonnollista MUTTA kun pelkään silti. Tiedän myös ettei se kenestäkään ole mukavaa mutta minä pelkään niin paljon että se usein johtaa paniikkikohtaukseen. Ikää minulla siis 19.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi kirjoitusvirheet, kirjoitin kännykällä. Työpaikalla ei siis ole orityöntekijöitä vaan piti kirjoittaa pari työntekijää ;D

Vierailija
2/6 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä fobioissa auttaa hallittu pelon kohtaaminen... Joka tapauksessa, uskoisin, että terapiasta olisi sinulle hyötyä. Miksi koet, ettei sinulla ole voimavaroja terapiaan? Sinnehän mennään usein todella rikkinäisenäkin. Ei ihmisen tarvitse olla vahva käydäkseen terapiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksennusfobia täälläkin, vuosien mittaan hivenen helpottanut. Sanoisin, ettei muu auta kuin mennä sinne terapiaan. Ehkä nyt joku akuutti keskusteluapu voisi olla paikallaan, kun siellä on "tilanne päällä"? Oletko sairastanut oksennustautia traumaattisen kokemuksesi jälkeen? Ajan kuluessa mieli onnistuu helposti demonisoimaan nuo tilanteet, eikä oksentaminen todellisuudessa ole niin paha kuin mitä pelkää sen olevan.

Vierailija
4/6 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoista vuotta sitten olin juu norossa, ja En jälkeen kuvittelinkin että pelko hellitti kun eihän se sitten niin kamalaa ollutkaan. Viime talvena pelko kuitenkin palasi kun mies sai ensin ruokamyrkytyksen ja sitten tuon vatsataudin :/

Vierailija
5/6 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki hoitoa.

Vierailija
6/6 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia ntaitaa olla ainut joka auttaa.

Itsella ollut emetofobia teinista saakka ja se menee aaltolliikeena. Nyt ollut pari vuotta jo rauhallisempaa mutta pahimmillaan juuri parikymppisena ja kun lapset olivat pienia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän